Site Meter

Teceremoni på jobbet


Tror inte man kan göra te av vidjehortensians blommor...

När jag var i Kina för två år sedan medverkade vi i en teceremoni vilket var vackert och...annorlunda! Hela den här veckan har varit som en enda lång teceremoni. Sedan jag förklarat både på bloggen och ute i det verkliga livet att jag gått över till te så har jag fått så mycket hjälp, råd och vänlighet. Jag tackar ännu en gång för alla tips i kommentarerna här på bloggen.
På jobbet där man förr sträckte ut handen och pumpade till sig en kopp fika av den stora termosen på bordet, där har jag nu virrat runt och letat efter te och tesil, kokat vatten mm. Men alla har varit så vänliga och hjälpsamma, C tog med sig te av chili/apelsin till mig igår som var ganska gott och spännande och idag fick jag smaka ett  ganska gott grönt te av P. Nu har jag fått en egen burk med rött te som är ganska gott (allt te är antingen ganska gott eller inte alls gott)
Så fort någon sett mig i slottet så har de frågat...´´ska du dricka te?´´.

Inte nog med all vänlighet på jobbet. Idag när jag kom hem fanns ett paket i brevinkastet på dörren. I paketet fanns två påsar med te från Gotland!  Den ena sorten var Svenska bär och den andra....ett grönt te som heter Jordgubbsgrädde!!
Stort tack Åsa på Gotland...det blir ännu en teceremoni här hemma ikväll. Åsas teer kommer från Kränki på Gotland och där finns massor av spännande tesorter förutom de jag fick idag eller vad sägs om Gotländsk sommarblandning, Kalkstensdrömmar, S:t Hanskvartersblandning, Kärlekste från Gotland! eller Stenhuggarblandning.

Kaffe för mig är vanligt kaffe, Gevalia brygg-mellanrost, svart....kaffe helt enkelt. När man nu blir tedrickare finns tusentals sorter att välja bland, svart, rött, grönt eller örtte och jag har ingen aning om vad jag tycker bäst om ännu. Men jag kämpar på och ikväll blir det som sagt...jordgubbsgrädde!
Om jag framöver ska återprova kaffe så blir det nog det där Gevaliakaffet med låg garvsyra som heter Milea, tack för tipset Yo.


Tror inte heller att man törs göra te av spikklubbans frökapslar....det är en giftig pjäs det här...



Nu har jag lagt till en del utländska trädgårdsmässor också....se här.

Dagens Trädgårdsspaning
Dagens låt
....mitt andra singelköp på 60-talet

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Åhh, postverket sköter sig, det är glädjande att höra:) Lycka till nu med ditt nya te-liv, och trevlig helg!

2009-02-20 @ 18:10:10
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Alt godt

Her kan du lese litt om te, kjære mester:



http://altgodt.wordpress.com/2009/01/25/tid-for-ein-god-kopp-te/

2009-02-20 @ 18:37:32
URL: http://altgodt.wordpress.com
Postat av: Ronja

Äh, vad har väl kaffe att komma med? ;) Läste här om dagen att det är flera sorter som innehåller alldeles för mycket nickel dessutom. Inte bra!

Kram på dig!

2009-02-20 @ 18:39:32
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Anonym

Åh vilka granna spikklubbor! Nog lite riskabelt att göra te av. Växten lär ha använts av de som ville ha kontakt med högre, eller om det var lägre, makter.

Men har du fröer, så får du gärna dela med dig. Jag hade förr i trädgården. De blev ståtliga och sjävsådde sig både här och där, men de har tyvärr flyttat hemifrån. Mejla mig i så fall din adress så skickar jag frankerat kuvert.

För övrigt dricker jag både kaffe och te, men oftast te på kvällen. Ikväll får det nog bli "Stormvarning" trots att det är alldeles vindstill, minus 11 grader och minst två dm snö i trädgården.

Ha en skön testund.

GJ

2009-02-20 @ 19:00:07
Postat av: Yo

Gisses, vad mycket mässor o utställningar det finns att se, om man bara lättade på rumpan! Tack för alla tips!

Rött te är olika örter, icke Camellia sinensis med koffein/tein, vilket du kanske behöver i ditt känsliga övergångsskede;) Yo

2009-02-20 @ 19:01:04
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Än en gång...tack och trevlig helg själv!



Alt godt: Oj..en hel avhandling om te...ska läsa i morgon bitti. Tack!



Ronja: Hm...kaffe finns fortfarande kvar i mitt hjärta...

Kram!



GJ: Ska kolla om jag kan skaka fram något frö! Ha en fin helg!



Yo: Ja det är bara att planera in så många mässor som möjligt nu...

2009-02-20 @ 19:33:23
Postat av: Johanna



Kränku har fantastiska teer!

Min syrra bodde på Gotland i tre år och fick bunkra upp varje gång hon skulle tillbaka till fastlandet.

Jag kan verkligen rekommendera Munkte. Salmbärste är spännande men min absoluta favorit är Roiboos champange! ;o) Det du!

2009-02-21 @ 21:26:40
URL: http://meramest.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Johanna: Ja där kan man nog hitta något man gillar. Drack Svenska bär ikväll och det var gott!

2009-02-21 @ 22:12:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0