Site Meter

En kort resa långt bort



Egentligen är jag för trött för att sammanfatta veckan på Gotland men jag har fortfarande sand i skorna från Fårö och en stark Visbykänsla och vill försöka förmedla dessa känslor.
Vädret har inte spelat någon som helst roll under veckan som gått utan det är alla upplevelser som varit det väsentliga. Det har i alla fall oftast varit sol och en behaglig temperatur och som vanligt så har de största intrycken kommit från norr. Fårö, Hallshuk och underbara Visby gjorde att Gotland fortfarande är min favoritplats i Sverige tillsammans med Österlen. Jag får aldrig nog av att vandra i Visby och längtan att få bo här blir allt starkare.

I Visby har jag denna gång varit på O´Learys och sett Zlatan debutera i Barcelona och jag hade 16 TV-skärmar omkring mig och jag tackar dig K som ordnade den här kvällen så fint. Tack också för den där natten i botaniska med levande ljus och vin...och med mörkerfotografering av trädgårdens växter.

Vi har tackat av dagen vid solnedgången över havet varje kväll och vi har sett mycket av Gotland...alldeles för mycket egentligen. Södra delen borde inte fått vårt besök.
Vi har vandrat på sandiga och steniga stränder. Vi har stått på klippor, raukar, klintar och hukar och havet har alltid varit nära.

Att bo på Lybska gränd har blivit en självklarhet då jag besöker Visby och jag kan inte tänka mig att bo bättre här i Sveriges vackraste stad, stort tack för den här gången B på Lybska. Gotland och Visby är en plats som jag alltid kommer att återvända till och en liten plan har redan börjat gro om att återvända i höst.





Kommentarer
Postat av: Camellia

Gotland är fantastiskt, var själv där i juni. Men kommenterar gör jag egentligen på ett tidigare inlägg om köer: efter några år i England inser man – när man kommer tillbaka till Stockholms tunnelbana och bussar iallafall – att svenskar är buffliga och oartiga. I England säger värsta hulligan "sorry" om han så knappt nuddar dig när han passerar. På T-Centralen får jag numera svårt att gå för att alla går in i mig, axlarna blir alldeles ömma – och ingen bryr sig ett skvatt. Jag inser att jag kommit ifrån den hårda, svenska stilen. Köa artigt? Svenskar (inkl mig själv) må hålla sig i skinnet i en kö, MEN nog är vi otåliga kömuttrare. Du skulle se här, i en vanlig livsbutik så får kön allt stå och vänta och vänta innan den expedierade kunden långsamt och ordentligt plockat upp den sista lilla tuggummiförpackning av helghandlandet under kärvänligt konverserande och dessutom har tackats och adjöats innan kassörskan ens vänder sig mot nästkommande kund... (och jo då, visst finns det moderna, dubbla varuband, det är liksom inte det). Själv har jag dessutom stått i timslång (bokstavligt), perfekt kö både i Grekland och Kuba. I England tycker man f ö att svenskar är trevliga men tar sig själva på alltför stort allvar...

Postat av: billan

Nog lyckas du förmedla en fin känsla med sandiga skor och allt! Bolltisteln i fönstret....

Här sitter man nu med kaffekoppen, solen lyser, gräset är alldeles vått och "Gå ut på klippan" hörs i köket. Alldeles varm i hjärtat blev jag av dina rader, nu känner jag att det här kommer att bli en mycket bra dag!

Må så gott!

2009-08-23 @ 08:34:28
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Katarina

Låter som en alldeles perfekt resa! Härligt!

2009-08-23 @ 09:30:32
URL: http://kollitott.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Camellia: I juni har jag aldrig varit på Gotland däremot tidigt i maj, juli och augusti. Då har jag juni kvar.



billan: Vad bra att det gick att förmedla lite Gotlandskänsla.

2009-08-23 @ 09:46:43
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Det var en mycket bra resa ja.

2009-08-23 @ 09:47:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Yo

Vilka bilder! Nu är du inspirerad igen, vill jag lova:) Yo

2009-08-23 @ 14:36:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0