Site Meter

Tid för lavendel



Sorten heter ´Munstead´.

Det är något speciellt som händer när lavendeln blommar. Hela trädgården stiger i värde på något sätt och allt blir så mycket vackrare. Lavendeln måste vara en av de mest älskade växter tillsammans med rosor och kanske tulpaner. Av mina 1707  inlägg så är Dagens växt - Lavendel den överlägset mest besökta. Flera besökare i timman söker på just lavendel och speciellt skötsel av lavendel och så hamnar de i mitt inlägg.

Nu blommar häckarna av lavendel i parken och tillsammans med rosor och nävor blir det nästan outhärdligt vackert.
Igår kväll när jag slutat för dagen gick jag en kvällsvandring igen i slottsträdgården och jag ville så gärna frysa tiden ett tag...låt det vara så här en månad nu....måste allting hela tiden förändras i våra trädgårdar?

Beskärning av lavendel.



Climbing Bonica tillsammans med Clematis viticella ´Södertälje´

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Håller verkligen med dig - lavendeltiden är sommarens höjdpunkt. Varför kan inte tiden stå stilla NU?? Som varje år vill jag använda en del av min lavendel till doftkuddar och olika presenter. Det är så härligt att känna lavendeldoften året runt. (Sorry...)Men det gör ont att avlägsna blommorna även om jag tröstar mig med att det knappast märks. Snart får jag samla mod och smyga ut med lavendelkniven i högsta hugget. Elaka kvinna.

Dina bilder är makalöst vackra. Tack

Ramona K

2009-07-21 @ 21:13:19
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ramona K: Man måste vara grym ibland för att få det man vill...bara det inte blir för ofta...

2009-07-21 @ 21:58:04
Postat av: Ronja

Ojojoj - verkligen vackert! Både med lavendeln och rosorna!

Jag älskar lavendelns doft och färg, men saker som är smaksatta med lavendel går inte hem hos mig. Gjorde lavendelskorpor för något år sedan och det föll mig tyvärr inte i smaken. Men det låter gott... ;)

2009-07-21 @ 22:43:10
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Trebarnsmamman

Åhhh vilka fina blommor du bjöd på idag!!!!! Lavendel är relativt nytt för mig, men för första gången har jag lyckats övervintra min lavendel...och har precis börjat blomma.

2009-07-22 @ 08:13:13
URL: http://blogg.trebarnsmamman.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Låter inte så gott nej...men doften...den minns jag ...och känner om jag kommer riktigt nära.



Trebarnsmamman: Önskar dig lycka till ned lavendeln då.

2009-07-22 @ 11:00:40
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Agneta

Det enda konstanta är förändring

2009-07-22 @ 11:37:10
URL: http://stillstanding.blogg.se/
Postat av: Staffan H

Ja tänk om man kunde få tiden att stå till ett tag. Just som jag började få trädgården att se snygg ut var det dags att åka tillbaka till stan igen. Lavendeln blommar, så även rosorna (utom de jag planterade i våras) och snart kommer det blommor på trädgårdens clematis. Vår sommar är sådär en månad för kort!

2009-07-24 @ 02:29:24
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Anonym

Hej ! och tack för en supertrevlig sida...

Då jag är helt novis och nybliven trädgårdsägare så undrar jag om man planterar Lavendel som plantor på våren eller om man kan driva upp i krukor inomhus under vintern, ska tilläggas att jag bor i norra värmland så det kanske inte kommer att fungera oavsett , men jag vill ju så gärna.

2009-08-24 @ 21:01:55
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Agneta: Mm...



Staffan H: Du får flytta dit Staffan.



Anonym: Det lättaste är om du köper plantor på våren och planterar. Lycka till!

2009-08-25 @ 15:29:30
Postat av: Maria

Hej och Tack för en underbar sida! Är inte någon person med jättegröna fingrar men gör så gott jag kan... Mormor vill ha en liten lavendelhäck vid sina rosor men hon orkar inte med så mycket längre så jag erbjöd mig fixa... Efter att ha läst på lite mer här på din sida kanske jag kan lyckas med projektet. Tack för kunskap och tips!

2011-07-31 @ 12:50:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0