Site Meter

Klotpil - Salix fragilis 'Bullata'

6 oktober 2015
 


Klotpilarna på bilderna står på parkeringen utanför Stockholmsmässan i Älvsjö, så om ni ska parkera bilden vid mässan, ställ den här då så kan ni samtidigt beundra de här vackra träden. Enligt Svenskt Kulturväxtdatabad SKUD ska nu det riktiga namnet vara Salix euxina 'Bullata' men i handeln kallas den oftast för Salix fragilis 'Bullata' 
 
Salix fragilis ´Bullata´ blir ungefär 7-9 meter höga och klarar sig upp till zon 5. Den har ett mycket tätt växtsätt och hos äldre exemplar kan kronan bli bredare än hög.
Det här fantastiska trädet som växer så här utan att klippas, borde absolut använda mycket mer som gatuträd där marken inte är för torr och där det finns gott om jord att växa i. Klotpilen kallas ibland också för bollpil och är en sort av Salix fragilis, alltså knäckepil som växter utefter Stockholms stränder.

I Stockholmsområdet finns klotpilar på några ställen, bl.a. på Salagatan 20-40 i Bromsten och vid en lekpark i Grimsta.
 
Google

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Har alltid tyckt om klotpilen - speciellt de unga träden. Skulle gärna haft en i trädgården men tomten är för liten. Det närmaste jag kom när det gäller formen och härdigheten i alla fall är den miniatyr stamsyrén. Ett ganska stort steg "nedåt" vet jag, men vad gör man?

Ramona K

2009-03-16 @ 08:13:10
Postat av: Mira

Det finns en hel radda utefter gamla vägen mellan Täby och Valletuna, strax innan Täby Kyrkby. Jag har alltid undrat vad dessa charmiga träd är för något. Nu vet jag Tack!!!

2009-03-16 @ 09:22:31
Postat av: Johanna

Jag vet att det finns några riktigt fina och stora vid Euro Stop i Upplands-Väsby.



Dom används kanske inte så mycket i stan pga det där med Salix-rötterna som pajar rör och sånt.

2009-03-16 @ 09:45:15
URL: http://meramest.blogspot.com
Postat av: Njut i din trädgård

Klotpilen är fantastisk tycker jag.



Jag har länkat till din blogg i mitt inlägg idag, jag hoppas att det är ok. Jag tar bort det omedelbart om du misstycker så tveka inte att säga till. Tack!

2009-03-16 @ 16:33:38
URL: http://czmastergarden.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Man kan inte få allt man önskar sig Ramona...syrenträd är inte dåligt det heller.



Mira: Varsågod!



Johanna: Ja intill hus kan man inte ha Salix men däremot utefter vägar utanför stan.



Njut i din trädgård: Det är helt OK, bara kul!

2009-03-16 @ 18:58:44
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: HelenJ

Tack för kommentaren hos mig (i min andra blogg). Självklart kommer jag upp till Älvsjö, om inte annat för att titta på de fina klotlindarna =). Nej, allvarligt talat vill jag nog gå på en "riktig" trädgårdsmässa, så hela lördagen är vikt åt Nordiska Trädgårdar.

/Helen

2009-03-16 @ 22:19:27
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: roger

Har sett klotpilar som jag inte tycker är tillräckligt höga. Beror det på att de är för unga?

Har själv planterat 2st och är lite orolig för att de inte ska nå de 5-7 meter som jag önskar.

2009-11-16 @ 11:27:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0