Site Meter

Slottis och botan

Jag åt frukost klockan sju på Hällsnäs (där tågen gick utanför fönstret hela natten) för att sedan ta mig mot botaniska och slottsskogen (Slottis). Göteborgs trafiknät är mycket märkligt...som om någon släppt ner tvåfiliga vägar huller om buller och byggt en massa mot och rondeller överallt. Kör man fel får man vända i Oslo eller i Malmö. Väl framme fick jag en lugn och skön tid inne i vackra botaniska trädgården. Någon slottsskog blev det inte den här gången....heller!




I ett mycket stilla tempo vandrade jag omkring och njöt av vackra växter och anläggningar och det blev många foton.
Hela tiden hade jag snödroppsträdet i tankarna...det står just innan japandalen och jag önskade att det börjat blomma men jag ville dra ut på det i det längsta och inte stressa.

I backen upp mot klippträdgården hade de stora azalea- och rododendronbuskarna börjat blomma och vad man än tycker om rododendron så kunde jag inte låta bli att tycka att det var vackert här. Med just rododendron är det mycket viktigt att man hittar rätt plats för dem att växa på och här har man verkligen lyckats. Hela landet svämmar över  av felplacerade rododenronbuskar vilket gjort att man tagit avstånd från dem.

Klippträdgården här är av världklass och det blommade några buskar och klippväxter lite här och där. Nu närmade jag mig snödroppsträdet.....spänningen steg...


Stort treblad (Trillium grandiflorum)




Rhododendron galactinum hybrid


Guldazalea (Rhododendron luteum)


Någon mossa från klippträdgården.


Boykinia major



Fembladsazalea (Rhododendron quinguefolium)


Japansk skogsvallmo (Hylomecom japonica)


Koreansk azalea (Rhododendron schippenbachii)


....och snödroppsträdets (Halesia carolina) blommor var bara i knopp....hade jag väntat till nästa vecka hade jag fått se det blomma.



Nu är jag hemma i Stockholm igen och kan se tillbaka på en mycket fin vecka. Österlen var ju huvudmålet och jag fick se äppelträden blomma även om jag var lite för tidig för att se alla stora fält av äppelträd blomma samtidigt., men de första dagarna var magiskt vackra. Nu vet jag att om man vill se Österlen från sin allra bästa sida ska man åka dit vecka 20, 21 eller 22.
Det är inte vanligt att man som trädgårdsmänniska flyr sin trädgård för att besöka vackra platser ute i landet den här tiden på året, men nu vet jag hur Skåne ser ut i mitten av maj och jag kommer alltid att minnas det. Nu väntar en massa arbete och visst är jag nyfiken hur slottsparken ser ut. Det blev 210 mil på vägarna.

Nu ligger dessa trädgårdsspaningar ute:
Slottsträdgården i Malmö
Alnarpsparken
Wrams Gunnarstorp

Dagens låt
Tempel med U.L.

Kommentarer
Postat av: Pia

Vilken massa fantastiskt vackra platser du hann besöka på din resa! Härligt att vi fick "åka med" dig. Precis som du säger är det svårt att hinna rymma från den egna täppan nu..

2009-05-17 @ 09:21:23
Postat av: Ramona K

Tack för denna inspirerande resa. Den har nog gett dig nya krafter inför säsongens utmaningar. Kan inte klockan stanna upp ett tag här och nu? Skulle behöva lite extra tid för att utföra och mest av allt för att njuta.

Ramona K

2009-05-17 @ 09:47:25
Postat av: Ramona K

För att forgylla dagen ytterligare.......tänker vara med en stund och ta del av 17 majfirande i Bergen. Delar av min familj finns på plats men alla som vill kan kolla på www.bt.no även i helskärmsformat. Vackert väder har de också.

Förresten - grattis Norge till segern igår!

Ramona K

2009-05-17 @ 09:56:56
Postat av: Karin A

Det är alltid lika kul att se andras bilder från "grannens trädgård" (jag bor ju alldeles i närheten av både Slottis och Botan). Synd att du inte fick se snödroppsträdet blomma men väl massor av annat underbart...



Ha en trevlig söndag!

2009-05-17 @ 10:04:13
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Pia: Det var kul att du följde med. Nu blir det spännande att se hur det ser ut i parken i morgon.



Ramona K: Ja nu går det fort i trädgårdar och i naturen, snart är vi inne i den djupare grönskans tid och först då brukar det stanna upp lite så att man kan andas ut. Nu viftas det med fler norska flaggor än någonsin.



Karin A: Då har du placerat dig bra så att du kan följa botaniska i alla tider under säsongen. Ha en trevlig söndag själv.

2009-05-17 @ 14:47:45
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Maj Korner

Fyndig rubrik! Fick läsa två gånger och då har man lyckats.

2009-05-17 @ 19:51:54
URL: http://majkorner.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Maj Korner: Ha en fin vecka!

2009-05-17 @ 21:35:35
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Yo

Hej Slottis!

Det blir att häva sig iväg med kollektivtrafiken till Botaniska nu efter ditt bildreportage. Nu finns ingen återvändo! De har en orkidéutställning i växthusen också just nu, den hitillls största av sitt slag. Och då kanske jag får se Halesian blomma:) Yo

2009-05-18 @ 11:45:48
Postat av: billan

Håller med om att landet är överfyllt av malplacerade Rhododendrons. Trots det är det en av mina favoriter. Tror delvis att det beror på alla mina fina minnen från Göteborg och Botaniska. Men även på att utbudet av härdigt vintergrönt är så begränsat på mina breddgrader.

Appropå dagens låt med Uffe så har Volvo slagit mig med häpnad! När vi servade bilen nyligen så fick vi två biljetter till gatufesten, så nu kan vi gå på Uffes sommarkonsert gratis! Otroligt, äntligen en bra present från Biljätten Volvo....

Och föresten vilka fina bilder du bjudit på under din semestertripp.

Ha det gott hemma i din slottspark!

2009-05-18 @ 21:09:27
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: SJ

Vilka fina bilder!!

2009-05-19 @ 14:22:01
URL: http://grafsnas.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Hey Yo! Ja ta inte bilen...verkligen inte! Eftersom jag inte är en orkidémänniska så hoppade jag över den utställningen...men det fanns ju så mycket annat vackert att se. Ta bilder på Halesian...!



billan: OK...nästa bil blir en Volvo. Ha det gott i din trädgård också.



SJ: Tack!

2009-05-20 @ 19:28:46
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anna-Karin

Så roligt att få se någon annans bilder från Botaniska. Du skulle varit här i Göteborg nu när Näsduksträdet blommor.

2009-05-27 @ 01:55:53
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anna-Karin: Man ska egentligen vara i en trädgård var fjortonde dag eller så för att se allt vackert. Men just näsduksträdet såg jag blomma i Norrvikens trädgårdar.

2009-05-27 @ 04:20:12
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Tonårsliv by Leonora - Back in the game again

Hoppas du får en härlig dag! :)

allt väl?

2009-05-27 @ 04:36:50
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0