Site Meter

En direktrapport från en jagad slottsträdgårdsmästare

Uppdatering:
Ok jag erkänner att jag överdrev lite när jag jämförde mina underarmar med Karl-Alfreds men jag överdriver inte när jag säger att min högra hand svullnade upp och liknade en ballong vilket gjorde att jag blev tvungen att uppsöka vårdcentralen i grannbyn för att få kortison- och allergitabletter.


Mina underarmar ser ut som Karl-Alfreds idag. Under min trimning av en gigantiskt stor slänt så råkade jag röra till i ett jordgetingbo och först förstod jag inte vad det var som brände på armarna. När det sedan gick upp för mig vad som hände såg jag hundratals getingar svärma runt mig....och då slog jag nytt världsrekord i löpning.... i slänt.
Vem skulle inte bli förbannad om någon med en stor trimmer skulle röra till där i hemmet i Bromma. Jag skulle nog också attackera armarna på marodören.

Jag kastade i varje fall av mig trimmern och min hjärna brydde sig inte om att jag inte borde springa på grund av mina gamla knäskador.
Jag sprang helt enkelt sjukt fort och lyckades skaka av mig jordgetingarna men fem stick hann jag få på armarna som svullnade upp och brände som eld. Livet som slottsträdgårdsmästare och trädgårdsbloggare är sällan förutsägbart. Så alla ni som ska jobba i högt gräs....var försiktiga!
Kaffe nu!

Kommentarer
Postat av: Daniel

Jisses så STARK du måste vara!!

2009-09-10 @ 14:01:02
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: ikakansjälv

Hoppas att du itne får en allvarlig reaktion på alla betten. Är själv livrädd för att bli biten av de små rackarna.

2009-09-10 @ 14:14:47
URL: http://ikakansjalv.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Nej, nej, nej.....Vilka elaka små kryp. Du visar större förståelse än vad jag skulle göra. Hoppas jag aldrig råkar på dessa varelser. Får häftiga reaktioner bara på enstaka bistick. Hoppas dina armar återgår till normalskick snart.

2009-09-10 @ 14:35:07
Postat av: Rosita

Ett liknande äventyr som du råkat ut för hände mig och min man när vi skördade ensilage,bikupor på en grannfastighet fick plötsligt liv,vi sprang som Kalle Anka brukar göra med bisvärmen efter oss,men vi hade ingen damm att hoppa i som Kalle påpassligt brukar ha.

Många stick blev det!!!Mannen fick eksem efter det,men det försvann efter en tid.

2009-09-10 @ 16:19:56
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Daniel: Jovars!



ikakansjälv: Jo som sagt så svullnade handen upp ordentligt.



Ramona K: Karl-Alfredarmarna har gått ner...nu är det handen som är ballongsvullen.



Rosita: Ok...lite eksem får jag väl stå ut med då kanske.

2009-09-10 @ 17:53:31
Postat av: Anita

Men ... jag som läste i tidningen att det knappt finns några getingar alls i år. Och så lyckas du hitta ett helt jordgetingbo. Vilken tur att det finns medicin att få. Sånt kan man svullna upp ordentligt av. Det är mycket "djur" omkring dig nu. Först "svin"-influensan och så ... jordgetingar. Man kan ju få pippi för mindre ;)



Krya på dig!

Anita

2009-09-10 @ 18:14:14
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Jag lovar....det är en hel stad med jordgetingbon i den här slänten. J tog stora traktorn med gräsklipparen och körde upp i slänten. Han sitter skyddad inne i hytten och tusentals getingar attackerade hytten. Vi fick varna gästerna att inte gå till den här platsen. Ja nu fattas bara att man får galna kosjukan också!

2009-09-10 @ 18:39:15
Postat av: Stekspaden

Har också trimmat i ett jordgetingbo en gång. Kom dock undan med fyra bett; tre på benen och ett i bakhuvudet.

Ibland är det är farligt att jobba inom trädgårdsnäringen :)

2009-09-10 @ 21:12:21
URL: http://tvdagboken.wordpress.com
Postat av: Lilla B

Efter att dottern snubblat och ramlat in i ett jordgetingbo förintade jag de kräkena. Kokte upp vatten och hällde hetvatten på boet när kvällen kom och de samlat sig därinne. Vi hade biodling då och jag kunde ta mig an getingarna med skyddsutrustning på.

Istället för att använda gift kan man koka dem som kräftor. Jajamen. Skoningslöst.

2009-09-10 @ 21:24:49
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Mariana

Aj aj aj det där är inte skönt,testa honung det lindrar på bett.

2009-09-10 @ 21:27:37
Postat av: billan

Skrattar gott åt både inlägg och kommentarer:)

2009-09-10 @ 22:06:58
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Stekspaden: Mm många risker blir det.



Mariana: Aha...det visste jag inte. Får prova det i morgon. Tack.



billan: Ser det i bilder va?

2009-09-10 @ 22:40:32
Postat av: Trolda

Nej men FYYYY vad otäckt! Tur ändå att det gick så bra som det nu gick tack vare att du fick fart på benen...:)



Trolda - önskar dig en fin helg! (och fototävling är kul...o oktober är fiiiiin :))

2009-09-11 @ 09:20:01
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag ryser när jag läser om äventyret. Jag som redan är rädd för getingar skulle antagligen bli helt hysterisk...

2009-09-12 @ 10:42:06
URL: http://kollitott.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Det är viktigt som trädgårdsmästare...att vara snabb!



Katarina: Tänkte att det skulle vara lite spänning bland alla blommiga inlägg....

2009-09-12 @ 13:52:28
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0