Site Meter

Kinesträd


Lindar utanför Münchenbryggeriet på Södermälarstrand

Nej jag tänker inte börja ojja mig igen över att trädens kronor i Stockholm inte får växa ut på ett naturligt sätt. Man måste nog lära  sig att skilja på naturens träd och stadens träd. Visst tycker jag och kommer alltid att tycka att träd borde få möjlighet att utvecklas på det sätt som är tänkt av naturen, men jag förstår också att man ibland kanske måste välja mellan att antingen ha kraftigt tuktade träd eller inga träd alls eftersom det är trångt inne i städer.
Det viktiga är att beskärningen utförs proffesionellt i så fall. Nu vet jag att man letar nya träd för gatumiljö i delar av Kina som har ungefär samma klimat som vi i Sverige för att dels variera trädbeståndet och dels hitta träd som inte blir så höga och vida.


Det tinns ett träd som kallas för Kinesträd (Koelreuteria paniculata) som är härdig i zon 2 och visas i tidsskriften Trädbladet och där man menar att det borde provas i Sverige. Den skulle klara varma och torra gatumiljöer och den har en sen gul blomning, märklig fruktsättning och vackra höstfärger.

Nu lämnar jag byggnadsfotograferingar och koncentrerar mig på vad den här bloggen egentligen ska handla om, nämnligen trädgård, natur och vandringar på vackra platser.

Dagens låt

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack! för alla fina beskrivningar av olika delar av Stockholm. En hel del oerhört vackra foton har det (som vanligt) också funnits att titta på.. Helt klart kommer jag att se på stan med andra ögon nästa gång jag åker upp. Ha en fortsatt fin söndag du!

2009-03-08 @ 15:35:40
Postat av: Annika

Oj, glömde skriva mitt namn: Annika här som kommenterade.

2009-03-08 @ 15:37:29
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annika: Vad kul att du gillade Stockholmsvandringarna. Ha en skön söndagskväll du också!

2009-03-08 @ 19:34:55
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

"Kinesträd", det namnet tilltalar en sinolog. Synd att Uppsala ligger litet för långt norrut.

2009-03-08 @ 21:29:47
Postat av: Anita

Tack för de fina skildringarna du gjort från Stockholm. Det har varit mycket intressant läsning.



Kinesträdet såg ju kul ut, men hos mig skulle det nog inte trivas. Idag är det en riktigt gråmulen dag. Men ljuset är här. Det börjar bli ljust när man går upp på morgonen och det är obeskrivligt skönt.



Ha en bra vecka!

Anita



2009-03-09 @ 06:36:18
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Lillebeth

Håller verkligen med dig vad gäller misshandel av träd. Här hos mig i Hälsingland har man (på vissa ställen, min gata bl a) pippi på att hamla lönnar. Ja, LÖNNAR. Det ser fruktansvärt ut. Jag flyttade hit för 13 år sedan och lät då mina fem (numera) rätt ståtliga få växa fritt. Men efter lövfällning syns det tydligt hur man burit sig åt med grenverket. Fy F*n.

Jag planterade en Lind för 10 år sedan, men det är en konstig Lind. Ingen jag känner förstår vad det kan vara för sort. Kan jag be dig om ett utlåtande så småningom?

2009-03-09 @ 09:10:30
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: yo

Åh, du flitiga Slottis! Det märks att du ligger i startgroparna inför säsongen:) Kinesträd verkar vara ett utmärkt val i gatumiljö. Vackert! Yo

2009-03-09 @ 09:15:51
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anonym: Vi får hoppas att de kan få fram härdigare sorter som passar längre upp i landet.



Anita: Kul att du gillar Stockhomsinläggen. Det blev lite mycket hus men nu kommer att lägga ut vandringar på vackra platser framöver.



Lillebeth: Hamlade lönnar låter inte kul, det finns hamlade lönnar i Grönsöö slottspark.

Visst, skicka bilder i sommar på linden.



yo: Jo nu börjar säsongen lite med sådd och beskärning av fruktträd.

2009-03-09 @ 17:47:09
Postat av: Staffan H

Jag måste erkänna att det första jag tänkte på när jag såg träden på bild ett var skulpturer.

2009-03-10 @ 21:28:47
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Staffan H: Ja man får väl se det som en blandning av naturens under och människans att styra det där undret.

2009-03-11 @ 15:39:14
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0