Site Meter

Hur ser det ut nu?

Den nya designen har gjort att vissa besökare inte kan se bloggen som det är tänkt, att man måste scrolla i sidled eller att det ser konstigt ut på annat sätt.

Om allt går som det är tänkt kommer den här bloggen att uppmärksammas rätt kraftigt i höst och väldigt många nya besökare kan hamna här....om allt går dom det är tänkt vill säga. Då är det viktigt för mig att bloggen ser ok ut.
Nu är det inte åsikter om själva designen som det gäller...jag vet att många inte gillar vänstermenyn....utan om  bloggen ser märklig ut på något sätt.

Kolla skärmupplösningen, bör vara den hösta möjliga....töm cookies och cache och ha en nyare variant av webbläsare...då borde det funka...men jag vet inte!
Se tidigare inlägget här.

Jag ber därför om hjälp ännu en gång....att ni kommenterar och berättar om bloggen inte fungerar och hur det ser ut....även ni som inte brukar kommentera, eller ni som bara hamnat här tillfällig genom någon googling...bara några rader tack!

Berätta gärna också vad ni har för webbläsare...Explorer, Firefox eller något annat och vilken version.

Passar på att önska alla en riktigt skön helg.

Kommentarer
Postat av: Monika

1,5 cm fattas i sidled, får scrolla.

2009-10-02 @ 09:59:44
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Ruben

Jag har min skärm inställd på 1024 pix i bredd. Vill ha det så för jag tycker att text blir för liten och därmed svårläst om jag skulle ställa in bredden på 1280 pix (som är nästa steg). Därför får jag såklart en scrollbar längst ner på skärmen (och kan alltså scrolla för att se det du har längst till höger på skärmen). Där har du ngt som heter "knuff" och "visitors" som jag tycker är av sekundärt intresse och mycket väl, vad mig beträffar, kunde ligga längst ner i vänsterspalten. Tycker alltså högerspalten inte är befogad. Alla dina superfina bilder kommer heller inte till sin fulla rätt inklämda mellan två spalter. Men, med eller utan extraspalter - din blogg är alltid intressant och mycket varierad. Kommer definitivt att fortsätta läsa med största nöje!!! /Ruben

2009-10-02 @ 10:28:13
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Ruben

PS

De flesta kanske har sina skärmar inställda på 1280 eller högre, och då är det ju ett minoritetsproblem - you can´t please them all! ;-) /Ruben

2009-10-02 @ 10:52:35
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Dottern

Jag tycker att den är fin som den är nu, ser mycket mer proffessionell ut när den är bredare än smal som tidigare. Dock gillar jag inte knuff, men det vet du ju redan :)



Jag ser bloggen perfekt både hemma och på jobbet.



Undrar lite angående dem som måste scrolla åt sidan..., de måste väl ha problem även på andra Internetsidor?

2009-10-02 @ 11:03:34
Postat av: Staffan H

Det ser fortfarande bra ut, tycker jag (som numera kör i Firefox). Jag ser att du har löst den långa uppladdningstiden genom att begränsa antalet inlägg som visas - det är vanligen bilderna som tar tid att ladda upp. Besöker man bloggar som exv min, kan det understundom ta sin tid innan sidan är färdig. Saknar kanske en länk "Äldre inlägg" så man kan backa en sidvisning (liksom "Nyare inlägg" bör finnas när man backat sig en eller flera sidor).

2009-10-02 @ 11:17:38
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Elisabeth

Hos mig (Firefox, senaste uppdateringen) ser det jättefint ut. Inte behöver jag scrolla något heller, trots en ganska liten skärm.

2009-10-02 @ 11:53:56
Postat av: Ramona K

Hos mig funkar det bra. Jag har Firefox och får upp en svart ram runt bloggen.

Ha en trevlig helg du med. Själv känner jag mig inte riktigt i form. Vi fick avliva våra lilla vän Mamma Maja. Hon var sjuk i flera dagar med vatten på lungorna. Hon är en "vildkatt" så det kunde inte bli fråga om en längre behandling . Det tog 5 år innan jag fick nudda hennes huvud och där gick gränsen. Vi får tacka för 9 fina år i hennes sällskap - på hennes villkor. Hennes söner Tom och Jerry får nu turas om att mysa på Majas fårfälle. Imorgon får Mamma Maja sin sista viloplats i trädgården brevid fläderbusken.

2009-10-02 @ 13:13:19
Postat av: Eva

Det funkar alldeles utmärkt i min dator. Jag får en svart "list" på vardera sidan och ser bloggtexten ner till: "Kolla skärmupplösningen, bör vara.." o s v.

Jag har senaste uppdateringen av Internet Explorer och skärmen inställd på 1280 x 800.

Glad helg

Eva

2009-10-02 @ 13:32:24
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Oskar

Den nya sidan funkar utmärkt, ser allt & kan inte påstå att den är långsammare heller, trelig helg.



Oskar

2009-10-02 @ 14:00:54
Postat av: TrädgårdsTuristen

Jag måste också scrolla, har skärmen inställd på 1024 pix i bredd.

2009-10-02 @ 14:14:16
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: *P*

Tittar bara in här med ojämna mellanrum. Idag blev jag hänförd av bilderna, scrollade och njöt av allt det vackra. Först därefter läste jag om ditt tekniska fixande.



Wow - säger jag bara!



Trevlig helg!

2009-10-02 @ 15:34:20
URL: http://pbloggen.wordpress.com/
Postat av: Annelie

Det funkar alldeles utmärkt, behöver inte scrolla ngt. har internet explorer 8,upplösningssiffror har jag inte lyckats hitta.

Ha en njutningsfull helg.

2009-10-02 @ 18:46:49
Postat av: Londongirl

Jag ser allt bra...behöver inte scrolla åt sidorna.

Jag använder mest firefox.



Men jag ser ingen bild upptill i din header...har du ingen nu eller?

Ha en fin helg!

2009-10-02 @ 19:18:22
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Londongirl

Jo NU ser jag den! Bilden upptill alltså. :-)



2009-10-02 @ 19:20:04
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Ulla B

Jag har nån slags värstingdator, stor skärm och hög upplösning, inga problem. Använder Explorer. Nu blir jag jättenyfiken på vad som kommer att hända i höst...Hoppas du fortsätter att skriva om trädgård och annat och visa dina vackra bilder. Alltid en njutning och inspiration!

2009-10-02 @ 19:47:42
Postat av: Johanna

Jag har senaste Firefox 3.5, upplösning 1280. det ser perfekt ut. behöver inte scrolla nånstans utom neråt! ;o)



ska bli spännande att se vad du har på gång i höst!



dom som måste scrolla hit o dit måste ha väldigt låg inställning på skärmen....

2009-10-02 @ 19:54:43
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Maj Korner

Har du headern på imageshack? Iaf ser jag ingen men in statusraden står det "hämtar data från imgageshack"



Och nu, 2 minuter senare, laddades den. Klart obra.

2009-10-02 @ 20:10:07
URL: http://majkorner.blogspot.com/
Postat av: Thomas H

Funkar bra här. Firefox 3.5.3.

2009-10-02 @ 21:27:20
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: The Secret Garden

Jag ska hjälpa dig, försöka i alla fall. Men jag tror att du är ute i lite, eller ganska mycket i "fel ände" :) Att be om att besökare ska ha en viss skärmupplösning mm, mm är bara att göra det svårt för sig själv. Det enda som du aldrig kan ha kontroll över är hur folk väljer att ställa in sina datorer... Men EN sak kan du göra för att ha mer koll. Lägg upp din sajt på exempelvis Google Analytics. Där kan du få koll på antal besökare, vilka länder vi kommer ifrån, från vilken källa vi hittat webplatsen, hur länge vi är inne på sajten, vilka sidor vi tittar mest på, vilken webbläsare vi har, operativsystem, skärmfärger, skärmupplösningar, stöd för java Flash, avvisningsfrekvensen, nätverksplatser mm, mm. Sådant är mycket viktigt när man gör en webbsajt. Man som som sagt aldrig komma med "befallningar" om hur folk ska göra, däremot kan man ta reda på vad folk har för datorer och hur de är inställda. Kolla på Analytics och sedan, därefter gör du din sajt så att det stämmer in på de flesta. Det är smartast!! :) Ett tips från lilla mig "amatör" både när det gäller trädgårdar och webb...:) Och sedan, naturligtvis!, att krympa bilderna (betyder inte att de behöver vara små) så att de blir lätta och snabba att ladda ner. Alltså inga bilder direkt från kamera etc, men det visste du säkert redan? :)

2009-10-02 @ 21:41:03
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Torprosen

Hej! Snygg bild!! Har bildskärmen på 1024x768 och får scrolla lite i sidled.Använder Explorer. Du har en toppenblogg!!Ha en go helg Torprosen

2009-10-02 @ 22:46:23
URL: http://torprosen.blogspot.com/
Postat av: Julia

Fungerar bra



IE 7

1280 x 800

2009-10-03 @ 08:10:24
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack för all hjälp och jag medger att det kanske lät lite illa det där att jag skulle ´´befalla´´ besökare att ändra sina inställningar. Google analytics har jag använt länge men jag tycker mycket bättre om Sitemeter.

2009-10-03 @ 08:42:06
Postat av: ikakansjälv

Hej, Använder Firefox 3.5.3 med upplösnig 1280 x 800 på min HP med widescreen. Har inte problem att se bloggen. Använder alltid maxat fönster minimerar man fönstret blir det ju skevt men så är det ju med alla bloggar.

/Erika

2009-10-03 @ 10:21:29
URL: http://ikakansjalv.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

ikakansjälv: Intressant...tänk om problemet är så enkelt...att man inte har haft fullt fönster..?

2009-10-03 @ 10:35:01
Postat av: Lena

Fungerar både i Firefox och Explorer...

2009-10-03 @ 15:10:21
URL: http://lolenona.blogg.se/
Postat av: Ronja

1024x768 Internet Explorer 8. Kör alltid med maxat fönster. Ändrar jag upplösningen får jag svarta kanter. Har inte problemet med att behöva scrolla i sidled i någon annan av de bloggar jag följer.

Låter spännande att det ska hända saker i höst... nyfiken

2009-10-03 @ 22:38:06
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Strålande!



Ronja: Inget klart ännu...det är egentligen inget märkvärdigt men som sagt...blir det som det är tänkt så ....!

2009-10-04 @ 08:23:06
Postat av: Eva i Vinterviken

Explorer 8

1280*800

Allt ser bra ut!

"En som brukar läsa men aldrig tidigare kommenterat"

2009-10-04 @ 09:22:57
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eva i Vinterviken: Tack för din kommentar Eva. Fikade i vinterviken i somras...fint är det där. Om det nu är den vinterviken du menar...

2009-10-04 @ 10:28:00
Postat av: Eva i Vinterviken

Jo det är den Vinterviken, jag har lyckan att ha en odlingslott i kolonilottsföreningen bredvid.

2009-10-06 @ 12:25:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0