Site Meter

En våg av trädgårdsharmoni!

Läser i nya Allt om Trädgård där de presenterar trenderna inom trädgård inför säsongen 2009. 

Årets trend är skön belåtenhet. Sluta att snegla på andra - sluta att lägga ihop summan av alla andras prestationer och känna dig stressad över att du inte själv fixar allt det där.
2009 blir alltså året då stressen blir omodern. Njut av ditt trädgårdsliv och känn hur det rullar en stor våg av trädgårdsharmoni över hela landet.
Den trenden köper jag direkt, men inte har man väl sin trädgård för att skryta med, eller att tävla med sina grannar med? Eller?
Nio trender presenteras. Lisa Sommelius, Victoria Skoglund, Lena Drameus-Åberg, Owe Dahlqvist och Kickan Nordahl berättar i tidningen om sin syn på trender och vilka växter som blir storsäljare i år.
Det verkar som om krukor, grönsaksodling och ekologisk odling fortfarande tilltalar många men även fler romantiska trädgårdar kommer att anläggas under 2009. Visst är det väl lite kul att läsa om trender inom trädgård men den första trenden var ju att inte stressa upp sig i sin trädgård....och det kan man ju lätt göra av trender. Men trenden att stressa mindre kan man väl inte bli uppstressad av? Eller?



Sedan finns det en massa andra trender som presenteras i tidningen nr.2 - 2009.
  • En annan trend är glad galenskap där omatchat blir stort, där man ska låta färgstarka blommor ta över och inte bry sig så mycket i helheten. Växterna ska se glada och lite galna ut. Mycket gult och orange.
  • Krukor nära dörren är en fortsatt trend. Det kommer att bli mycket uppstammade växter (själv tycker jag inte alls om uppstammade växter) och vi kommer också att ha örter och kryddor i krukorna (vilket jag tycker mycket om).
  • Ännu fler kommer att odla görnsaker i år och den ekologiska trenden håller i sig. Heta växter i år blir ruccola, mangold, broccoli och dill.
  • Det blir mindre viktigt att ha tipptopp-prylar och dyra, perfekta trädgårdsmöbler.
  • En annan trend blir att belägga marken med vackra stenplattor och tegel som i Medelhavsområdet. Mer tegel i trädgårdarna helt enkelt!
  • Stanna hemma i sommar och njuta av sin egen trädgård är ytterligare en trend.
  • Skogsromantik. Lingon, blåbär och mossa!
Glöm inte att planera besök på trädgårdsmässor....gör det här!

För ett år sedan
För två år sedan



Kommentarer
Postat av: Lilla B

Det här blir ju en lysande sommar! Inga tiptop-grejer. Grönskasodlingar. Lite halvdana trädgårdsmöbler. Krukor med kryddor vid ingången.

Och Skogsromantik! Jag säger bara det. Skogsromantik. Fast älglössen är vedervärdiga.

Känner att den här alltigenom prima trenden blåst härhemma de senaste 25 åren. Supertrendig trädgård för en gångs skull, alltså.

Jösses ...

Och bort rullade de blå kloten.

2009-01-15 @ 19:05:34
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Kalle

Då kanske man för en gångs skull kan känna sig åtminstone lite trendig:

Det jag har får duga och det sköter jag efter

bästa förmåga....

2009-01-15 @ 19:47:09
Postat av: Ramona K

Är lite allergisk mot alla dessa trender. Men en trend som går ut på att stressa mindre låter bra. Dessa trender poppar upp överallt, kläder, möblerm mat mm. Låt oss ha våra trädgårdar i fred. Man får dock se upp med stenläggningstrenden - speciellt i städerna. Hörde för ett tag sedan att i London och många andra större städer har t o m sparverna blivit mycket färre. Folk river upp sina grässmattor och rabatterna och istället anlägger parkeringsplatser eftersom det blir allt svårare att parkera på gatan. Altanarna blir större och större också. Då försvinner småkrypen och insekterna. Vilken trist utveckling. Jag älskar sten och grus i trädgården men huvudpoängen med en trädgården måste vara att det är ett stycke natur och inte minst en fredad zon för naturens små invånare.

Ramona K

2009-01-15 @ 20:07:59
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Du är verkligen före din tid Lilla B! Låt de blå kloten rulla långt bort.



Kalle: Bra trend tycker jag och din syrenberså är alltid trendig.



Ramona K: Tror nog att vi alltid kommer att ha trender inom alla möjliga områden men det är ju upp till oss om vi ska bry oss eller inte. Intestressatrenden tyckte jag om!

2009-01-15 @ 21:05:15
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: HelenJ

Det är klart att man blir lite påverkad av trenderna, man kan ju inte låta bli att snegla på dem. Men det är inte alltid jag blir inspirerad av dem, ibland blir jag rent av riktigt anti =).

Min trädgård är bara min, och den är helt och hållet ett påfund ur mitt eget huvud. Tycker andra den är fin är det ju kul, men inte det viktigaste.

Jag inga problem med att sova bort en timme eller två i hammocken, så den trenden gillar jag verkligen! =) /Helen

2009-01-15 @ 22:24:39
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: Åsa!

Verkar som om de fått en släng utav lågkonjukturstankar... (stanna hemma i din skruttiga trädgårdsmöbel och ägna dig åt självhushåll...) Inget ont som inte har något gott med sig alltså!

Jag har fått en "dust" Ruccola av min moder som hon påstår ska övervintra, kanske jag blir lite inne i år då!!!

2009-01-16 @ 13:51:17
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

HelenJ: Bra att ha en trädgård som man skapat själv...utan att tänka på trender.



Åsa: Ruccola förtjänar att vara trendig!

2009-01-16 @ 18:20:13
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Katarina

Jag väntar fortfarande på att kirskål ska bli trendigt, så jag kan öppna självplock...

2009-01-16 @ 22:09:07
URL: http://kollitott.se
Postat av: Lotta 8`)

Det var härliga reflektioner av dig gillar skarpt - jag kommer i alla fall att ligga i min hängmatta, plantera de blommor jag brukar ha och de jag sår - så allt blir som vanligt även 2009 =)

2009-01-16 @ 22:48:19
URL: http://lottasordochbilder.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0