Site Meter

Vårmusik




För ungefär ett år sedan fick jag hjälp av er bloggläsare att hitta glad musik till en CD som jag skulle bränna och ha i bilen när jag pendlar till och från jobbet. Jag hade fastnat i en ganska dyster musikstil och vill ha lite gladare toner i bilen.

Det blev en rolig och omväxlande skiva som jag tycker mycket om. Nu vill jag möta våren med vårmusik i bilen.
Jag vore mycket tacksam om jag kunde få er hjälp med en låt igen och som vid förra gången lägger jag en lista på låtarna i det här inlägget. Musiken kan vara från alla möjliga genrer, allt från operaballader till  disco men det måste handla om våren.
Hoppas på många bidrag......
....och jag lovar att det kommer trädgårdsinlägg snart igen, det är ju Nordiska trädgårdar snart.

Eftersom jag har Spotify så kan jag lyssna på all musik...där hittar man allt och man behöver inte ladda ner, allt man söker får man fram direkt. Ett fantastiskt musikprogram!

1. Glad igen - Ulf Lundell
2. April in Paris - Glenn Miller
3. Fly me to the moon - Frank Sinatra
4. Wildwood Spring - Eliza Gilkyson (från ett mail, tack!)
5. Petit Pays - Cesaria Evora
6. Blue comme toi - Étienne Daho
7. Seasons of love - Louise Hoffsten. (från ännu ett mail, tack!)
8. För kärlekens skull - Ted Gärdestad
9. Något ur An Italian Songbook - Cecilia Bartoli
10. Music för 18 musican - Steve Reich
11. Hammarby vårsång!!!
12. Le bateau - Yves Duteil
13. Largo - Bach.
14. Våren - Vivaldi
15. En glad calypso om våren - Olle Adolphson

Kommentarer
Postat av: L.N

Uffe - Glad igen!

Genrer..ler.

2009-03-24 @ 18:34:40
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

L.N: Tack för bidraget och hjälpen med stavningen...

2009-03-24 @ 18:37:39
Postat av: Mira

Vad sägs om April in Paris...

Valfri version: http://www.youtube.com/watch?v=Mq8fGFLt4Is&feature=related

eller http://www.youtube.com/watch?v=Wb8Frtwz6JI

2009-03-24 @ 18:59:15
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mira: Tack för den, vi får se vilken version jag tar med på skivan.

2009-03-24 @ 19:10:52
Postat av: Eva

Fantastisk blogg du har.

Mycket vackra bilder och informativa texter :-)

2009-03-24 @ 19:11:58
URL: http://spok.blogg.se/
Postat av: Ronja

Mer på jazztemat; Fly me to the moon - Frank Sinatra. En av mina absoluta musikfavoriter!

Kommer kanske på fler...

2009-03-24 @ 19:53:07
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Annelie

Lyssna igenom CESARIA EVORA:s så hittar Du med stor sannorlikhet mer än en som gör Dig glad.

2009-03-24 @ 22:12:28
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eva: Välkommen hit!



Ronja: Passar utmärkt. Tack!



Annelie: Oj...nytt för mig. Härligt! Tack!

2009-03-24 @ 22:31:02
Postat av: Kerstin

Vilken bra idé att göra en glad CD, jag kanske tar efter den idén. På fredag åker jag på långtur till Stockholm och trädgårdsmässa, jag hinner nog inte få ihop någon CD innan dess, utan då blir det Lundell för hela slanten. Säkert Halvvägs till havet och mellan Hägg och syren... många gånger, fiolerna är underbara. Hoppas det inte blir snöoväder bara, det verkade inte så lovande när jag kollade vädret ikväll. Ha det bra / Kerstin

2009-03-24 @ 23:24:31
Postat av: Thomas H

Får man blanda i några droppar franskt uppåttjack i denna vårbrygd? I så fall lättlätta och svängiga gladpopen Bleu comme toi med Étienne Daho.

2009-03-24 @ 23:44:12
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kerstin: Hade tänkt en låt var bara. Blir spännande med en vårskiva med blandad musik. Ha det så trevligt på mässan.



Thomas H: Självklart ska det vara fransk musik i vårbrygden, tack för den!

2009-03-25 @ 05:49:00
Postat av: Leonora - The Magic Memories

Godmorgon :)

allt väl?

2009-03-25 @ 05:52:46
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: Anita

Jag tycker absolut du ska ha med Ted Gärdestads låt "För kärlekens skull" med Kenneth Gärdestads fina text. Det är mycket vår i den, så här börjar den ...



Utanför fönstret slår våren ut.

Marken blir grön igen.

Allt som var dött, väcks till liv,

det kan också vi.(hmmm)

Så länge vi andas.



Känns för övrigt härligt med vårmusik idag. Vi har -11 grader just nu ... men solen skiner :)



Tycker mycket om bilden till inlägget förresten. Mer vår än så blir det inte.



Ha en bra dag!

Anita



2009-03-25 @ 06:26:14
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Leonora - The Magic Memories: Godmorgon, jovars!



Anita: Självklart får Ted vara med. Iskallt idag ja, hade hellre varit i tiden då denna matta av svalört blommar.

2009-03-25 @ 07:00:25
Postat av: Claus

Är du intresserad av operasång finns Cecilia Bartoli. Med sin speciella röst(mezzosopran) har hon spelat in bl a Vivaldi och An Italian Songbook som passar bra på våren. /Claus

2009-03-25 @ 07:00:55
URL: http://Koloniet.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Klart att det ska var lite opera när det är vår...får mig att längta till Italien. Peugeoten kommer att låta som ett rullande konserthus efter 4:an i vår. Tack för musiken!

2009-03-25 @ 07:25:13
Postat av: inger sundström

steve reich är härlig med sin minimalistiska musik

det är svårt att hitta hans musik

slut på förlagen

men mitt bibliotek lyckades få tag på

18 musician

en enda låt en timme som gör att man kommer i trance

bra att tänka till

skriva till

träna till

hejsvejs

2009-03-25 @ 08:32:12
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

inger sundström: Hittade den på Spotify och den är 56.31 lång så den hamnar nog inte på vårskivan men jag ska lyssna på den när jag behöver lugna mig i vårstressen. Tack!

2009-03-25 @ 08:49:01
Postat av: inger sundström

oj vad du är snabb o duktig

jag ska verkligen försöka hitta hans

marimbas

drums

och någonting med tåg???

hejsvejs

2009-03-25 @ 09:12:28
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

inger sundström: Hittade marimbas på tuben http://www.youtube.com/watch?v=egwXKQDYcvc

2009-03-25 @ 09:15:02
Postat av: Anonym

Hammarby-vårsång.

Finns på you tube. Kan det va´nå´t? :)



Eivor

2009-03-25 @ 16:36:56
Postat av: Parkarbetaren

Rolig idé! Vi får trösta oss med lite vårmusik när vargavintern kommit tillbaka. I natt hade vi dryga elva minusgrader.

Även om man inte förstår vartenda ord så tycker jag att Yves Duteil alltid har vår i sin musik. T ex i den här:

http://www.youtube.com/watch?v=2wwK74f97yM&feature=related

Det finns mycket mer vårkänsla från honom t ex, " J'ai la guitare qui me demange (...alors je gratte un petit peu)" eller "Le Bûcheron". Jag kan inte Spotify men det går att provlyssna här: http://www.lastfm.se/music/Yves+Duteil/J%27ai+La+Guitare+Qui+Me+Demange



2009-03-25 @ 18:04:52
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Wow...tack! Den var ju helt perfekt!



Parkarbetaren: Härligt med fransk musik igen. Tack så mycket!

2009-03-25 @ 19:24:25
Postat av: inger sundström

tack för hjälpen

har svårt att hitta önskad musik på nätet

hejsvejs

2009-03-25 @ 20:15:47
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Largo av Hayden (eller om det var Bach). En blunda och njut låt - men håll ögonen öppna medan du kör :)



Du har fått en "I think you're FABULOUS" utmärkelse av mig - ta en titt http://parkettodlaren.blogspot.com/2009/03/jag-tycker-att-ni-ar-fantastiska.html

2009-03-25 @ 22:08:09
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Mitt förslag: Vivaldi våren.

2009-03-25 @ 22:28:08
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Parkettodlaren: Tack för den fina utmärkelsen och för vacker klassisk musik.



Kersti: Tack för Våren!

2009-03-25 @ 22:40:58
Postat av: inger sundström

vill bara tillägga att arvo pärt är en favorit också

hejsvejs

2009-03-26 @ 08:23:57
Postat av: Katarina

Det finns en sång av Olle Adolphson för alla tillfällen ;O)

En glad calypso om våren - blir du inte glad av den, ja då vet jag inte...

"Men tjo, ja´ är lika glad ändå,

fast jag trampa´ uti rabatten.

Det är så härligt att det är vår

och jag dansar undan i natten.

Å titta, snart är det ljusan dag,

alla fåglar sjunger i snåren !

Kom med och dansa med mej ett slag

i en glad calypso om våren !"

2009-03-26 @ 19:22:29
URL: http://kollitott.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Väntade faktiskt på att du skulle komma med den. Tack!

2009-03-26 @ 19:32:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0