Site Meter

Ungersk syren - Syringa josikea



Den ungerska syrenen borde användas mycket mer i trädgårdar. Det är en fantastisk buske som blommar lite senare än bondsyrenerna och är en stadig och vacker växt. Det var meningen att vi i slottsparken skulle ha haft den i stället för Rosa rugosa-häcken men problemet var att den ungerska syrenen blir för hög, den blir 3-4 meter och vi ville att man skulle kunna se över häcken ner mot sjön.

Den ungerska syrenen härstammar från centrala och östra Europa och klarar sig upp till zon 7 här i Sverige. Den vill ha sol eller halvskugga och näringsrik jord för att trivas bra.
Den växer upprätt och de intensivt violetta blommorna doftar svagt. Det här är en helt perfekt häckväxt men det är sällan man ser en häck av den ungerska syrenen.  Den är mycket härdig och tålig.

Det finns en vit sort också som heter ´Holger´ och klarar sig upp till zon 5. ´Holte´ har rödvioletta blommor och blir 2-3 meter hög, ´Måttsund´ blir också 2-3 meter hög och har mörkvioletta blommor och kan odlas upp till zon 6. ´Odensala´ klarar sig upp till zon 7 och blir upp till 4 meter hög.
Just den här biusken på bilderna växer på min gård här hemma i Bromma och fotona är tagna den 15 juni 2009.




Kommentarer
Postat av: Katarina

Den är fin, men nejliksyrenen du visade häromdagen är nog min favorit så här långt. Roligt att få se olika syrener, hoppas du hittar fler!

2009-06-15 @ 20:30:23
URL: http://kollitott.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Nejliksyrenens blommor är de allra vackraste men själva busken är lite sådär...

Den ungerska syrenen är en stadig, bra och användbar buske...och frisk. Det är viktigt att använda växter som mår bra och är friska. Visst är det spännande att prova svåra arter och sorter men man blir alltid lika besviken då de inte vill trivas.

2009-06-15 @ 21:45:28
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: The Intercontinental Gardener

Hmmm... jag är inte så säker just på den ungerska syrenen; doften är alltid en besvikelse, jag vet inte vad jag skulle kunna associera den med, men fräsch är den inte. Men känslan för doft varierar ju mycket, så det kanske är bara jag som tycker så.

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

The Intercontinental Gardener : Aha...jag ser alla andra egenskaper utom doft...eftersom jag tappat luktsinnet nästan helt...tycker bara att busken är vacker och mycket användbar.

2009-06-16 @ 18:59:49
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Monika Bjurman

Hej!



Jag har sett en sån fin ungersk syrénhäck uppe i Skellefteå och hade tänkt plantera en Holger här nere hos oss i Göteborg men jag blir inte klok på om det kommer funka eller ej. Den första plantskolan jag pratade med sa att det inte var några problem alls medan nästa sa att den skulle bli gles och tanig p.g.a vårt klimat. Har du någon åsikt om detta vore jag tacksam. Vi tänkte isf. ha den som klippt häck utan blomning. Jag tycker så mycket om bladverket, att den släpper löven (inte är vintervissen) och inte får röd höstfärg.

2011-04-05 @ 11:31:03
Postat av: David Jinder

Jag undrar vilken sort det är du fotat. När jag läste om ungersk syren på Blomsterlandets hemsida påstods den vara långsamväxande. De exemplar jag har växer betydligt snabbare än den vanliga Vulgaris.

2012-05-03 @ 17:41:42
Postat av: Anna

Hej! Vilken fin blogg! Vi har ett ENORMT ungersk-syrenträd på tomten i Umeå, det är verkligen ENORMT!

2012-06-19 @ 13:39:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0