Site Meter

Färgsprakande Bergianska


Här inne i Victoriahuset finns världens största näckros. Victorianäckrosen härstammar från Sydamerika där den växer i Amazonflodens biflöden. Bladen kan bli 2,5 meter i diameter och kan bära 70 kg. Blomman slår ut på kvällar och nätter och drar ihop sig på dagarna. Det runda växthuset har funnits här sedan år 1900 och det är mycket märkligt att jag ännu inte gjort ett besök där inne....under alla år som jag besökt  Bergianska trädgården. Det börjar nog bli dags snart!

Vandrade runt lite i Bergianska trädgården här om dagen igen och såg att det fortfarande är rododendronens tid. Jag är ganska kluven till vad jag ska tycka om de färgstarka blommorna men hur som helst så dras man till de sprakande färgerna och backen ner mot Brunnsviken är en perfekt vald plats för dessa buskar. Här fanns flera som fotade de glada färgerna och jag sköt av några bilder trots att jag bestämt att det inte ska vara mer rododendron i år på bloggen.




Japansk azalea och midsommarblomster


Praktvallmo - Papaver bracteatum



Den lugnare delen av trädgården, där man kunde andas ut och där jag såg pärlrönnen blomma och framför allt den vackra Deutzian och alla olika arter av syrener som blommar senare än våra bondsyrener. Mer om dessa olika syrener i ´´Dagens växt´´.
Som jag sa tidigare så är Bergianska trädgården finare än på mycket länge....ett stort beröm till de som sköter trädgården. Trots den regniga försommaren och den kallaste på 50 år så blommar det fint i trädgården.


Pärlrönn - Sorbus koehneana som får vita bär på hösten. Härstammar från Kina, blir ca 3 meter hög och klarar sig upp till zon 5,



Deutzia


Här i köksträdgården bäddar man in de känsliga sorterna för att vara säker på att de inte drabbas av kyla eller..för mycket sol...!!

Kategorin Bergianska

Dagens musik

Dagens filmtips - Pojken i randig pyjamas
Dagens väder - Skitväder!
För ett år sedan
Dagens trädgårdsspaning
.

Kommentarer
Postat av: Londongirl

Jag håller verkligen med dig om att Bergianska är mer välskött nu än tidigare. Det är en trädgård som vi följt i många år maken och jag. Går där nu också ibland.

Inne i Victoriahuset har jag varit några gånger men bara sett de stora bladen av näckrosorna. Om det skulle finnas någon knopp eller blomma lär man alltså aldrig få se den utslagen på dagen? Då borde de anordna kvällsvisningar på den tycker jag. ;-)

2009-06-14 @ 09:56:51
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Mira

Bestäm tid bara! http://mirasmirakel.blogspot.com/2009/03/victoriahuset.html

2009-06-14 @ 10:22:53
Postat av: Ramona K

Råkar man ha vägen förbi Uppsala........Sedan några år tillbaka har Botanen i Uppsala haft kvällsöppet för Victoria-blomningen. I år är det öppet till 21.00 fre-sön 21-25 augusti.

http://www.botan.uu.se/program/program.html

Men nu börjar jag få Stockholmslängtan. Önskelistan skulle dock ta mer än 1 dag i anspråk. Har svårt att gallra.

Ramona K

2009-06-14 @ 11:11:35
Postat av: Anna

För min del får du gärna ha massor av rhododendronbilder, jag är så förtjust i dem. Den gula är helt underbar - du råkar inte veta vad den heter?

2009-06-14 @ 11:13:44
URL: http://sy.lugnagatan.net
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Londongirl: Här nedan ser jag att Ramona K skriver att de har kvällsvisningar i Uppsala botaniska. Får kolla upp det där med Bergianska.



Mira: I juli någon gång blir nog bra. Med laddade kameror ska Victorianäckrosen inspekteras.



Ramona K: Stilla din Stockholmslängtan nu...det är ju inte så många mil hit från dig.



Anna: Det är en japanska azalea.

2009-06-14 @ 13:47:48
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ronja

Jag har en fd klasskamrat som arbetar där förnärvarande, jag kanske skulle ta mig dit och hälsa på för det ser verkligen ljuvligt ut. Bilden med bron är jättevacker!

2009-06-14 @ 15:46:06
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Kersti

Jag var för många år sedan i Irland när rhododendron blommade. Det var magiskt med hela rhododendronskogar längs vägen. Då var man bara tvungen att tycka om dem.

2009-06-14 @ 16:49:16
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Tycker du ska göra ett besök!



Kersti: ....och jag kunde inte låta bli att falla för Sofieros rododendronblomning förra året då jag kom just när de blommade som bäst.

2009-06-14 @ 22:51:00
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: billan

Även jag är kluven till Rhododendron, men jag har bestämt mig för att tycka om dom. Jag får väl hänga ett vitt lakan över dom lila-aktiga när dom börjar blomma. Dom var fina förut mot det vita huset, men förra sommaren målade vi huset rött....Jag har i alla fall både, vita och röda med och dom passar fin- fint.

2009-06-14 @ 23:00:03
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Lillebeth

Gillar verkligen "den lugna delen" av trädgården. Så vackert!

2009-06-15 @ 10:05:42
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Aj då...det kanske inte är den bästa färgkombinationen...ni kanske ska måla om huset igen?



Lillebeth: Ja me..

2009-06-16 @ 19:02:19
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lars Forslin

Fina bilder Hasse! Vyn med bron har nog många fotat. Att plantera strutbräken vid brofästet är genialiskt. Det blir lummigt, intressant och vackert året runt. Hoppas de sätter dit träknoppen som fattas. Säga vad man vill om rododendrondalen, men platsen är väl vald och där råder en fin stämning. Och visst förhöjer Brunnsviken Bergianskas prakt åtskilligt! Inlånat perspektiv kallas det.

2010-03-21 @ 08:56:11
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Ja det är en mycket bra plats för rododendron.

2010-03-21 @ 09:19:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0