Site Meter

Flen - Här finns bättre jordmån för uppväxt

Det här inlägget är inte menat att vara elakt eller hånfullt mot människor som bor i Flen utan mer en spark på stadsplanerare och kommunalpolitiker som endast tänker ekonomiskt och glömmer att människor ska trivas på den ort de bor. Jag tror att Flen har varit en fin liten stad en gång....innan den nya stadskärnan byggdes. Vem vill t.ex. sätta sig ner och fika på utecaféet i centrum?



Så kom vi då till Flen....med nya ögon och med stark vilja att hitta något bra eller vackert i den Sörmländska lilla staden.
Hur jag än försöker så ser jag bara ett hopplöst misslyckande här. På bilderna ser det faktiskt bättre ut än det gjorde i verkligheten. Nej...det här funkar inte. Det blev ett kort besök och färden gick vidare till Malmköping.


Det var lite tomt på uteserveringen i centrum den här lördagen.


Den här energiska dragspelaren gjorde allt han kunde för att pigga upp Flenborna den här lördagen i juli men de tycktes inte märka honom. Heder åt dragspelaren som inte gett upp hoppet om Flen!


Jag såg en väggmålning på håll uppifrån Violen...som är stadens inomhuscentrum. Det visade sig vara en lång väggmålning av hus längs en gata som troligen inte finns kvar i stan. Målningen har utförts ....på en lastplats!


På träffpunkten hänger nog många Flenbor när det är middagsdags.

Finns det då inget vackert i Flen?
Jo...de här gamla husen vid station vittnar om att även den här orten har haft vackra hus också....innan det nya Flen byggdes upp.
I fönstret på Sörmlands Sparbank fanns en affisch med texten:
Flen - Här finns bättre jordmån för uppväxt.


Kommentarer
Postat av: Johanna

nä jag ger inte heller mycket för staden Flen tyvärr. det är fint på landet utanför Flen och vid Harpsund och sjön är det väldigt vackert.

2009-07-12 @ 22:41:05
Postat av: Ronja

Ja, suck. Vad säger man? Det finns en och annan lummig och fin gata i villakvarteren, men 'that's about it'!

Jag tycker ni gjorde helt rätt i att åka vidare till Malmköping.

2009-07-12 @ 23:29:37
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Johanna: I Harpsund har jag inte varit, det får bli till nästa resa.



Ronja: Aj...då missade jag den gatan...letade verkligen efter något vackert.

2009-07-13 @ 20:37:42
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lilla eken

Måste ju lämna en kommentar eftersom jag också råkade hamna i Flen i lördags. Eller om det var i fredags.

Försöker precis som du hitta något positivt, man vill ju så förtvivlat gärna att dessa mindre städer ska fortsätta leva och inte dö. Jag vill verkligen fika i caféet och handla i mataffären.

Men vet du vad som mötte oss på fiket?

Det var fem, sex stycken gäster faktiskt, men... fikabrödet (som var en sorts kanelbullar) låg i en plastpåse i en annars helt o hållet tom disk. Med bästa vilja i världen kunde vi bara inte förmå oss att handla en av dem. Eller sätta oss där. Det var snudd på tragiskt. Eller åtminstone tragikomiskt.

Och sen blev jag ledsen!

Och så har vi Malmköping bara en liten sväng bort med bilen, där man får lust att köpa sig ett hus på en gång. Hur kan det vara en sån skillnad?

Men det är väl kanske som du säger, stadsplanerarnas fel.

2009-07-14 @ 11:45:45
URL: http://littleoaktree.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla eken: Undrar just om Flenborna protesterade när det nya centrumet planerades.

2009-07-15 @ 10:35:17
Postat av: mewpumwp

Ilo ivija uxo lopog ecunef xexewigepa salugiyato gih etijajura cem!

2012-10-16 @ 09:24:34
URL: http://www.puyilejihi.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0