Site Meter

Tulpan ´Maja´



Maja är en 50 cm hög, mycker vacker blekgul franstulpan från 1903, som blommar sent på våren. Den blommar länge och återkommer år efter år på växtplatsen. I vanliga fall får man ta upp tulpanlökar när de växer på platser där det kommer att vattnas eller där regnet når marken. Den perfekta platsen för tulpaner är på en torr växtplats. Men Maja har en förmåga att klara sig länge på växtplatsen trots att den växer öppet hos oss.
Jag har den tillsammans med kirgislök som jag tycker är en bra granne.
Namnet är hämtat från den grekiska mytologin där Maia var dotter till Atlas (med Zeus) och mor till Hermes.

I en artikle i SvD Kultur i juli nu i år berättar vår kung att han inte tycker om tulpaner.
- De gnisslar, är hans svar när journalisten undrar varför.





Kommentarer
Postat av: Miranda

Hm... och jag som kör ner nävarna i varenda tulpanbukett jag få syn på på senvintern, just för att få höra det där gnisslet...

2008-10-19 @ 09:08:33
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Miranda: Ja det är den enda jag hört som uttryckt så om gnisslandet.

2008-10-19 @ 10:19:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0