Site Meter

Min plats på jorden



Stockholm har inte Roslagens charm, inte Gotlands vackra karga eller sandiga stränder, inte heller Österlens mjuka fantastiska landskap vid havet. Men Stockholm har så mycket annat.
Flyttlasset från Roslagen till huvudstaden gick när jag var 21 år och jag har aldrig ångrat mig. Det är här jag bor och kommer att göra så länge till...kanske i resten av mitt liv.

Under 27 år jobbade jag i Stockholm i vårt familjeföretag men när företaget avvecklades och jag hittade den där annonsen på arbetsförmedlingen i Vällingby om att en slottsträdgårdsmästare söktes till ett slott i Sörmland och jag blev den som fick jobbet, då valde jag att jobba långt utanför stan.

Mitt Stockholm är inte det trånga stressiga city utan jag har helt andra favoritplatser. Södermalm finns i mitt hjärta efter alla år som jag jobbat där uppe i alla vackra trädgårdar och på Långholmen kan man vandra när som helst....året om, det är alltid lika vackert. Att jag älskar Djurgården har väl alla som följt bloggen förstått, Skeppsholmen är en oas mitt i stan, i Gamla Stans gränder finns en lite mystisk och härlig känsla och längs stränderna här hemma i Bromma vandrar jag ofta.



Kvastmakarbacken på Södermalm



Blockhusuddens café


Utsikt från Waldemarsudde


Djurgårdsstaden


Gustav Adolfs Torg


Rosendals trädgård


Bellmansmuseets trädgård


Gamla Stan


Utsikt från min balkong, mot Kungsholmen.


Kommentarer
Postat av: Eva

Så som du presenterar Stockholm genom ditt förälskade kameraöga kan man inte annat än tycka att det är en väldigt vacker stad. Och det är det ju - och även om det inte är min stad är det alltid roligt att komma dit. Det finns fortfarande så mycket jag inte sett, till exempel har jag aldrig besökt Rosendals, varför vet jag inte.

Utsikten från din balkong är verkligen inte fy skam, kan man gissa att där kanske finns några blomkrukor med trevligt innehåll, eller är det som med skomakarens barn?

Trevlig kväll önskar

Eva

2009-11-26 @ 18:39:39
URL: http://skogseva.blogspot.com/http://
Postat av: Annika

Jag förstår precis hur du känner. Även jag är inflyttad. Bor i Råsunda men har jobbat i innerstaden i snart 20 år och jag blir bara mer och mer förtjust i "vår" stad. Stockholm har allt jag kan önska mig. Fint skrivet och mycket vackra fotografier.

2009-11-26 @ 20:04:05
URL: http://estassy-loven.blogspot.com/
Postat av: Leif

Jag är urgöteborgare men jag trivs i stockholm

2009-11-26 @ 21:04:11
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Anita

Så vackert du beskriver Stockholm både i bild och ord. Jag förstår att du tagit Stockholm till ditt hjärta. Jag känner ofta att jag är alldeles för sällan i Stockholm. Jag har många gånger tänkt mig att ta pendeln upp riktigt tidigt och utforska olika delar. Tänk att vandra på Djurgården eller Söders höjder en tidig sommarmorgon. Och ... vilken fantastisk utsikt du har.

2009-11-26 @ 22:04:48
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Monica

Jättevackra foton, nästan bättre än i verkligheten:-)

Gick en sensommarpromenad också på Djurgården, Waldemarsudde, Rosendals och avslut på Blå Porten. Men utan kamera. Så det är väldigt trevligt att se dina foton här. Tänkte på att det var alldeles otroligt många vackra planteringar överallt i somras. Och Gamla Stan är alltid fint och Söders fina kulturhus, tänk att få bo så, någon gång i alla fall.

2009-11-27 @ 00:38:58
Postat av: Londongirl

Åh vilken fin kärleksförklaring till staden! Jag blir alldeles varm inombords av den för den beskriver så på pricken hur JAG känner för vårt Stockholm! Älskar dina bilder. Det här inlägget kommer jag att återkomma till om och om igen...



Utsikten från din balkong är bara så underbar = lycka att ha en sån! :-)

2009-11-27 @ 09:18:47
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: Mira

Aha! Toppbilden demaskerad!

2009-11-27 @ 09:24:41
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Dottern

Eva - Nu skvallrar jag lite, men lite som med skomakarens barn är det :) Slottsträdgårdsmästarens fantastiska blick för blommor ute i det gröna känner vi alla till, men intresset för krukväxter är inte detsamma. Visst har han krukväxter, men dessa speglar knappast hans fantastiska rabatter på slottet.



Be honom att visa upp en bild på "Djävulsblomman" som vi kallar den så kommer ni att förstå :)

2009-11-27 @ 12:24:09
URL: http://stylestory.blogg.se/
Postat av: Lillebeth

Denna helt underbara stad som jag, trots allt, valde att flytta bort från. Men, fick jag välja nu så kanske det blev Långholmen. Alltså, om jag fick välja!!! Å det får jag ju inte. Vem får bo på Långholmen? Men dina bilder tröstar en ibland längtande stockholmssjäl i förskingringen. Nej, det är faktiskt jättefint här där jag bor, men liksom på ett annat sätt. Ha det skönt!

2009-11-27 @ 13:20:37
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Även om jag inte är svensk kan jag förstå din och andras kärlek till Stockholm. Länge var det staden Sydney där jag bodde i många år som hade den plats i mitt hjärta. Men efter trettio-plus år här i Sverige är det bara att konstatera att Sydney har fått flytta ner en plats. Lite tråkigt bara att jag får sätta mig på Uppsalapendeln för att insupa Stockholms atmosfär så det blir inte så många gånger per år. Huvudstaden är lika vacker oavsett årstid tycker jag.

Trevlig helg

Ramona K

2009-11-27 @ 14:28:09
Postat av: The Secret Garden

Oj så fina stockholmsbilder! Ja Stockholm kan vara vacker och så är det så mycket känsla.



Ha en fin helg!

2009-11-27 @ 16:57:08
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Katarina

Och jag kan bara hålla med. Född på Södersjukhuset och nu både bor jag och har min trädgård bara några minuters promenad därifrån... (Fast jag har hunnit vandra på andra ställen också) Jättefina bilder!

2009-11-27 @ 17:08:39
URL: http://kollitott.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Jag önskar er alla en riktigt trevlig och vilsam helg!



2009-11-27 @ 17:12:29
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0