Site Meter

Ledsen eller glad i trädgården


Där uppe i det blå svävande vårt havsörnspar som vanligt idag och ett V av tranor flög också förbi.

Lasse Krantz sa vid ett tillfälle att man måste få lov att vara ledsen i sin trädgård...när något gått snett och inte blivit som man tänkt. Det där har jag ofta tänkt på eftersom det ju alltid är något som går snett...som inte alls blir som man tänkt sig. Visserligen är jag noga med planering men eftersom vi har de vilda djuren runt parken som sätter en massa käppar i hjulen hela tiden så kan man inte räkna med att allt man planerat ska funka.

Just nu är det otroligt mycket harar i området och det äts och gnags överallt...på nävor som skulle blommat fint nu, på rosor som även de skulle ha blommat fortfarande och på växter som normalt inte brukar bli attackerat av det vilda.
Sedan har vi den omtalade Climbing Bonica som jag lovordade i juli då den blommade helt galet. Det var tänkt att den skulle remontera och blomma hela september och oktober.....vilket den inte har gjort. En enda ros blommar just nu och jag är besviken på vad jag trodde skulle bli parkens vinnare i år. Det här trädgårdsåret har varit lite annorlunda eftersom våren och försommaren var kall och det mesta blev försenat. Jag ska ge Climbing Bonica ett år till innan jag ger upp tanken på den perfekta klätterrosen.

Att vara glad eller rent av lycklig i sin trädgård är väl det man strävar efter. Jag såg på Trädgårdsfredag där min gamle kurskompis Gustav Mandelmann har huvudrollen och jag blir nästan irriterad av all lycka på hans gård. Visserligen får de hjälp av en oerhört snygg produktion, programmet är perfekt musiksatt och jag vet inte om jag sett något trädgårdsprogram som varit så välgjort.

Men Gustav....är du verkligen så där lycklig hela tiden i din trädgård? Går inget snett? Har ni inga harar, rådjur eller vildsvin som sätter käppar i hjulen för ER?
Missförstå mig inte...jag gillar verkligen både programmet och Gustav som är perfekt i TV...funderar bara om de inte borde visa något som gått fel någon gång, ohyra, svampangrepp...annars blir det inte trovärdigt. Ingen trädgård är perfekt! Nu har jag inte sett alla avsnitt så jag är ju inte helt säker...

Det som gjort mig glad i min slottspark i år är...en hel del faktiskt. Trädgårdslandets sallad har blivit bra och blomningen i landet har varit bättre än tidigare. Bland sommarblommorna gläds jag åt den vita rosenskäran som blommar helt galet i de runda buxbomplanteringarna och i morse när vi hade -2 grader såg de oförskämt fräscha ut ändå.
De gula och vita mignondahliorna blommar vidare trots frostnätterna och är en av årets vinnare i parken. Vidare har perennerna mått bra denna sommar som har bjudit på lagom regn och lagom sol och värme. Under juli-augusti blommade även rosorna mycket bra i parken.


Brittsommarastern tycker jag är den bästa och vackraste av astrarna.


Climbing Bonica


Stanwell Perpetual kämpar vidare...


Jag har inte tagit in alla pelargoner ännu...många av dem har massor av knoppar och vill att de ska slå ut den här veckan. Nu har de klarat några frostnätter och jag tror att de klarar några till.


Frosten biter hårt i parken....men rosenskäran verkar inte bry sig.

Lilla B
Lilla B ska sluta blogga skriver hon på sin blogg idag. Jag har krävt att hon bara ska vila bloggen och inte ta bort den. Jag tror och hoppas verkligen att hon återkommer framöver, har alltid gillat hennes sätt att skriva om både trädgård och annat. Kommer att sakna hennes inlägg. Hon var nog den första som kommenterade min blogg en gång i tiden. Tack för den tid som du varit i bloggvärden Lilla B.

Dagens låt
.

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Tack snälla Hasse för så vänliga ord!

Du skriver om glädje och lycka i trädgården men också att få vara lite ledsen ibland. Visst känner man väl besvikelsen när arbetet förstörs och drömmarna om den undersköna trädgården inte riktigt blir verklighet. När älgarna sliter sönder äppelträden, när rådjuren till och med kliver upp på verandan för att äta på blommorna och när de äckelblågröna klematislarverna regnar ner över en. Men allt det där eländiga uppfylls med råge av lyckan att sitta med kaffekoppen på verandatrappan, titta ut i trädgården, följa flugsnapparen med blicken och bara få finnas till.

Kommer förstås att följa din blogg och kommentera fortsättningsvis också.

Lydde ditt råd att inte ta bort utan vila min egen blogg. När isen gått upp på Vasselsjön och växthuset är vårstädat kommer jag nog åter.

2009-10-06 @ 21:03:37
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Thomas H

Självtest:

(finn dig själv, typ)



Du planterade tio tulpanlökar

Fem fick blommor

Gläds du åt dessa fem

eller förargas du över de andra?

2009-10-06 @ 22:32:00
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: toraviola

Håller med om att Trädgårdsfredag är ett väldans trevligt trädgårdsprogram. Mandelmanns, Pernilla och Tarek! Käppar i hjulen - jag vill minnas sorkar som ätit upp äppelträdsrötter och en växt som dog i vattnet som stod för högt. Sniglar finns också. Så inte har man helt duckat för trädgårdens mörkerskuggor.



Du tar fantastiskt fina bilder. Den enda Climbing Bonican är vacker!

2009-10-06 @ 22:45:31
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Så är det...de där finaste stunderna i trädgården uppväger några angrepp från det vilda.



Thoma H: På A svara jag ja och på B nej!



toraviola: Vilken tur att även Gustav haft lite problem i sin trädgård...!

2009-10-07 @ 08:11:46
Postat av: Asta

Få jag fråga om du täcker pelargonerna på nätterna? Och om de fryser lite är det OK för dem?

2009-10-07 @ 09:24:16
URL: http://astanet.se
Postat av: Lillebeth

Märkligt att rosenskäran kan stå så i frosten. Här är det den första som tar stryk. Håller med dig i allt idag. Min Bonmica (som inte driekt klättrar) har blommat dåligt i år. (Jag föredrar Cloris som klättrare och den blommade fint, fast inte så länge förstås)Och lilla Mandelman, du skriver exakt vad jag tänker om hela programserien. så himla mycket skratt blir snart irriterande, trots de vackra bilderna och den härliga musiken. Men för mycket gos blir till slut larvigt o som du skriver inte trovärdigt. Ha det gott i din så vackra omgivning.

2009-10-07 @ 09:25:17
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Kersti

Jag misstror allt som är perfekt och glatt hela tiden. Inget är sånt i verkliga livet. När jag hämtade mina barn på dagis (evigheter sedan) minns jag att personalen, när jag frågade hur dagen varit, alltid svarade: bra. Det gjorde mig väldigt misstänksam. Har ni inte dåliga dagar som alla andra undrade jag. Jag kommer ihåg att de blev lite ställda av frågan men deras svar har jag glömt. Så visst lite mer bekymmer även i tv för man vill ju känna igen sig och få lite tröst och det ger tröst att veta att de är fler än jag som har sniglar på salladen. Vackra bilder speciellt den sista. Ha en bra dag i den vackra hösten.

2009-10-07 @ 10:45:42
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Mariana

Har sett dom flesta programmen och tycker i stort sett att det varit bra skön glad stämning kanske lite väl fnissigt i bland men man behöver en dos positivitet.

För allt är ju som sagt var inte positivt kom på en av mina hundar smaskandes på en nysatt tulpanlök och insåg att det var nog inte den första hon satt i sig.

2009-10-07 @ 13:15:26
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Eva

Visst är trädgården en källa till mängder med glädje och tillfredsställelse och en fantastisk plats för kontemplation, men hos mig får den också ta emot många svordomar och förbannelser! Alla ni falska växter som är så fina och lovar så mycket i plantskolor och trädgårdsböcker... När ni bärs innanför mina grindar faller ni döda till marken! Och alla ni sorkar, vildsvin, mullvadar, grävlingar, hjortar och rådjur som är så gulliga och trevliga på bild... Varför måste ni äta och böka upp, gnaga av och underminera, förstöra och förfula! Är det konstigt att den mesta vätan som faller i rabatterna är mina tårar.

Herr Mandelmann är lite för skrattigt hurtfrisk för att passa mig, men hans växter trivs kanske med det..

(Jag gillar verkligen buxbomsringen med rosenskäran i)

2009-10-07 @ 18:11:01
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: The Secret Garden

Själv släpper jag allt vad trädgård heter och beger mig ut i de norrländska skogarna! :) Där möter man allt möjligt, för att inte tala om inspiration. Jag var ute i skogen igår och fotade litet. Och mötte verkligen något oväntat! :) Har lagt upp lite bilder på min blogg.



Ha en bra vecka!!

2009-10-07 @ 18:31:24
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Halvdansken

Man kan ju vara ledsen i trädgården av andra orsaker också. En av våra katter ligger begrav där, samman med andra djur vi hittat (tex en koltrast som knäckte nacken mot ett av fönsterna och en igelkott som nog räven skambet). Det kan göra mig ledsen.

2009-10-07 @ 20:42:45
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lillebeth: Det är märkligt hur den kan klara frosten så bra...den ser ju så vek ut.4



Kersti: Ja visst...fram för mer bekymmer i våra trädgårdar...! Ha det fint du också!



Mariana: Aj då...se inte på mitt senaste inlägg då...



Eva: ja att ha trädgård är en kamp...



The Secret Garden: Ha en bra vecka själv!



Halvdansken: Förstår det!

2009-10-07 @ 21:53:06
Postat av: Anonym

Nähäää, vad dumma ni är!

Ni slår er för bröstet o tycker ni vet bättre än en som alltid hittar glädjeämnen i sin trädgård. Var lugna för att Mandelmann känner till samtliga problem med trädgård o odling men det är kanske inte det han vill förmedla!

Han mår bra av sin trädgård o det är det han förmedlar på ett väldigt personligt (o i Sverige ovanligt) sätt. Skärpning, alla ni kloka surdegar! Yo

2009-10-08 @ 12:37:27
Postat av: Azola

Min trädgård har klarat sig helt från mördarsniglarna...(har aldrig haft några här ute i skogen)det är toppenbra och glad min =)

Men i våras var det ledsna miner då sork käkat upp alla rötter till de då stora rosorna (jag köpte 1 a året här ute) och resterande växter i rabatten under köksfönstret.Köpt nytt och planterat men det blev inte det samma...får se till våren igen...det kanske blir jättefint då.Nu har vi sorkvarnare i rabatten så man kan ju alltid hoppas på att det nya får vara i fred!I rabatterna ute i trädgården växer det och frodas, så annars är jag nöjd!Rådjuren har inte varit in på besök ännu... =)

Ps! Äppelträder har gett massor med frukt igen =)

Tror säkerligen att Mandelmans haft diverse småmissar som alla oss andra,gillar både Pernilla och kocken i serien. Ha en skön höst! kram



2009-10-12 @ 13:36:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0