Site Meter

Tre trädgårdar

Alnarpsparken



Väderprognosen spådde regn och åska och jag fick bråttom att bege mig till Alnarp för att kunna fotografera i parken. Att ta sig ut från Malmö och till slut hamna i Alnarp krävde tre stopp för att få hjälp av hjälpsamma skåningar.
Alnarpsparken var nästan exakt som jag tänkt mig. Skulle jag av någon märklig anledning bo i de här trakterna skulle jag tillbringa mycket tid i den här parken. Här kan man verkligen lära sig och uppdatera kunskap om träd och buskar. Att se de enorma blåregnen som klädde in hela ena sidan av slottet fick en att tappa andan....helt galet stora blåregn. Nästa gång jag tappade andan var när jag såg enorma fält av blommande ramslök i den vackra och vilda delen av parken. Det kommer trädgårdsspaningar på de här trädgårdarna senare.



Ramslöken (Allium ursinum) blommar.



Malus ´Snowdrift´ i malusavdelningen.


Pärlbuske (Exochorda racemosa) och rödblommig hästkastanj (Aesculus x carnea)

Jag tog 110:an uppåt landet och fick tillbaka en bra känsla igen, känslan som jag tappade i Malmö, en vacker väg med stora rapsfält och ett vackert landskap, Uffe i stereon. Nu var målet Wrams Gunnarstorp som jag så många gånger planerat att besöka och efter några frågor om vägen (nästa år sitter en GPS i bilen....helt klart) så kom jag fram till slottet och jag var helt ensam på platsen.
Närmast slottet är det privat område men man är välkommen att besöka trädgården bakom slottet där de gamla buxbombuskarna från 1600-talet står som monument från en annan tid. Nu fick jag en en sådan där nästan religiös känsla igen....då jag vandrade runt de stora höga och formklippta gamla buxbomen och när jag blundade kunde jag nästan se hur man på 1600-talet planterade de små plantorna här bakom slottet. Linné var här på sin Skånska resa 1749 och berömde de fantastiska plantorna. Det här besöket var en av höjdpunkterna under resan.

Wrams Gunnarstorp



När jag ändå åkte förbi måste jag bara besöka vackra Norrvikens trädgårdar igen (var ju där förra året) och det ångar jag inte....näsduksträdet blommade som bäst och det var vackert även på andra platser i parken.

Norrvikens trädgårdar



Körsbärsträdgården


Näsduksträdet (Davidia involucrata) blommar som bäst nu.

Mitt nästa boende blev Hällsnäs utanför Göteborg som ligger långt ut på en udde och jag fick ett bra rum...eller lägenhet.
I morgon åker jag tidigt till Göteborg och besöker botaniska och slottsskogen för att sedan dra mig hemåt.
.

Kommentarer
Postat av: HelenJ

Vilken osis att du lyckades åka till Norrviken precis den dan när jag inte var där! Men det kommer kanske nya chanser...

Både Alnarp och Wrams Gunnarstorp är mycket vackra trädgårdar som folk inte riktigt tänker på att de finns.

2009-05-16 @ 16:26:16
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: bettankax

Alnarpsparken är en favorit. Jag besöker den sisådär ett par gånger i månaden, ibland oftare! Där har alla årstiderna sin charm.

2009-05-16 @ 17:57:53
Postat av: Eivor

Blåregnet är otroligt vackert, ja, alla bilderna är lika fina. De slotten har jag inte besökt. Jag trodde Alnarp var en lantbruksskola?

Denna våren kan man inte klaga på blomningen.

Ha en fin fortsatt resa.

Hälsn. Eivor

2009-05-16 @ 18:22:35
Postat av: bangchik

Beautiful indeed. What a marvelous sight.... I wish we had similar bloom here.



~ bangchik

Postat av: Annika

Vilken Wisteria!! Underbar trädgård!

Dit skulle jag vilja åka!

2009-05-16 @ 18:29:19
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Helen J: Ja det var synd. Trivdes mycket bra i bägge trädgårdarna.



bettankax: Som jag brukar säga ...man ska se en trädgård under hela säsongen.



Eivor: Alnarp är en lantbruksskola. Nu har jag landat i Stockholm.



bankchik: Welcome to my blog!



Annika: Den eller de plantorna var mäktiga.

2009-05-16 @ 21:01:29
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lena

Kul att du hittade in till ramslöken i almlunden! Och att du hade valt samma motiv som jag - lade också ut Wisterian och ramslöken på min blogg igår.

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Ja det var ju märkligt. Ramslöken var fantastisk varcker.

2009-05-17 @ 08:49:09
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0