Site Meter

En sommardag i en slottspark


En ganska ny perenn i parken är Finnslide (Aconogonon x fennicum) och jag gillar verkligen den här ståtliga perennen som blir nästan två meter hög. Jag upptäckte den i Drömparken i Enköping och planterade den förra året i parken. Just nu har den gått i blom och har redan nått full höjd. Kommer som Dagens växt framöver.


Nepeta ´Walker´s Low´ tillsammans med nävor.


I slänten dominerar jättedaggkåpa, nävor och prästkragar just nu.


Vinterrestaurangen för fåglar har sommarstängt.


Rugosahäcken tar sig fint och blommar ordentligt. Hoppas att den ska växa på höjden en bit till i år.


Lusthuset/fågelburen växer sakta men säkert igen med clematis och Climbing Bonica.



...och favvorosen Stanwell Perpetual har startat sin huvudblomning. Tänk om jag bara kunde känna hur den doftar....


Vår gula trädgårdsiris blommar på många ställen i slottsparken.


Gräddbakelsepionerna strålar och prålar och ser inte särskilt blyga ut direkt.

Dagens låt
Dagens fundering: Jag läser många bloggar i Google Reader men jag undrar om mitt besök registreras som besök i dessa bloggar då. Det kanske inte är så. Ska nog börja gå in direkt till bloggarna i stället....och kommentera lite bättre kanske.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du har det rätt fint på jobbet ;O) Just nepeta och näva är vackert. Jag har också Walkers low numera och någon hög ängsnäva - de är jättesnygga tillsammans, men så prydligt som hos dig är det inte.

2009-06-24 @ 19:05:19
URL: http://kollitott.se
Postat av: Pia

Det ser verkligen vackert ut i slottsparken och vilket charmigt lusthus! Finslide är en helt ny perenn för mig och så stilig, så den måste jag bara skaffa. Hoppas att du får tillbaka doftsinnet igen, det är en stor förlust att inte kunna känna rosendoft.

2009-06-24 @ 19:08:19
Postat av: Ramona K

Vilka fina bilder! Känner att jag måste skaffa denna Nepeta. Den liknar lavendel men jag måste vänta innan den blommar och då kan nepetan fylla den länktan. Vilken sorts näva är det intill? Jag blir snurrig när jag kommer till plantskolan och ska välja nävor....

Ramona K

2009-06-24 @ 19:15:53
Postat av: Maj Korner

Lite tragiskt är det allt att du inte kan känna doften. Har det alltid varit så?

2009-06-24 @ 21:13:16
URL: http://majkorner.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Tack för den underbara promenaden runt i slottsparken. Jag njuter verkligen av blomsterprakten.

2009-06-25 @ 00:48:13
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anonym: Ängsnävor är vackra!



Pia: Jag väntar varje dag på att kunna känna dofter igen...sätter jag näsan nära känner jag svaga dofter. Som idag då jag rensade bland lavendeln.



Ramona K: Den rosa är Spansk näva och den blå en näva som heter ´Brookside´.



Maj Korner: Den har avtagit under de senaste 5-7 åren tror jag.



Kersti: Ja nu går vi in i perennernas och rosornas tid.

2009-06-25 @ 05:01:58
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag ser i min bloggstatistik hur många som har läst via RSS (Google Reader och liknande). Men det kan säkert vara olika i olika statistikprogram.



Den gula irisen - wow! vill ha

2009-06-25 @ 08:02:46
URL: http://sy.lugnagatan.net
Postat av: Alt godt

Hei! Kva er ei näve? Så synd at du ikkje kan lukte, det må vere eit stort tap både i hagen og ved matbordet.

2009-06-25 @ 10:15:28
URL: http://altgodt.wordpress.com
Postat av: yrsa

fina stigar att ströva på, skrida sakta fram i livet, vi har i min stad världens nordligaste botaniska trädgård, den lummigheten försöker jag sträva efter i min skala. mina tidigaste trädgårdsminnen har just med skolparken att göra, hur min bror ledde mej på dessa "mysktiska stigar" när han sku följa mej till dagis. då för länge sedan...

2009-06-25 @ 12:09:31
Postat av: Azola

Härliga bilder slottis....du har verkligen en underbar arbetsplats då det gäller syn intryck!!

Jag har planterat ytterligare 3 st Nävor...de är bland de mest bedårande perennerna och så blomvilliga! Ett extra tack för " gräddbakelserna" det vet du! ;o) (mina har inte slagit ut ännu...)

Ps! vill du att jag skickar upp några mörkrosa Lupinfrön? ;o) hi hi... ses snart

2009-06-25 @ 13:42:03
Postat av: Ronja

Om man var fågel i bur skulle det inte vara helt fel att vara i den buren!

Vackra bilder!

Kram från Ronja

2009-06-25 @ 16:17:42
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Lillebeth

Den där trappan var jättevacker. Här hos mig dröjer det ett bar tag tills Stanwell blommar, en av mina första rosor. Ha det skönt i värmen.

2009-06-26 @ 09:12:10
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anna: OK...då vet jag att jag syns.



Alt godt: Ja det är tråkigt men jag hoppas att få tillbaka luktsinnet igen.



yrsa: Stigar är spännande.



Azola: Tror jag hoppar de där lupinfröna...men tack ändå du..!



Ronja: Ja när rosor och clematis börjar blomma kan man vara där ganska länge tror jag.



Lillebeth: Ha det skönt du också och hoppas att din Stanwell bjuder på vackra rosor.

2009-06-26 @ 16:29:42
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0