Site Meter

Syrenhäcken i juni 2009



2005 började jag projektet att föryngra vår stora och långa syrenhäck. Eftersom jag inte ville såga ner hela häcken samtidigt så har jag gjort det i tre etapper, 2005, 2007 och nu i sommar sågar jag ner den sista biten och på bilden ser man hur hög och blomrik häcken är. Det är nödvändigt att göra den här beskärningen för att rädda häcken för framtiden då den är mycket dålig på sina håll, men självklart känns det lite hårt att starta motorsågen och ge sig på de här vackra buskarna. På den undre bilden ser man den del som jag sågade ner 2005.

Se kategorin Syrenhäcken....eller som den är översatt på den engelska versionen...Oxygen Ass.


Kommentarer
Postat av: Anne

Vi har (för) mycket syrén hos oss. När är bästa tid för föryngring?

2009-06-02 @ 20:51:24
URL: http://afcr.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anne: Direkt efter blomning är den bästa tiden. Men kan man få för mycket?

2009-06-02 @ 20:58:13
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kalle

Min sen förra året nya syrenhäck börjar arta sig riktigt bra, vattnad och "algominerad"

som den varit sen tidigt i våras.

Den har kommit igång med sporadisk blomning,

men jag vill i detta läge prioritera tillväxt,

så jag tänker klippa av blommorna så snart de

börjar blomma över..



2009-06-03 @ 07:18:23
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kalle: Rätt tänkt...man strävar ju efter att få upp det skydd man tänkt först och främst, blomma kommer den att göra framöver så att din vackra plats blir ännu vackrare. Att klippa av blomställningarna är ju bra och fungerar så länge buskarna är på tillväxt.

2009-06-03 @ 08:52:06
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lilla Frun

Men om syrenen bara består av 4 höga stammar? Jag har också van Spät men nu är den sååååå hög att jag inte kan njuta av blomningen, ska jag verkligen kapa den? Det är snarare höga smala träd jag har som inte skjuter rotskott som min vita syren bredvid, kanske jag ska besinna mig och plantera en vacker näva runt fötterna istället? Vad tycker du?

2009-06-05 @ 00:46:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0