Site Meter

Bokharabinda - Fallopia baldschumanica




När jag var i Visby senast så förstod jag vilka bra egenskaper den här starkväxande klätterväxten har. Dels växer den fort och galet (om man snabbt vill dölja något fult t.ex.) sedan blommar den från juli-oktober. Det som slog mig var att jag egentligen borde ha en bokharabinda vid vår torrstubbe i slottsparken där jag nu har den vackra honungsrosen. Inte för att den här vilda klättraren skulle vara vackrare utan för att den blommar i rätt tid. Vår honungsros blommar när verksamheten är stängd för semester i juli.

Den kallas ´´arkitektens tröst´´  därför att den snabbt kan dölja fula byggnader mm. och den kan bli upp till 15 meter.
Växten hittades i slutet av 1800-talet i Turkestan och växer bl.a.  i Afganistan, Pakistan och Kina. Hos oss klarar den sig upp till zon 4 sägs det men jag tvekar lite, enligt Zetas katalog klarar den sig till zon 2 eller möjligen i zon 3, där står också att den inte äts av rådjur.
Jag vet inte att jag sett en bokharabinda i Stockholmsområdet. Någon som vet?
Min pappa planterade en i Roslagen på 70-talet men den dog efter några år.

Man kan beskära den hårt och den blommar på årsskotten och det är också en stor fördel. Beskärningen utför man på vårvintern. Den bör placeras i sol men tål en del skugga också.

Den har alltså en enorm växtkraft och man bör tänka på att den kan leta sig in under takpannor och in i springor på byggnaden och ställa till en del besvär.
Bokharabindan kan förökas genom avläggare eller sommarsticklingar.
Läs mer om bokharabindan här.

Den växt som kallas silverregn heter Fallopia baldschumanica, F. aubertii och har upprätta blomklasar till skillnad från bokharabindans hängande.



 
Google
.

Kommentarer
Postat av: Åsa!

En fantastisk klätterväxt. Jag hade planterat en bokharbinda vid en tall i trädgården och på bara ett par år hade den kastat sig upp i kronan och hängde ner som en vit slöja. Så en vår var den bara död, vet inte varför, kanske hade vintern varit för sträng. Vill minnas att det var mer som dog den vintern. Tallen? Den är fälld och uppeldad, jag avskyr tallar, i allafall i trädgården:)

2009-08-26 @ 22:15:42
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Mariana

Jag har tagit död på en!

Du ska ha beröm för dina vackra bilder från semestern mm.

Min kamera och jag funkar inte så bra i hop,får nog gå en kurs och lära mej dom olika funktionerna.

2009-08-27 @ 09:58:38
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Yo

Mycket beskärning blir det...! Men man kan kanske använda häcksax? Yo

2009-08-27 @ 11:31:25
Postat av: Emil

Jo, bokharabinda växer i Stockholm också. Vid Axelsbergs centrum, där jag bor, finns en rejäl en. Kanske är det något slags mikroklimat i området - vid tunnelbanespåret, i en södersluttning och i lä, växer också ett persikoträd som i år gav mycket frukt. Men de hinner aldrig mogna.

2009-08-27 @ 16:01:28
Postat av: Arboarkticum

Är vi helt ute och cyklar om vi tror att det är bokharabinda som fullkomligen väller ut över planken utmed E4:an ungefär vid Sollentuna? Att det finns persikor, apropå tidigare kommentator, som klarar sig galant och ger utmärkt frukt i zon 4, är vi dock genom erfarenhet helt säkra på (sorterna Riga och Frost, finns kanske ännu fler).

2009-08-27 @ 18:58:13
URL: http://arboarkticum.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Ja den är nog rätt känslig ändå och även om du bor på Gotland så kan det nog blir tuffa vintrar för den.



Mariana: Tack men som jag sagt så är det ofta miljöerna och motiven som gör att det blir hyfsade foton...men en kurs är alltid bra, jag skulle också vilja gå.



Yo: Aj...häcksax låter tufft men det kanske är ok...jag har aldrig jobbat med bokharabinda så jag vet faktiskt inte.



Emil: Tack för den uppgiften...måste försöka åka och titta. Persika kan man odla här uppe nu. Sorten Frost är vanlig och mycket härdig.



Arboarkticum: Det vet jag inte men det måste vi kolla upp på något sätt...svårt att stanna efter motorvägen men kan kanske kan få tag i parkförvaltningen där. Som du säger så går det ju bra att odla persika här nu.



2009-08-27 @ 19:21:44
Postat av: Ann-Christin

Det är Bokharabinda som väller över staketet vid E4:an vid Sollentuna! Väldigt vacker! Man ser den från vägen för den växer vid flera ställen där.

/Ann-Christin

2009-08-28 @ 11:49:51
Postat av: TrädgårdsTuristen

Det första vi gjorde när vi flyttade in här i Bromma, det var att plantera en bokharabinda över garaget. Den växte supersnabbt och täckte det fula. Nu är den borta av andra skäl. Vi behövde måla om och har istället satt murgröna. Men ja! den funkar i Sthlm och vi hade den inte planterad på soligaste platsen, det var "vandrande skugga" (fint ord förresten)

Ha en bra höst i "din" slottsträdgård

2009-09-02 @ 02:06:58
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ann-Christin: Aha...vad bra. Då fick jag det bekräftat. Tack!



TrädgårdsTuristen: Men vad bra! Hoppas att den blommade också. Hörde att en i Vasastan hade en på gården som bara växte och aldrig blommade. Gillar också ´´vandrande skugga´´. Ha det gott själv!

2009-09-02 @ 04:01:18
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: mille

Råkade plantera en mot rökande grannars altan. DEt blev ramaskri från dem så fort en kvist letade sig över till deras sida av staketet - och det är ofta, som ni som levt med växten förstår... Grannen kapade den ner till 10 cm förra vårvintern - den kom igen med full kraft!



Ska försöka flytta den mot allmänningen nu. Överlever den inte det gör det inte så mycket...



Som den växer på fotona kommer den helt till sin rätt!



Annan granne kapade sin på hösten - den dog.

2010-04-08 @ 23:01:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0