Site Meter

Dags att så penséer



I senade numret av Allt om Trädgård finns en artikel om penséer och för att lyckas med sådden gör man så här:
  • Så tidigt, inte senare än februari. Använd såjord. De små fröna är ljusgroende och trycks bara fast vid jordytan.
  • Täck sådden med genomskinlig plast så håller den fukten bättre.
  • Fröna gror vid ca. 18 grader.
  • Sätt sådden under ett lysrör eller i ett inneväxthus.
  • När plantorna fått de första riktiga bladen och är stora nog att handskas med är det dags att plantera om dem en och en i blomjord. Ställ krukorna ljust och svalare, 12-15 grader. Fortsätt använda lysrörsarmaturen även i mars annars blir plantorna veka och rangliga. (hämtat från Allt om Trädgård)
  • Så!
Även Cleome (Paradisblomster) bör man så nu i februari.

Dagens Trädgårdspaning

Kommentarer
Postat av: Karin A

Ja tänka sig precis så har jag gjort utan att ha läst artikeln. Fröna grodde förra helgen! :D



Trevlig helg!

2009-02-20 @ 21:22:31
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: billan

Den här helgen skall jag pilla på mina fröpåsar och lyssna på blues. Ett och annar frö skall också få komma i jorden. Sköt om magen och må så gott!!

2009-02-20 @ 23:20:33
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Hanne

Done! ;) God helg.

2009-02-20 @ 23:42:22
URL: http://megselvhanne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Vad bra! Trevlig helg själv!



billan: Tack..och att pilla på fröpåsar och lyssna på blues låter mysigt!



Hanne: Fint! God helg till dig också!

2009-02-21 @ 07:53:23
Postat av: Londongirl

Uppe på min takterass brukar de ha självsått sig i en del byttor som jag lämnar kvar över vintern. Jag brukar pilla upp dem och spara dem...men det skulle vara så roligt att testa att så dem själv från början.

En annan favorit som jag har är Nirembergia (om jag nu stavar det rätt)

Den ska sås tidigt men uj vad det är knepigt att lyckas med den!

Hittar nästan aldrig fröna heller men nu vet jag att de finns på Ulriksdal.

2009-02-21 @ 11:22:36
URL: http://tankevagor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0