Site Meter

Pingstlilja - Narcissus ´Actaea´



Den här skönheten har vi haft i parken sedan år 2000 då jag satte 300 lökar. Actaea är en klassisk doftande gammaldags poetnarciss. Jag tycker om de här enkla gammaldags sorterna av pingsliljor och den här lyser verkligen kritvit när den är i full blom.
Narcisser tycker jag i vanliga fall ska växa i lite vildare mark än den gör på den gräsmattan som vi bombat med den här pingsliljan men på något vis tycker jag att den blir hyfsat bra här....trots att de sitter i ´´knippen´´.
Den blir mellan 35-50 cm hög och vill ha väldränerad mark att växa i.  Som de flesta pingstliljor vill Actaea även växa i full sol men klarar en del skugga också. Den har en ganska sen blomning och passar utmärkt som snittblomma.
Jag sökte info via googles översättningstjänst och fick följande fakta ´´ exponering: Full söndag till partiell skugga´´..



Register för Dagens växt
.

Kommentarer
Postat av: Miranda

Översättningsgrodor är underbara! I manualen för ett objektiv läste jag en gång: Den här inställningen ger skärpa av motivet i all oändlighet. Jag tror de menade stort skärpedjup...

Och det verkar ju helt klart som om Googles översättningsfunktion kommer att bli en ständig källa till glädje för oss som har den typen av humor...

2008-10-28 @ 18:30:39
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Asta

Hur gör ni när de börjar blomma ut? Gräver ni upp dem eller klipper ni av dem med gräsklipparen?

2008-10-28 @ 19:52:02
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Miranda: Mm..har man tråkigt så kan man låta Google översätta något.



Asta: Jag låter bladen vissna ner tills de blir gula och sedan klipper jag med gräsklipparen.

2008-10-28 @ 19:58:08
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Katarina

Narciss - en riktig favorit! Så vacker! Jag hoppas så att de lökar jag flyttat ska trivas bättre i vår och blomma istället för att bara ha blad.

2008-10-28 @ 21:32:57
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Jag håller tummarna för att dina narcisser ska förgylla din fina lott i vår.

2008-10-28 @ 22:50:30
Postat av: Anita

Vilken helt otroligt fantastiskt vacker pingstlilja. Och jag ler glatt åt Googles översättning. Och du ... vilka bilder! Vilken lyster, vilket ljus. Och så den lilla gruppen med gula som lite blygsamt sticker upp mitt i allt det fantastiska.



Ha en bra dag!

Anita

2008-10-29 @ 06:25:35
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Ja den är verkligen fin, mycket för att den är så klart vit.

Ha en bra dag själv!

2008-10-29 @ 08:06:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0