Site Meter

Vårsköna - Claytonia sibirica



Vårsköna är en ettårig växt som blir ca.  tre decimeter hög.  Den blommar från maj-juni till september med vita eller ljust rosa blommor. Blommorna bildar senare en rund frökapsel. Den självsår sig vilt så det gäller att placera den på ställen där den kan få breda ut sig som den vill. Under träden i Göteborgs botan är den helt ljuvlig där den bildat stora mattor av de vackra blommorna.

Plantorna kommer upp mycket tidigt på våren och gör det inte lätt för andra växter att konkurrera. Vårskönan är en mycket vacker och bra marktäckare, tyvärr vet jag inte hur högt upp i landet den klarar sig. Här i Stockholmsområdet jhar jag inte sett den. I böcker kan man läsa att den förekommer sällsynt som förvildad på fuktig mark, i diken, på tomter och i gamla trädgårdar i södra Sverige.


Kommentarer
Postat av: Kersti

Den har jag aldrig sett. Så vacker den är, växer den endast odlad eller finns den vild också?

2008-10-01 @ 22:33:24
URL: http:/http://plommenad.blogg.se
Postat av: Annika

Den har jag aldrig sett hos någon!

Jag har en sådan trädgård som den skulle passa i.

Tack för tipset.

Annika

2008-10-01 @ 22:37:11
URL: http://naturligating.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: På vissa håll i södra Sverige finns den förvildad. Alla växter som inte har sortnamn, alltså endast släkt- och artnamn växer vilda någonstans i världen.



Annika: Bara namnet gör att man vill ha den.

2008-10-02 @ 19:44:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0