Site Meter

Rosa, Westerland



Westerland är en buskros/rabattros i floribunda-gruppen och blir ca 1,5 meter hög. Den växer ganska kraftigt och brukar inte få några svampsjukdomar. Blommornas färg är orangeröd med inslag av aprikos och kronbladens bas är mörkgul.

Westerland doftar starkt och blommar från midsommar till november men har en viloperiod under den långa säsongen. Blomklasarna kan innehålla upp till 20 blommor. Om man beskär den måttligt kan den anvädas som klätterros om man binder den vid en spaljé eller liknande.
Det är en tysk ros från 1969 och är en hybrid mellan ´Freidrich Wörlein´ och ´Circus´.
Jag köpte den till slottsparken för några år sedan....mest för namnets skull.
 





Kommentarer
Postat av: AnnA

Ja, på rätt plats är "Westerland" en underbar färgsprakande ros. Vi gav bort en buske i present till några bekanta, som planterade rosen mot en vit mur, där den etablerat sig som klätterrros. En underbar syn, och kul att ge bort något, som blir så lyckat!

Annars är det nog så, att alla inte är så förtjusta i "Westerlands" och dess färg, men jag tycker den är underbar, och undlar den tillsammans med rosor och blommor i liknande färgtoner, kombinerat med lite blålila toner.

Trevlig Helg!

hälsn

AnnA

Postat av: Johanna

Jag träffade på Westerland på jobbet förra året första gången och färgen kändes too much för mig i början, men sen såg jag ur den skiftar i färg mot gult o rosa och doften sen... den är underbar! så det är en stor favorit hos mig numera.

2009-10-24 @ 09:31:26
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

AnnA: Man får verkligen tänka sig var man placerar en ros med den här färgen...tro mig eller ej, under en period blommar den tillsammans med Flammentanz där den står. Som tur är så är alla andra på semester då och endast jag som ser eländet. Men när den senare remonterar är den mycket vacker på sin plats.



Johanna: Vissa färger kräver lite tid. Trodde inte att jag skulle tycka så mycket om dem som jag faktiskt gör.

2009-10-24 @ 10:05:37
Postat av: Vallmon

Så vacker!

2009-10-24 @ 13:53:45
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Vallmon: Ja och även vallmo är vackert!

2009-10-24 @ 15:57:51
Postat av: Margareta

Vilken fantastiskt vacker ros. Skulle passa perfekt i min potager i varma färger. Ett problem. Jag bor i Zon6. Går det?

2009-10-27 @ 19:48:30
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Margareta: Visst är den fin? Ska kolla härdigheten i rosenboken på jobbet i morgon.

2009-10-27 @ 20:22:11
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Margareta: I Lars-Åke Gustavssons rodenbibel står det att den klarar sig upp till zon 4. Men du kan ju alltid prova...

2009-10-29 @ 08:53:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0