Site Meter

Ny design

Uppdatering.....den sista!
Ok...nu har jag bestämt mig. Jag kommer att ha kvar den här desigen. Jag kan inte rätta mig efter de få som har  en annan upplösning på skärmarna eller som har kvar gamla webbläsare. Vi kör så här nu och jag vill tacka alla för hjälpen med åsikter om det nya.

Vad gäller menyerna på båda sidor så vet jag att många har svårt att förstå den förändringen men anledningen  till de båda menyerna är att...jag tycker att det ser bra ut!
Vi ska försöka hitta en lösning med att det går så långsamt att ladda sidan vilket beror på att bloggen är större nu.
Vill också tacka min dotter som putsat en hel del på nya designen.
Nu återgår jag till att göra trädgårdsinlägg...

Uppdatering...ännu en gång!

Tydligen handlar problemet med att inte se hela sidan om skärmens upplösning. Åsa berättar att hon ändrade upplösningen och på så vis såg bloggen ut som den ska. Vet inte om många har en annorlunda upplösning på sina skärmar...jag begär inte att man måste ändra det bara för att se min blogg. Själv har jag den högsta upplösningen på min dator 1680x1050. Vänsterklicka på skrivbordet - egenskaper - inställningar.
Problemet att det tar tid att ladda upp sidan hoppas jag går att lösa. Ett tag ikväll var jag helt inne på att återgå till det gamla utseendet...vill ju att alla ska kunna se bloggen som det är tänkt...men jag ger det nya några dagar till.

Jag är mycket tacksam om ni som har problem att se bloggen eller headbilden ville höra av er.

Uppdaterat ....igen!
Ni som har problem att se bloggen på ett riktigt sätt kan behöva uppdatera webbläsaren för att alla ändringar ska synas. Radera cachen och cookies säger Nina på blogg.se.
Jag hoppas att ingen har en gammal Explorer kvar...som 6,0 eller så...där fungera inte bloggar alls som de ska.
Har också förstått att det tar lång tid att ladda upp sidan. Mycket att fundera på....

Det ska se ut som på klickbilden här under.


Uppdaterat:

Nu är headbilden minskad och så här kommer bloggen att se ut nu och jag är nöjd. Tack Nina på blogg.se för all hjälp.
_______________________________________________________________________________________

Som ni ser har bloggen fått en ny design och jag har fått blandade åsikter om förändringen. Är headbilden för stor?
Är det något som blev sämre?  Vänstermenyn...blev det fel?
På min lilla bildskärm som är 12 tum (är kvar på jobbet) ser jag headbilden och första inlägget. Vad ser ni?
Vill ha er åsikt...tack!

Undrar också hur det ser ut för er som har Mac? De gröna länkarna under bilden brukar bete sig konstigt i Mac...att den sista hamnar i en rad för sig...under de övriga. Ser det ut så nu?

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Headbilden är underbart vacker, men jag måste skala ner den till 92% om jag ska kunna se den helt och hållet. Fast det kanske bara är min bildskärm som är problemet?

2009-09-28 @ 20:40:47
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: mimmimarie

Bilden är vacker men inte så aktuell just för dagen. Kanske variera lite under året. En höstbild hade känts roligare nu.

2009-09-28 @ 20:53:42
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Menar du att du inte ens ser hela headbilden?? Jag ser första inlägget och rubriken ´´Äppelhelg i Sverige´´.



mimmimarie: Nej nej...aldrig att jag skulle ha höst och vinterbilder...

2009-09-28 @ 21:01:59
Postat av: vallmon

Tycker bilden är fin och med tillräckligt många vita blommor för att passa herr Slottsträdgårdsmästaren :)

Fick öppna upp mitt fönster en aning för att bredden skulle få plats.

2009-09-28 @ 21:22:51
Postat av: billan

Jag sitter mest vid min lilla bärbara, ser då headbilden och inlägget under. Vacker och passande bild om jag får säga. Jag hade nog trillat ur fåtöljen om det hade dykt upp en höst eller vinterbild hos den här trädgårdsmästaren! Det hade varit riktigt chockerande.......

2009-09-28 @ 21:25:33
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: vallmon

Fint att den är bredare förresten :) Placeringen av "Slottsträdgårdsmästaren" är inte helt enligt hur ögat läser en bild, en text.. Men då enligt "reklam och marknadsföringsregler", men det finns väl en anledning till att den sitter högst upp på höger sida och inte på vänster antar jag?

2009-09-28 @ 21:27:35
Postat av: Ellinor

Vacker head (även om Cs var strået vassare), bra med bredare bild och med min gigantskärm ser jag en hel del. Tyckte däremot inte om att ha tre kolumner, ditt inlägg försvinner och det ger ett rörigt intryck. så!

2009-09-28 @ 21:27:41
Postat av: Åsa!

Min skärm är en 15 tum och jag ser "slottsträdgårdsmästa" och första inlägget.

2009-09-28 @ 21:28:02
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Lilla B

Jag ser Slottsträdgårdsmästaren och direkt under det över hela skärmen Knuff och länkar. Får scrolla bra långt för att överhuvudtaget kunna se inlägget.

En påtaglig försämring på min skärm.

2009-09-28 @ 21:40:44
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Eva

Min skärm är 15 tum och jag ser hela headbilden och första inlägget. Vacker bild, snygg placering av "Slottsträdgårdsmästaren" och snyggt teckensnitt. Jag gillar att bild och högerspalt ger ett "grönt" intryck - passande!

2009-09-28 @ 22:53:31
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

vallmon: Ville inte ´´störa´´ syrenerna med text...



billan: Ingen risk...gråväder eller färgade blad får någon annan ha på headbilden.



Ellinor: Du får nog stå ut med vänstermenyn serru...tidigare hamnade allt så långt ner att ingen hittade arkiv och länkar...



Åsa: Ok...tack!



Lilla B: Inte bra med försämringar.

2009-09-28 @ 22:53:38
Postat av: Mira

Åhå... Nu ligger knuff till höger... Trädgårdsmästartango...

2009-09-28 @ 23:41:09
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mira: Dottern tjatade....

2009-09-28 @ 23:44:45
Postat av: Katarina

En mycket vacker bild, men den ser inte ut att vara från slottet - mer från torpet... De tre kolumnerna vänjer man sig vid antagligen. Jag ser hela bilden och en bit av det första inlägget.

2009-09-29 @ 07:14:10
URL: http://kollitott.se
Postat av: Idéverkstan

Fantastiskt fin bild till nya headern! Vet inte om den är större än innan, men jag ser inte sista 1.5 cm av headern (eller 1.5 cm av högersidan syns inte i bild för mig). Av första inlägget ser jag rubriken, texten och en del någon cm av bilden i det här inlägget. Helt ok ur lässynvinkel. Mindre synd kanske att jag för bara ser "Slottsträdgårdsmästar.." Sedan försvinner resten av din bloggs namn. Fin blogg du har för övrigt! Har följt den ett tag nu.



Lisa

2009-09-29 @ 09:20:56
URL: http://www.ideverkstaden.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Gillar torp! Bilden är tagen på Kvastmakarbacken på söder.



Idéverkstaden: Vad har du för webbläsare...och vad har du för skärm? Förstår inte riktigt...

2009-09-29 @ 09:24:58
Postat av: Asta

det hänger inte på storleken på skärmen det hänger på vilken upplösning man har på skärmen. Bloggen är byggd för en särskild upplösning - vilken kan säkert Nina svara på. Har du en mindre upplösning ser du inte hela bloggen har du en större så ser du svarta kanter vid sidan av bloggen.

2009-09-29 @ 10:35:14
URL: http://astanet.se
Postat av: Anonym

Hur bra som helst, Slottis! Yo

2009-09-29 @ 10:54:17
Postat av: Katarina

Och ja, den sista gröna länken hamnar under de andra i min Mac.

2009-09-29 @ 12:10:41
URL: http://kollitott.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Asta: Tack...får kolla det där.



Yo: Va bra!



Katarina: Nu då? Har ändrat lite.

2009-09-29 @ 12:15:13
Postat av: Annelie

Tycker bättre om detta "huvud", vänstermenyn vänjer jag mig nog vid. Inga annonser längre ?

I det stora hela nöjd. Ha en bra dag.

2009-09-29 @ 14:25:07
Postat av: Pia

Mycket vacker bild, vita syrener är ljuvligt och hela sidan ger ett fräscht intryck. Här saknas också 1,5cm på högersidan men efter ett tag tänker man nog inte på det..

2009-09-29 @ 16:51:04
Postat av: Monika

Instämmer med Pia...

2009-09-29 @ 16:53:38
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annelie: Nä inga annonser mer...ska förklara i ett inlägg sedan.



Pia: Det ska inte fattas något...har du provat att tömma cachen och cookies? Hos de allra flesta fungerar det perfekt.



Monika: Se ovan...

2009-09-29 @ 17:05:25
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lena

Jag tycker att det blev jättebra....fin bild på headern....

2009-09-29 @ 18:56:34
URL: http://lolenona.blogg.se/
Postat av: Mariana

Tycker det ser bra ut, tydligare på nått sätt.

Beskärningen på fotot med den röda stugan och dom vackra syrenerna gillar jag.

2009-09-29 @ 19:50:35
Postat av: Ronja

Kul med förändring tycker jag! Bilden är vacker och rubriken likaså!



Jag behöver scrolla i sidled för att se hela sidan, men har jag förstått de andra kommentarerna har det med upplösning att göra... Fattas ca 1.5 cm.



Tyvärr tycker jag att det blir väldigt rörigt med tre kolumner (gäller alla bloggar). Det kanske skulle bli lite bättre om innehållet i höger och vänsterkolumnen bytte plats med varandra. Blicken fladdrar fram och tillbaka och vet inte riktigt var den ska börja läsa. Vad är det du tycker är viktigast på sidan, minst viktigt osv? Just nu är länkarna till vänster mest framträdande och då känns de viktigare än själva inlägget.

En variant är att byta sida på vä & hö texten, en annan kunde vara att markera inläggen på något sätt. Sidolinjer kanske?



Lycka till med utvecklingen av det nya bloggutseendet!



Kram från Ronja :)

2009-09-29 @ 20:24:47
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Staffan H

Det ser bra ut på min skärm tycker jag. Snyggt och kul med det nya utseendet.

2009-09-29 @ 20:47:14
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Åsa

Det är som Asta skriver här över, ändrar man upplösning på skärmen ser man hela bredden på bloggen.

2009-09-29 @ 22:11:11
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena och Mariana: Fint att höra!



Ronja: Det handlar alltså om att ha den hösta upplösningen på skärmen.

Sedan förstår jag inte riktigt det flera säger att det blir jobbigt att läsa...titta i en dagstidning där det finns massor av kolumner och reklam runt det man läser. Själv är jag nöjd med vänstermenyn.



Staffan H: Låter bra Staffan!



Åsa: Tack för att du testade...betyder mycket för mig att reda ut de här problemen.



2009-09-29 @ 23:35:58
Postat av: Lillebeth

Ser bra ut från min horisont. Numera PC och rätt stor bildskärm. Vacker header!

2009-09-30 @ 09:30:10
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Fundera grönt

Jag har inga problem att se den i min MacBook med liten skärm. Ser fint ut!

Nanna

2009-09-30 @ 12:10:15
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Anita

På jobbet där jag har 1280 x1024 går det bra, hemma kan jag tyvärr än så länge bara ha 1024 x 768 och där får jag scrolla i sidled för att se allt på högersidan. Men det gör absolut ingenting, inläggen kan jag läsa utan problem och bilderna ser jag hur bra som helst. Och så småningom så ska jag byta både dator och skärm hemma. Tycker nya designen är jättesnygg!



//Anita

2009-09-30 @ 12:46:37
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Thomas H

Det funkar väldigt bra i min Mac. Men helheten efter förändrigen? Mmmmm...? Får bara vänja mig tror jag.



Men kanske ändå..., en synpunkt på helheten (och synpunkter har du ju frågat om) skulle kanske kunna vara att den mängden av text - länkar, kategorier, register etc - i båda marginalerna, gör att de vackra bilderna trängs mellan marginalerna, förlorar något i exponeringen. Tjänar de inte på en mera avskalad presentation? Ja, du vet det där med tystnadens magi..., typ. Det handlar förstås om balansen där. Subtila saker som växer i känslan efterhand. Mitt råd är att ge det hela en prövotid.

2009-09-30 @ 14:09:04
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: Katarina

Nu är det alldeles perfekt!

2009-10-01 @ 12:02:33
URL: http://kollitott.se
Postat av: Halvadansken

Det enda jag saknar är en "home" allaså att man kommer tillbaka till startsidan : http://gardener.blogg.se

2009-10-01 @ 22:10:35
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Halvdansken: Fixat!

2009-10-02 @ 07:59:04
Postat av: Ronja

Du frågade om synpunkter och jag talade om vad jag spontant tyckte, men det är ju fler än du som väljer tre spalter, så smaken är väl som baken.



En dagstidning är en dagstidning, en bloggsida en bloggsida... Jag läser dem på olika sätt helt enkelt. En dagstidning söker jag av för att hitta intressanta rubriker. På en websida vill jag hitta det viktiga direkt.



Ha en fortsatt skön helg!

Ronja :)

2009-10-03 @ 22:52:32
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Jag är tacksam för alla synpunkter och alla kan som sagt inte tycka lika. Ha en fin helg du också!

2009-10-04 @ 08:24:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0