Site Meter

Indiankrasse - Tropaeoleum majus



Jag tycker om krasse, både buskkrasse och slingerkrasse. Jag odlade krasse när jag var liten, i mitt trädgårdsland på Verkstadsgatan i Norrtälje. Doften liknar inget annat och jag tycker att blommorna är vackra. Jag skulle vilja ha en sådan där krassegång som finns i Monets trädgård i Giverny.
Indiankrasse är en flerårig växt som hos oss är ettårig och härstammar från Columbia och Peru. Den är lättodlad och trivs i sol till halvskugga i inte alltför näringsrika jordar där den utvecklar mycket bladmassa på bekostnad av blomningen. Den blir 30 cm hög och de slingrande hybriderna får ett par meter långa rankor och den blommar från juli tills frosten kommer. Färg från rödorange till gul. Bladen som är mycket C-vitaminrika och blommorna är ätliga och med sin peppriga smak är de perfekt att ha i salladen.


Man brukar så den inomhus i april, gror bäst om de får ligga i 37 gradigt vatten ett dygn innan sådd. Som vanligt så planterar man ut plantorna när risken för frost är över. Plantavstånd ca 30 cm.
I södra Sverige kan man så den direkt på växtplatsen.
De buskiga sorterna kan man använda i planteringar, krukor och som kantväxt mm. De slingrande passar bra som marktäckare, till spaljéer och pergolor.

I Wikipedia läser jag:
Indiankrasse kom till Europa med spanska upptäcktsresande under 1500-talet och då under namnet "Perus eldröda blomma", för att understryka ursprungslandet. Då indiankrasse ansågs reta sexualdriften har den även blivit kallad kärleksblomma. Andra medicinska åkommor som ansågs kunna botas var skoskav, snuva och barnlöshet. Carl von Linné skrev följande om krasse; "När thet hönset gifvet wärper dhe mycket".

Bladlössen på grönsaker skyr krassen, den verkar också avskräckande på vita flygare, ullöss och myror. En välgörande växt i trädgården.



´Juwel of Africa´




Tropaeolum majus nanum ´Tip Top Lemon´


Kommentarer
Postat av: Gela

Vilka underbara bilder som gör en lite glad i vintermörkret! Älskar färgerna.

Ha en trevlig kväll./Gela

2009-12-09 @ 17:58:55
URL: http://gelashemochtradgard.blogspot.com
Postat av: MONIKA

Den sista, Tip Top Lemon, är den svår att få tag i?

2009-12-09 @ 18:33:34
URL: http://icole 8.wordpress.com
Postat av: Lilla B

Krassen är finfin också i sallader. Om man tar små blad o lägger dem i salladen får man en lite pepprigare smak än annars. Jag kan verkligen rekommendera det. Tycker att det förhöjer smaken på grönsalladen med små krasseblad eller lite större finstrimlade.Tänk lite åt ruccolahållet - ungefär så blir smaken. Blommorna är ju också ätbara men jag tycker att det bär emot att tugga i sig dem.

2009-12-09 @ 18:42:57
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Mariana

Vilken färg prakt, otroligt fina bilder.

2009-12-09 @ 21:03:04
Postat av: Annelie

Jag blir så glad av Dina vackra bilder, märker att jag sitter här och småler.

Återigen STORT TACK

2009-12-09 @ 21:57:55
Postat av: Ramona K

Första gången jag såg en bild av Monets krassegång blev jag förälskad i blomman. Nu finns den varje år hos mig. Jag envisar dessutom med att så en del frö huller om buller i min grusgång - men inte en enda har kommit upp där. Däremot poppar opiumvallmo upp på oväntade ställen i gruset. Förtjusande vackert. Jag har en dröm........Jag vill besöka Monets trädgård. Någon gång får det bli av. Men under krassetiden, eller lavendelblomningen eller kan man pricka in båda två samtidigt därborta??? Tror inte det.

2009-12-09 @ 22:57:10
Postat av: Eva

Krasse som bladlusavskräckare? Jag försökte att ha krasse i våra blomlådor ett år men de blev totalt översållade av svarta bladlöss! Det vara bara att riva bort allt från tio blomlådor. Är det bara jag som drabbas av elände på allting, till och med krasse som tydligen ingenting ska bita på.

2009-12-09 @ 22:59:32
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Gela: Ha en trevlig kväll du också!



MONIKA: Jag beställde den fårn Impecta förra året så det ska nog inte vara några problem...om de inte slutat med den.



Lilla B: Minns att du skrev om krasse på din blogg....som vi saknar!



Mariana: Visst är den fin?



Annelie: De flesta bilderna är tagna på Rosendal i somras. Fint att du gillar...



Ramona K: Jag vill också gärna besöka Giverny. Låter fint med din vallmo...



Eva: Ett år hade jag också problem med krassen.

2009-12-09 @ 23:12:34
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0