Site Meter

Europas sydligaste land


St. Peters Pool

Malta är Europas sydligaste stat och det bor endast 400 000 människor på den här ön i Medelhavet. Valletta är huvudstad med strax över 7000 invånare och den största delen av befolkningen bor i Sliema och som Wikipedia berättar ´´Sliema är ett stort kommersiellt centrum i landet, med många butiker, restauranger och kaféer. Maltas bästa hotell finns även i staden´´. Min dotter och jag bodde i Sliema och vi bodde på ett av stans bästa hotell. The Palace Hotel ligger en liten bit upp från havet vilket gör att man inte störs på natten av utelivet och den ganska trafikerade gatan som går utefter havet. Det femstjärniga hotellet var så snyggt som man kunde förvänta sig och toppade med en helt fantastisk takterrass med en pool som tycktes sväva av sig själv och sammankopplas med havet när man simmade i den.
Eftersom jag är ljudkänslig så finns dock ett problem med hotellet. Det ligger granne med kyrkan Chapel of Our Lady Grace och vars klockor slår hej vilt när de vill...även på natten...och ofta...väldigt ofta. Det blev till att stänga balkongdörren och dra igång fläkten som inte var helt tyst.

Hur kul är det att titta på andras semesterbilder? Jag lovar att inte visa alla ca. 500 bilder som jag har med mig hem och så mycket trädgårdsbilder är det inte heller. Att ha fyra dagars ledighet på en ny plats som lockar med många vackra utflyktsmål att besöka kan vara lite stressande. Eftersom vi hade semester så vägrade vi att fara runt hela ön under alla dagarna. Den första dagen tog vi en hop-on/hop-offbuss och den turen tog hela dagen och förde oss till den vackra fiskebyn Marsaxlokk där alla de färglada små båtarna fyller hamnen. Vägarna på Malta måste vara Europas sämsta och bussens hastighet på vissa ställen var ungefär i den takt jag brukar vandra runt Djurgården. Inne i städerna kör folk som galningar och att åka taxi på Malta får nog upplevelsen av  Insane att blekna.

Höjdpunkten av det vi såg på Malta var St. Peters Pool som är en vik omsluten av kritvita kalkstensklippor. Ett drömställe för badare och speciellt för de som vill dyka från klippor ned i Medelhavets salta vatten. En mycket vacker plats!
Att ta sig dit är dock inte helt lätt. Vi åt vid en liten restaurant vid hamnen där vi pratade med en inföding som berättade hur man skulle ta sig till St. Peters Pool och det lät ganska besvärligt.
- Om ni inte vill att jag ska skjutsa er...för en liten betalning, avslutade han.
Vi ville själva ta oss till platsen och vi kanske ångrade oss mitt i vandringen. I 30 gradig värme och stekande sol klättrade vi upp för sluttningen och efter 45 minuter var vi framme och kastade oss i vattnet. Senare såg vi mannen från hamnen som körde turister fram och tillbaka med sin bil. Vi tyckte dock att det var värt att kämpa oss fram till den populära badviken.

Vi hoppade på bussen igen som nu tog oss till den blå grottan vid Wied Iz-Zurrieq där vi åkte en liten båt som körde runt bland grottor i bergen.

Dagen efter åkte vi en båttur runt den stora hamnen vilket gav en bra översikt över Valletta och Sliema.
Vi hade även planerat att bege oss upp till den kända Blå lagunen och till ön Gozo men vi orkade helt enkelt inte....vi hade för lite tid, det var för vamt och vi vill ta det lugnt de två sista dagarna, så vi blev kvar på hemmaplan. Badade på taket och vid den märkliga stranden som inte är någon sandstrand utan en klippstrand som ser ut att vara format av sandstensbetong eller liknande. Innan resan hörde jag både gott och ont om Malta och man måste veta att vid turistorterna där man bor finns inga långa sandtränder. Man badar från den här hårda stranden och man tar sig ner i vattnet bl.a. på badstegar.  Det finns sandstränder på norra delen av ön.

Den roligaste badstunden var nog längst inne i hamnen vid St. Julian där man badade bland katedraler mitt i centrum av staden och där det var fin sandbotten.

Malta är en ganska karg ö i Medelhavet och eftersom jag har haft en perfekt vistelse de här fyra dagarna så kommer jag att minnas platsen med värme...i dubbel bemärkelse, det var runt 30 grader hela tiden. En ö i Medelhavet är väl alltid en bra plats att vara på och även om ön kanske inte är den vackraste i Medelhavet så finns det många vackra platser att besöka. Vi var båda överrens om att höjdpunkterna var vårt underbara hotell och St. Peters Pool men hamnen är också mycket vacker och de platser på norra ön som vi inte hann med är säkert också värda ett besök.

Efter en katastrofal landning på Skavsta flygplats klev vi ur planet....i mörker, regn och 13 grader. Hemma i Sverige igen.
På flygbussen hem mot Stockholm var det tyst och regnet smattrade mot fönsterrutorna. Senaste bussresan gick utefter havet mellan St. Julian och Sleima. På den bussen spelades popmusik på hög nivå och människor babblade hela tiden och det var hett.
Jag tyckte mycket om den här resan och vi har skrattat mycket och vi har sett mycket på kort tid och vi har även vilat.
Nu packar jag om för resan till Gotland i morgon och att väderleksrapporten ser ganska dyster ut gör inte så mycket. Vi kommer att utforska ön ändå och njuta av augustilugnet på den magiska ön i Östersjön...K och jag.


Båtarna i Marsaxlokk


Sacred Heat of Jesus Paris Church.


Jodå...vi var turister på riktigt!



Jag hann vila också....med en bok och vin på balkongen.


C:s bild...




Takpoolen vid The Palace Hotel



Några morgnar smög jag upp tidigt, gick ut på balkongen och såg solen gå upp över havet.

Jo just det....det finns väldigt många på Malta som heter Borg i efternamn...

Kommentarer
Postat av: Mira

Öronproppar, vännen... Öronproppar!



Förövrigt, tack för sightseeing!

2009-08-14 @ 12:42:50
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mira: Jorå...jag hade det men de har en förmåga att sakta krypa ur mina öron varje natt...får prova med hörselkåpor nästa gång.

2009-08-14 @ 12:57:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Har du svarta?

2009-09-04 @ 20:43:10
Postat av: Mille

Ja, man måste nog vara 100% frisk när man ska gå på mässor. Men som sagt, det kommer ju fler...

De här bilderna från er Maltaresa var ju helt underara, hur kan jag ha missat dem?

Hur var Malta annars, mat, människor, vin, natur?

1000-frågor ;-)

2010-03-16 @ 13:49:22
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mille: Jag tyckte om Malta. Det är ju en liten ö men mycket att se. Vi bodde i Sliema men St. Julians och Valetta ligger ihop. Vi var där i augusti och det var ganska mycket folk. Det är en karg ö och inte så inte några sandstränder alls egentligen utan stränderna är klippiga, så vill man resa för att springa omkring på sandstränder så ska man inte åka till Malta. Jag gillade strandpromenaderna, den stora hamnen i Valetta, man ska absolut göra en båtresa där. Den vackraste platsen var St Peter´s pool (bilden överst).

2010-03-16 @ 14:24:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0