Site Meter

Vårstjärna - Scilla forbesii

Prins Eugens Waldemarsudde 5 april 2014
 
Kungsholms kyrkogård 11 april 2015
 
Vårstjärnan som tidigare hade släktnamnet Chinonodoxa, tillhör numer släktet Scilla och det välkomnar jag verkligen eftersom så många kallade både den ryska blåstjärnan (Scilla siberica) och denna skönhet för Scilla.

Hur som helst så är det en fantastisk syn när vårstjärnan sprider sig till stora blomsterhav och verkligen lyser i april. Det är lätt att skilja den från  den ryska blåstjärna, som tittar ner i marken och är helt blå, vårstjärnan däremot tittar upp mot oss och har vita fält i blomman. Vårstjärnan har funnits i odling i Sverige sedan 1920-talet.

Den härstammar från steniga bergssluttningar i västra Turkiet och den är inte härdig i hela vårt land.
Höjden är 15-20 cm och blommans storlek är 20-30 mm i diameter. Den trivs bäst på en öppen och solig växtplats men klarar även halvskugga. Den växer ofta i gräsmattor, i lundar eller under träd och buskar.
Bästa tid att plantera löken är under sensommar eller tidig höst med ett planteringsdjup på 6-7cm. Bäst blir det om man planterar i grupper för att de sedan ska sprida sig genom självsådd.

Förökning sker enklast med frö som man samlar in då fröna mognat och sedan sår man ut fröna på växtplatsen som man håller fuktig under säsongen.
Vi har den på flera ställen i slottsparken där den växer tillsammans med rysk blåstjärna (scilla siberica), vårlök och svalört.
 
Bilden nedan är tagen vid Huvudsta gård.

 
 

Kommentarer
Postat av: HelenJ

Det är helt rätt att den bytt namn - kolla i SKUD.

Det är väl bra att alla som alltid sagt fel nu fått rätt till slut ändå =).

Jag bara älskar vårstjärnan, den är så mycket vackrare än den nedåtböjda Scilla sibirican. En helt blå matta i min trädgård - det är vad jag satsar på. Om några år så... =)

2009-04-14 @ 21:03:22
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

HelenJ: Skönt med trädgårdsstuderande med färska kunskaper. Tack för den uppgiften...har nu ändrat namnet och visst är den mycket vackrare än sibirican. Lycka till med dina mattor.

2009-04-14 @ 21:44:25
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Karin A

Ja det där har varit förvirrande! Kan man använda båda namnen eller är det bara scilla som gäller? Hur som helst är den otroligt söt. Jag hoppas kunna skapa mig ett (litet) hav av denna. Den rosa varianten sprider sig som en tok i trägården. :)

2009-04-14 @ 22:31:14
URL: http://uteochinne.blogspot.com/
Postat av: Staffan H

Aha - det där redde ut en hel del för mig. Tackar för det! :-)

2009-04-15 @ 00:11:43
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Anita

Jaha där ser man. Jag har också rättat de som kallat vårstjärnan för scilla. Det verkar för övrigt vara ett riktigt vårstjärneår i år. Det lyser blått överallt nu. Härligt!



2009-04-15 @ 06:32:16
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: *P*

Nu blev jag kär! =0) Vilka underbara bilder!

2009-04-15 @ 12:46:34
URL: http://pbloggen.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Nu ska vi nog säga scilla även om det lär bli en en tid då bägge namnen används. Vi får säga vårstjärna så länge.



Staffan H: Bra när man får saker och ting utrett...



Anita: Ja nu slipper vi rätta folk..nu ÄR det helt enkelt scilla.



p: Bra med kärlek...även om det är till en blomma!

2009-04-15 @ 22:35:22
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: anne alsholm

Exakt hur förökas scilla (båda sorterna)? Hur vet man att fröna är mogna? Plockar man kapseln och smular sönder den? När är den mogen?

2009-04-18 @ 16:42:04
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

anna alsholm: De försökas med frö och med sidolökar och jag tror att du ser när fröna är mogna, de brukar bli mörka till färgen och sitta löst.

2009-04-19 @ 09:43:12
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Mona Johansson

Ja, nu har även jag blivit lite klokare :) Tack för det!

2011-04-15 @ 16:28:34
Postat av: Vår vandrare

Härligt! Just detta ville jag ha reda på idag efter en promenad med vänner där vi diskuterade om det var scilla, blåstjärna eller vårstjärna. Nu vet jag överallt blommar helt enkelt blommar scilla!

2011-04-19 @ 13:41:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0