Site Meter

Rosa ´Ispahan´

Rosen heter Ispahan och har röstats fram som årets vackraste ros 2009 av Projektgruppen Rosens dag.
Kan man annat än tycka att valet var mycket bra? En damascena-ros från 1832.



Ispahan, idag Esfahan är både en provins och stad i Iran, berömda för moskridéer, trädgårdar, rosor, persiska mattor och hantverk skriver Lars-Åke Gustavsson i ´´Rosor för Nordiska trädgårdar´´.

Det här är en krafigväxande buskros med mestadels upprätta huvudgrenar och bådböjda sidogrenar och den är en mycket frisk ros som sällan drabbas av svampsjukdomar. Den doftar starkt och gott. Ispahan är härdig och blommar från midsommar och större delen av juli. Vore det inte för att den blommar då verksamheten i slottsparekn ligger nere så skulle jag definitivt ha denna vackra ros.
Ursprunget är okänt men troligen en hybrid mellan en damascenerros och en gallicaros.





Bilderna är tagna i Uppsala botaniska rosenträdgård där jag vandrade runt i en morgon i juli 2009.

Kommentarer
Postat av: Skogseva

Den är vacker! När jag i våras skulle välja en ny ros stod det mellan "Ispahan" och "Stanwell Perpetual". Det blev den senare eftersom den har en lång blomningstid och, inte minst, för att Flora Linnea (utmärkt rosleverantör!) beskriver doften så här:"Stanwell Perpetual har en sensuell beslöjad doft som är varm sammetslen, bittermandelblom, honung, örtig och bitter, marsipan, bergamott, körvel, omoget citronskal (rivet), kryddig, stearin, som ett grässtrå man tuggar på." Vem kan motstå en sådan beskrivning!

Eva

2009-12-05 @ 15:39:41
URL: http://skogseva.blogspot.com/http://
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Skogseva: Ja, jag har ju tjatat om och fotat Stawell länge här på bloggen...

2009-12-05 @ 15:51:58
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mariana

Den var vacker,har börjat plantera rosor även om jag tycker dom kan kräva lite för mycket skötsel.

Vill ha så mycket rosor så det går att plocka in stora buketter,än så länge har jag lite för få för att unna mej det.

2009-12-05 @ 20:20:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0