Site Meter

Bonde söker fru-slottet




Slottet som vi bodde på var alltså ´´Bonde söker fru-slottet´´  Sundbyholms slott utanför Eskilstuna och vi valde det här slottet för att det låg rätt geografiskt under vår Mälaren-runt resa och inte för att bönder har sökt fruar här.
Jag tyckte mycket om det här slottet med anor från 1500-talet. Man har lyckats renovera och bevara känslan av att det är ett mycket gammalt slott. Jag lägger ut en liten Trädgårdsspaning light på min andra blogg senare i veckan.



Här ute på gården satt ju böndernas alla tilltänkta fruar eller män och väntade på att bli antagna till programmet eller också att få åka hem.


Rummet var riktigt bra och med fin utsikt över hamnen, det låg i hotellets huvudbyggnad som är byggt en bit från slottet och som var allt annat än vackert utan liknade en stor låda.

'
Restaurangen som ligger i slottet var mycket bra och maten var god. Vi satt i förmaket som ligger intill den stora matsalen och här inne hörde man den vackra klassiska musiken på lagom nivå men också stimmet och sorlet från matsalen. Här satt vi länge och njöt av mat och dryck.

Vidare mot Malmköping och Sparreholm
Efter att nästan ha däckats av Flen på morgonen drog vi vidar till Malmköping för att få jämvikt i tillvaron. Det var första gången som jag besökte den lilla orten och här fanns det vackra hus och en skön atmosfär. Här hade folk smyckat sina trädgårdar som man gör där man trivs och mår bra. Det blev fika på Café Ottilia som hade härliga räkmackor.

Efter en kort vandring på de små gatorna så fortsatt vi till Sparreholms slott. Där finns samlingar av veteranbildar, jukeboxar och telefoner bl.a. och det finns även ett café. Vi kände oss inte sugna på att gå på museum den här dagen utan gick en liten sväng runt slottet och åkte sedan ut genom den långa allén.





Sparreholms slott



Den här dagen innehöll verkligen mycket och så många olika besök runt om i den här delen av Sörmland. Efter att ha lämnat det pampiga Sparreholms slott träffade vi en kvinna som bodde i ett gammlat torp från 1700-talet och vi badade i en trolsk och vacker tjärn som låg långt in i skogen dit inga vägar fanns utan man fick ta sig fram på stigar som höll på att växa igen på grund av att ingen längre går där.

Det blev en riktigt skön och spännande Mälaren-runt resa och jag har med mig 350 bilder i kameran att leka med...
Senare i veckan lägger jag ut fyra trädgårdsspaningar från slotten S, T, S och Ä.

Dagens låt
.

Kommentarer
Postat av: Ronja

Vackert litet torp! Den sörmländska naturen är underbar. Jag njuter av att färdas på vägarna mellan Flen, Malmköping och Sparreholm. Böljande åkerlandskap, vackra träd, fina små hus. :)



På Sundbyholms slott har jag varit ett antal gånger. Är född och uppvuxen i E-tuna, så där har jag hunnit med både ungdomspartajande, firmafester och konserter. Varma sommardagar brukar gräsmattorna runt om vara fyllda av solbadande människor, men jag misstänker att det inte var så den här helgen... brrr.

2009-07-12 @ 23:36:53
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Claus

Låter som ni haft en underbar resa runt Mälaren. /Claus

2009-07-13 @ 10:23:46
URL: http://koloniet.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Det är väl så att man tycker om de trakter man kommer ifrån. När jag åker på vägarna hemma i Roslagen känner jag likadant. Visst är det vackert i Sörmlands inland men jag är född vid havet och kan inte helt och fullt ta det här till hjärtat. Men jag hittade en plats som jag blev djupt förälskad i.



Claus: Ja det var en helt underbar helg.

2009-07-13 @ 20:34:53
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0