Site Meter

Hybridkejsarolvon - Viburnum x bodnantense

Landstingshusets trädgår på Hanverkargatan 11 mars 2020

 
Hybridkejsarolvonet (Viburnum x bodnantense) är en hybrid mellan Viburnum farreri från västra och centrala Kina och Viburnum grandiflorum som härstammar från Himalaya.. Korsningen är från 1935 och en av sorterna är den vackra 'Dawn'. Den är som kejsarolvonet mycket tidig med sin blomning och visar sina vackra doftande blommor i februari-mars. Hybridkejsarolvon trivs upp till zon 3 och är vanlig i trädgårdar och parker i Stockholm.Hybridkejsarolvonet blir inte lika hög som den rena arten av kejsarolvon. Den trivs i vanlig trädgårdsjord som dock inte bör vara innehålla för mycket lera eller sand. Någon beskärning krävs sällan.
 
 
Kejsarolvonet blommar mycket tidigt och kan ibland vid milda vintrar blommar redan i januari men det beror såklart i vilken del av landet och vilken plats det står på. 

Kejsarolvonet härstammar från centrala Kina och är härdig upp till zon 3 hos oss. Den kan bli 2-3 meter hög och trivs i sol till halvskugga. Den blommar på bar kvist med vitrosa blommor och doftar gott.
Artnamnet kommer efter R.J. Farrer som var en engelsk växtsamlare och botanist som var verksam runt 1900.


 Långholmen 15 april 2009
 
 Skeppsholmen 21 mars 2015
 
Google

Kommentarer
Postat av: Anna

Tackar, precis vad jag behövde! Jag är på jakt efter ett kejsarolvon men har inte hittat något på de lokala plantskolorna än.

Vet du om det finns någon vitblommande sort eller om man får leta efter ett så blekt rosa som möjligt?

2009-04-22 @ 07:47:37
URL: http://sy.lugnagatan.net
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anna: Vissa av de växter som jag har som dagens växt har jag inte använt själv och just kejsarolvon har jag aldrig planterat eller underhållit.

Det ser ut som om hybridkejsarolvonet har något ljusare blommor på de bilder jag sett.

2009-04-22 @ 08:04:06
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anita

Mycket intressant och lärorikt som vanligt att titta in här. Har faktiskt funderat på att skaffa mig olvon. Jag har ju så sen blomning i min trädgård så med ett olvon så kanske jag ändå skulle få lite tidigare blomsterprakt.



Ha en fortsatt bra dag!

Anita

2009-04-22 @ 12:12:18
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: HelenJ

På Norrviken blommade hybridkejsarolvonet redan i december - och de sista blommorna har inte riktigt vissnat än! Jag har skaffat mig ett litet skott som jag kommer att vårda ömt....

2009-04-22 @ 12:43:08
URL: http://helenjs.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Bra val Anita...ha en fin dag du också!



HelenJ: Märkligt med vinterblomning...men det gör ju inte så mycket att de blommar just då!

2009-04-22 @ 14:40:06
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Pia

Mitt hybridkejsarolvon har stått i knopp hela vintern men har precis blommat över. Blommorna på det är annars både blekare, färre och mindre men det står nog lite för sandigt och torrt och det skulle kanske kunna se bättre ut..

2009-04-22 @ 19:20:50
Postat av: Leif Widén

Observera något som jag har erfarenhet av sedan 1972! Då kände jag på våren en härlig doft från grannen, det visade sig vara kejsarolvon. Men när jag sedan gick till plantskolorna för att köpa mängder, visade det sig att det finns två sorter under samma namn:

1. En som har rosa/röda blomknippen som är nedåtriktade. Den kan användas för färgens skull men doftar illa. Tyvärr är det den som oftast säljs numera. Ett gott råd: gnugga ett blad och lukta på det.

2. En som har vita knippen som är uppåtriktade. Den doftar fint och bladen också när man gnuggar dem.

Kanske den röda varianten är yppigare i bladverket, men jag skulle faktiskt välja den vita eftersom det är så underbart supertidigt på våren att ha en buske som blommar på bar kvist och varma dagar sprider en "mandeldoft".

2009-06-29 @ 00:34:26
Postat av: När beskära kejsarolvon?

Hej !

När på året och hur beskär man kejsarolvon?

JAg har en buske som har blivit ganska tråkig med enbart långa slankiga oinnar och grönt i toppen.

hälsningar

Maria

2009-08-04 @ 19:30:26
Postat av: Cajsa

Eftersom man hamnar här när man googlar lägger jag till att Hybridkejsarolvon, Viburnum x bodnantense, finns i sorter med olika rosaton. 'Dawn' som varit vanligast har mörkrosa knoppar, blommor utvecklas till blekrosa. 'Charles Lemont' är en nyare sundare sort, med något större och mörkare rosa blommor. Båda blir 2-3 m hög och 1.5-3 m breda. Blommorna doftar gott.

Enligt min bok har Viburnum farreri, Kejsarolvon, rosa knopp och vita väldoftande blommor.

2012-02-05 @ 16:10:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0