Site Meter

Hängsyrén - Syringa reflexa



Hängsyrenen växer vild i Kina och blir ungefär 4 meter hög. I Sverigeär den härdig upp till zon 6 och trivs i näringsrik jord i soligt till halvskuggigt läge.
Blomklasarna blir 15-20 cm långa och blommar i rosarött med svag doft. Bladen blir ca 20 cm stora.
Busken är tålig och lättodlad och man kan använda den som häck eller som solitär.

Den blommar senare än vanliga syrener så det är klokt att ha både bondsyrener, ädelsyrener, ungersk syren och hängsyren om man vill förlänga sin syrensäsong.

Växtsamlaren amerikanen E.H. Wilson hittade den 1901 och beskrev den som en av de vackraste vildsyrenerna. Den kom i handeln 1917 genom plantskolan V. Lemoine i Nancy, Frankrike. (Från Bergianska trädgårdens hemsida)

När jag sökte information på nätet och lät Google översätta en sida så stod det ´´Årscykel - avfallande kroppsbyggnad´´.

Den här hängsyrenen planterade jag som en tanig liten planta i början av 1980-talet på den här gården där vi då bodde. Jag hade fått över en planta från ett jobb vi gjorde i Spånga och tänkte att den kanske tar sig. Den är säkert 4 meter hög och fungerar som ett valv att gå igenom innan porten.





Kommentarer
Postat av: Anna

Vilken vacker syrén! Visste inte ens att det fanns något som hette hängsyrén men nu är jag nästan lite förälskad. Tack!

2009-06-11 @ 20:33:57
URL: http://sy.lugnagatan.net
Postat av: Ramona K

Nu kan jag tycka hängsyrénen är vacker och kan pryda sin plats. Men jag minns fortfarande min stor besvikelse för sådär 25 år sedan när jag planterade två stycken intill vår ingång - och den doftade inte alls syrén. Jag vände ryggen mot dem då. Hade andra delar av trädgården att utveckla. Men eftersom jag fick aldrig någon känsla för dem, grävde vi upp de för c a 4 år. Har aldrig gjort så där tidigare om inte växten har givet upp. Tvärtom har vi då och då flyttat på buskar och träd för att få de att trivas bättre någon annanstans i trädgården. Nej, vi kom aldrig överens hängsyrén och jag. Det hade varit bättre om dem stod bland andra buskar men nu fanns det inget utrymme kvar. Har fortfarande lite dåligt samvete.

Ramona K

2009-06-11 @ 21:38:17
Postat av: Kersti

Nu vet jag vad det är, de där växterna jag gått förbi och undrat över. Hängsyrener är det så klart.

När jag ser den som du planterade på 80-talet tänker jag på den glädje det är att plantera ett träd. Jag har planterat en prydnadsapel utanför vår port. Den skulle hjälpa till att skymma vägkorsningen så att grannen slapp känna det som om bussarna landade i hans vardagsrum. Nu är det många år sedan och trädet är stort. Det fungerade mer än väl,tanken att det skylle skydda. Nu har vi en vrå utanför där man kan äta sin sommarfrukost utan att alls ha en känsla av att vägen är så nära. Trädet och så syrenerna (bondsyrener) gör att vi har en härlig liten uteplats att vara på. Och snart, alldeles snart blommar där pionen.

2009-06-12 @ 10:07:27
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anna: Visst är de fina? Jag är också förälskad!



Ramona K: Tror inte att man ska jämföra den alls med vanlig bondsyren eftersom den är så förankrad i våra själar och hängsyrenen är bara en buske som är vacker på vissa platser.



Kersti: Låter som en väl vald plats för ditt träd!

2009-06-12 @ 16:23:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Linda V

Jag har också tagit bort en hängsyren. Det var en stor tät buske vid entrén vid gatan, men doftade inte alls gott. Sen var den inte fin på hösten. Fick ingen känsla för den och ser nu fram emot att plantera andra buskar som gör platsen fin hela året. Tänk så olika man kan känna för växter!

2009-06-15 @ 13:53:39
URL: http://lindastradgard.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0