Site Meter

Vidbynäs slott




Igår hade vi konferens på Vidbynäs slott som ligger väster om Södertälje och vid sjön Turingen. Det är en nyöppnad konferens- och hotellanläggning som har Vidbynäs golfbana som granne. Slottet byggdes 1711 och har renoverats och byggts om flera gånger under åren och 2008 öppnade slottet med den nya verksamheten.  Man bor i nybyggda hus intill slottet och man kan välja mellan ett Bullerby-hus eller ett lyxigt funkishus. Om man spelar golf kan man alltså boka en golfweekend här. Någon direkt trädgård finns inte här utan det är gräs och grus.
Idag ska vi till ett annat slott...






Kommentarer
Postat av: Lilla B

Trevligt att inleda helgen med en slottsturné!

Ha det gott!

2009-03-06 @ 06:36:56
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Jo det är spännande att besöka slott! Ha det gott du också!

2009-03-06 @ 08:00:34
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mira

Jag tycker inte att vare sig Bullerbyhusen eller nyfunkisarna passar i miljön. Möjligtvis Bullerbyhusen om de varit målade i ljust grått. Den där nyfunkisen är förskräcklig. Tycker jag.

2009-03-06 @ 08:44:54
Postat av: Anonym

Kul att ni åker runt och kikar på olika slott. Inte illa att få göra det på arbetstid. Trevlig helg

2009-03-06 @ 09:33:28
Postat av: Staffan H

Själva slottet är snyggt, men tillbyggnaden på baksidan var det inte. Bullerbyhusen ser ut att ligga lite för tätt inpå varandra i förhållande till sin storlek, men så blir det väl på konferensställen när en miljö anpassas och stöps om till ett nytt ändamål.

2009-03-06 @ 10:58:04
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Kersi

Det var min kommentar som inte fick någon avsändare. jag undrar varför det blir så där ibland. /Kersti

2009-03-06 @ 14:09:14
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Trolda

Härligt med lite "flärd" på arbetstid...;-) För egen del väntar en förhoppningsvis "flärdfull" ledig helg...=D



Trolda - trevlig helg!

2009-03-06 @ 19:12:50
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Anita

Vidbynäs brukar vi åka förbi på väg mot Taxinge. Men jag har aldrig varit där. Spännande att få se lite bilder. Jag brukar dock se husen från vägen och kan konstatera varje gång att jag inte skulle vilja bo där. Tycker det ser så kalt och trist ut omkring. Men så är jag ju ingen golfentusiast heller.



Hoppas du får en riktigt härlig helg. Tyvärr ingen sol idag ... det far till och med lite snö i luften. Jag har fler blommor som väntar på omplantering och det är härligt helgjobb. Hoppas också du hittar något härligt helgjobb.



Ha det bra!

Anita

2009-03-07 @ 07:53:47
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mira: Det är svårt att anpassa ny bebyggelse till gamla slott och jag tycker inte att de lyckats här.



Kersti: Ja det är riktigt spännande.



Staffan H: Slottet är vackert men jag gillar inte heller bostadshusen.



Trolda: Jag håller med dig...mer flärd på arbetstid! Även om det inte var så ´´flärdigt´´ när man skulle lära in retorik för att sedan hålla föredrag för gruppen....



Anita: Tror säkert att det varit en vacker plats en gång med närheten till kyrkan. Golfbanor kan ju förstöra vilken miljö som helst, dessa gröna öknar kan man väl anlägga på gamla nedlagda flygfält...sorry alla golfare..!

2009-03-07 @ 08:15:14
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Pär

Det var vackert vad jag kom ihåg!

Min morfar var trädgårdsmästare på Vidbynäs och bodde med familj i det lilla huset till vänster. i huset till höger bodde skogvaktaren med familj. Jag var där som liten i början på -60 talet. Jag skall åka dit och titta någon gång.

2009-12-20 @ 21:03:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0