Site Meter

Manliga trädgårdsbloggare



För några år sedan kollade jag upp hur många manliga trädgårdsbloggare som fanns registrerade på Bloggportalen och blev lite förvånad. Idag finns det 1287 bloggar om trädgård registrerade  hos Bloggportalen. Nu orkar jag inte gå igenom alla men jag kan gissa att säkert 90% av bloggarna skrivs av kvinnor.

Antingen är inte män längre intresserade av trädgård eller så är de inte intresserade av att blogga om sitt intresse, att det inte finns något behov att berätta på Internet vad man gör in sina trädgårdar?

Helt plötsligt känns det aningen omanligt att både jobba med och att blogga om trädgård. Se bara på vilka som jobbar i trädgårdar som Waldemarsudde och Rosendal...vart har alla män tagit vägen? Vore det inte perfekt om det var jämt fördelat mellan könen?

När jag en gång i tiden började jobba med trädgård i vårt familjeföretag så var det ovanligt med kvinnor som jobbade som trädgårdsanläggare, det är det inte idag ...och det är bra. Men idag är de allra flesta som utbildar sig inom trädgård kvinnor.
Så här skriver man på Mälardalens trädgårdsmästarutbildning inför intagningen till 2010:
Majoriteten av de sökande har varit kvinnor, men vår ambition är att det ska vara lika många kvinnor som män på våra utbildningar. Detta innebär att vid samma poäng kommer det underrepresenterade könet ha företräde.

Som jag så många gånger förklarat och ni som följt bloggen också vet så tycker jag att det är mycket bra att kvinnor kommit in ordentligt i hela trädgårdsbranschen.....jag bara undrar vart trädgårdsmännen tagit vägen? Vars är ni?

De manliga trädgårdsbloggare som jag känner igen är:
...är vi udda typer på något sätt?

Det kanske finns fler manliga trädgårdsbloggare....jag vill veta!

Dagens låt

.

Kommentarer
Postat av: HelenJ

Det är samma tendens överallt. I min klass är vi 26 tjejer och 5 killar, och enligt branschen är fördelningen så på alla trädgårdsutbildningar över landet. Var är alla killar?

Postat av: Fundera grönt

Det är bara en kille i min klass - men det brukar vara fler. Dock är det inte gott om dem...



På Rosendal är det väl två trädgårdsmästare anställda på heltid - båda män.



Det är väl för dåligt betalt ... :)

2009-10-03 @ 14:38:46
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Vet iofs inte om jag kvalar in under kreteriet Trädgårdsblogg....men jag är kille... :)



/K

2009-10-03 @ 16:06:16
URL: http://nordlycka.blogg.se/
Postat av: Katarina (Roses and stuff)

Jag har också undrat över detta - trädgårdsintresset borde väl vara ungefär lika stort för män som för kvinnor. Men du har glömt Christer i Falköping...så det finns åtminstone en till.

2009-10-03 @ 16:56:27
URL: http://rosorochris.blogspot.com
Postat av: Katarina (Roses and stuff)

Glömde Christers länk: http://dronten1.tradgardsblogg.se/

2009-10-03 @ 16:58:00
URL: http://rosorochris.blogspot.com
Postat av: Gardenlife

Här finns en "kille" till med trädgårdsblogg!

/Janne

2009-10-03 @ 18:28:52
URL: http://gardenlife.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

HelenJ: Vi får göra ett upprop!



Fundera grönt: Ni är väl snälla mot honom?



K: Klart att du ska vara med. Såg att du varit på äppelutställningen i Nordiska museet också med en liknande bild som min i bloggen.



Katarina (Roses and stuff) Ska kolla.



Gardenlife: Hur kunde jag glömma...sorry!

2009-10-03 @ 18:43:04
Postat av: Arboarkticum

Det finns de som tror att de hemliga norduppländska arboarkticerna kan vara män, eller åtminstone någon eller några av dem... :-)

2009-10-04 @ 09:34:58
URL: http://arboarkticum.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Arboarkticum: Får lusläsa din/er blogg då för få fram fakta om kön...

2009-10-04 @ 10:29:37
Postat av: Jens Svensson

Jag håller med dig fullständigt! Jag läser 15 p trädgårdsterapi på Alnarp i höst, jag och 32 kvinnor!



Jens

2009-10-04 @ 13:15:17
URL: http://skogstorpet.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jens Svensson: Jag önskar dig all lycka...du kanske behöver en annan sorts terapi efter kursen...!

´´Det är nu man ska göra en sådan där smileygubbe...som jag inte har´´....

2009-10-04 @ 16:30:45
Postat av: Nordlycka

Kul att du länkade till min blogg!!

Det gav en skjuts uppåt i besöksstatistiken! :)



TACK!!

/K

2009-10-04 @ 22:28:49
URL: http://nordlycka.blogg.se/
Postat av: Staffan H

Killar är öht underrepresenterade som bloggare, så det gäller att hålla sig kvar och flagga för en rättvis fördelning i hela bloggvärlden! :-)

2009-10-04 @ 22:31:21
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Leif

Det är kul att blogga och jag skriver om livet i en koloni och österlen. Det blir hus och lite trädgård också. Jag håller på att anlägga en gammaldags trädgård med buxbom så det tar lite tid.

2009-10-05 @ 10:46:37
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Kompostfilosofen

Det döljer sig en man även bakom denna, renodlad trädgårdsblogg vet jag inte ännu om den blir då den är nyligen återskapat ur en tidigare,mer personlig blogg. Men tanken är iallafall att inte röra sig allt för långt från den egna myllan...

2009-10-05 @ 15:40:23
URL: http://kompostfilosofen.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nordlycka: Tack själv ...för att du trädgårdsbloggar.



Staffan H: Vi håller oss kvar Staffan.



Leif: Österlen...härligt...ska följa din blogg nu.



Kompostfilosofen: Bara ditt bloggnamn gör en intresserad...nu finns du på listan och jag ska följa din blogg. Kommer att lägga det här inlägget bland ´´Utvalda inlägg´´ i vänstermenyn så att det är lätt att nå.

2009-10-05 @ 17:37:18
Postat av: Emil

På min kvällskurs i "Trädgård för nybörjare" är det tolv kvinnor och jag. Men jag är inte förvånad. På alla kurser jag gått - i allt från grafik till snickeri - är kvinnorna i majoritet. De bär upp både kultur och natur!

2009-10-05 @ 22:44:36
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Emil: Ja visst är det märkligt...vad är det som händer?

2009-10-06 @ 05:26:20
Postat av: Peter

Tips på en bra manlig trädgårdsblogg är Ulf Gråbergs Kolonin i Tanto norra, http://tantonorra.blogspot.com/. Många fina foton och tips på intressanta perenner och lökar.

Håller för övrigt med om att det är få män på trädgårdskurser. På senast trädgårdskursen var jag ensam man bland 15 kvinnor. Likadant är det ju i de flesta trädgårdsföreningarna - någon enstaka man bland en majoritet kvinnor. Man kan ju som sagt fundera varför det blivit så.

2009-10-07 @ 22:04:25
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Peter: Tack för tipset, den finns nu på listan.

2009-10-07 @ 22:22:37
Postat av: Kai

Såg kommentaren om "Trädgårdsfredag". Ja, själv är jag inte speciellt imponerad av det programmet tyvärr. Särskilt mycket information får man egentligen inte och musiken finner jag irriterande. Känner mig underskattad som publik, ordet "snuttifiering" ligger nära till hands. Ja, typiskt för svensk TV: man räknar med att tittarna är lite lagom korkade.

Postat av: Kai

Och om bristen på män i utbildningarna:



-- Troligen har det att göra med den manliga tävlingsinstinkten (som förstärks genom uppfostran och omgivningens förväntningar) dvs. att männen tenderar att undvika utbildningar som har osäkra framtidsutsikter. Därför domineras tex. ingenjörsutbildningar av män; de biter ihop och tar en svår utbildning med tanke på framtiden.



Kvinnor väljer kanske mer av intresse än för pengar.

Postat av: Ninnie



Hm...likadant på AoTs forum och i de flesta föreningar...utom på Rhododendronsidan...för dit hör också Magnolior...och DÅ vaknar männen!



Annars kan det ha att göra med det gamla vanliga? Män GÖR.Kvinnor gör...och pratar om det!

Ninnie

2011-05-04 @ 18:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0