Site Meter

Människan ska härska över alla djur...



I det senaste numret av Flora & Fauna har Lundaekologerna Sven G Nilsson och Marcus Franzén ställt samman uppgifter från olika fjärilsinventeringer.
I Ringsjö i Skåne hittade man på 1870-talet 70 fjärilsarter och på 1990-talet hade antalet halverats.
På flera andra orter i Sverige finns liknande resultat.

Hur var det nu det stod i bibeln.....´´människan ska härska över havets fiskar och himlens fåglar och över alla djur som myllrar över jorden´´
Det skulle varit bättre om gråsuggor fått härska över jorden. Bland allt elände som vi ställt till med så håller nu fjärilarna på att försvinna och det finns studier som visar att växter som pollineras av insekter går tillbaka. Det finns mängder av insektsarter som försvinner av olika anledningar men när de vackra fjärilarna hotas blir det nog lite jobbigt för oss alla.
Anledningarna till fjärilarnas försvinnande är dessa:
  • Ökad mängd kväve i marken som kommer av konstgödsel, från bilarnas och kolkraftverkens avgaser.
  • De tidigare slåtterängarna som slogs mot slutet av sommaren har ersatts av vallodlingar med gräs som skördas redan i juni för att bli ensilage. Eftersom det inte blir några blommar på de tidigare slåtterängarna så försvinner ju fjärilarna.
  • Ökat betestryck. Gräsmarker ska betas hårt för att för att hållas öppna enligt EU-normer. Förr hade man färre betesdjur utspridda på större ytor vilket gjorde att det blev en mer varierad växtlighet som gynnade fjärilarna. ´´Fåren är allra värst, när det gäller att äta upp fjärilarnas värdväxter´´ säger Sven G Nilsson.
  • Det intensiva skogsbruket. Täta granskogar gör att det blir allt färre ljusa gläntor i skogarna där det växer blommor som fjärilarna dras till.
Pengar styr allt....även fjärilarnas vara eller inte vara....
Nu är det upp till oss trädgårdsodlare att....inte härska över fjärilarna utan hjälpa dem genom att plantera fjärilsväxter i våra trädgårdar så som:
Lavendel (den bästa fjärilsväxten jag vet), anisisop, daggsalvia, heliotrop, fackelblomster, prästkragar, stjärnflocka, jätteverbena. Bland buskar: Syrener och fjärilsbuske mm.
Lika viktiga är såklart värdväxterna se här.



Dagens musik
.

Kommentarer
Postat av: Katarina

Läste just om det i DN. Funderar på att starta fjärilsrestaurang i kollitotten...

2009-04-19 @ 11:29:31
URL: http://kollitott.se
Postat av: skogsnuvan

Det finns vissa nackdelar att bo i ödemarken uppe i jämtlands inland men en fördel kom jag på nu. Massor av fjärilar. Min trädgård är så full under sommaren så det är som fladdrande blommor i luften. En väldig artrikedom finns också. Speciellt gillar jag sorgmanteln som är så tam att den sitter i handen om man sträcker ut den och dom små blå sidenskimrande.

2009-04-19 @ 12:03:36
URL: http://skogsnuvan.blogdog.se
Postat av: Mira

Bra initiativ! Fjärilsblommetips, tack!

2009-04-19 @ 13:02:40
Postat av: Annika

Hittade din blogg av en slump när jag googlade på "vacker slänt". Behöver nämligen inspiration för att få ordning på en kort men brant slänt på Vätö, där vi har vårt sommarställe. Efter att ha läst olika bloggar inser jag plötsligt att jag ska vara glad över vår slänt, att den kan, rätt hanterad, bli en tillgång. Fin blogg du har, ska fortsätta besöka den!

2009-04-19 @ 16:17:03
URL: http://estassy-loven.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Perfekt...det blir mitt stamställe i så fall!



skogsnuvan: Det finns fördelar och nackdelar var man än bor men vad gäller fjärilarna så bor du ju helt rätt.



Mira: Nu ligger de ute!



Annika: Välkommen hit! Lycka till med slänten!



2009-04-19 @ 16:57:25
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: pernilla överström

Jag ska påverka alla mina kunder till att köpa in en massa härliga kryddväxter och en massa annat fjärilslockande i sina trädgårdar. Många bäckar små...

2009-04-19 @ 19:33:55
URL: http://[email protected]
Postat av: ikakansjälv

Lavendel jupp har jag flera, fjärilsbuske jopp har en men vill ha en till och har ett par syrener och planerar att plantera en syrenhäck samt så ängsblommor på åkern där bonden inte slår. Har dock sett att mina katter fångat dem nån gång.

2009-04-19 @ 20:56:02
URL: http://ikakansjalv.blogspot.com/
Postat av: Suzanne

Man får inte glömma de växter som fjärilarna lägger sina ägg på och som larverna äter av! Nässlor, skräppor, styvmorsviol, ängsbräsma och många av våra lövträd! Lavendel, buddleja och kryddväxter gillar ju de färdigutvecklade fjärilarna men det blir inte imago utan värdväxter!

2009-04-19 @ 22:01:21
Postat av: HelenJ

Bra initiativ! Jag såg att Ruben skriver också om fjärilar idag.

Det är bra att vi trädgårdsmänniskor kan hjälpa fjärilarna med värdväxter för larverna och docftande nektarfyllda blommor för fjärilarna - men glöm inte att de behöver vatten också! Små låga skålar som hängs i träden är perfekta vattenreservoarer för fjärilarna.

Själv kommer jag att slå ett slag för fjärilarna i min alldeles egna sommarrabatt på Norrvikens Trädgårdar i sommar - den blir helt och hållet dedicerad åt våra vackra fladdrande vänner.

2009-04-19 @ 23:11:45
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: Anonym

Du ger mig dåligt samvete. Jag som stänger ute de s.k. vitfjärilarna från kålen med fiberduk. Tror att jag ska låta några Grönkålsplantor stå oskyddade i sommar.

Vad vore våra trädgårdar utan fjärilar, humlor, daggmaskar m.fl små vänner.

Boktips: Min vilda trädgård av Peter Larsson.

GJ

2009-04-20 @ 09:16:34
Postat av: Ruben

Bra att du engagerar dig för våra fjärilar, jag försöker också dra mitt strå till stacken ;-) Det är väl mest på värdplantsområdet det krisar, tror jag.

/Ruben

2009-04-20 @ 09:53:42
URL: http://rubensrabatter.blogspot.com
Postat av: Lena

När är det dags för vårens skåneresa månntro? Tänkte på dig och att du lovordade Vollbrechts beskärningsbok när jag såg att Klaus V själv ska ha en parkvisning i Alnarpsparken den 28 april.

Postat av: Mickaela

Tja!

Fin blogg :) Ta gärna en titt i min också. Följa varann via bloglovin kanske? =)



Kram

Valentine

2009-04-20 @ 17:33:55
URL: http://www.missvalentine.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

pernilla överström: Perfekt Pernilla!



ikakansjälv: Låter bra! Men det var inte så att katten fångade bönder va?



Suzanne: Så rätt...slarv av mig...slarvigt info. Tack!



HelenJ: Den rabatten skulle jag vilja se! Lycka till med den.



GJ: Fattiga skulle trädgårdarna vara!



Ruben: Som sagt...slarvade med info.



Lena: Vecka 20 kommer jag att vara i Skåne. Synd att jag missar den visningen.



Mickaela: Nu ska jag titta på din blogg...

2009-04-20 @ 17:45:43
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Trolda

Länge leve Gråsuggorna - dessa rara små krabater !!! =D



Trolda - =D

2009-04-20 @ 19:44:52
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Anita

Jo jag läste om att fjärilarna håller på att försvinna i DN i söndags. Jag har prövat med budleja i min trädgård flera gånger men det fryser dessvärre bort. Lavendel får jag av någon anledning inte heller att övervintra. Kanske jag har fel sort eller fel växtplats. Men jag kommer att försöka igen. Andra fjärilsblommor är ju rudbeckior, solhattar och bolltistlar. Det har jag mängder av och där finns också mängder av fjärilar till min stora glädje.

2009-04-22 @ 12:16:43
URL: http://anitalinder.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0