Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Trädgårdsmöten på Rosendal

Författare: Lars Krantz och Ulf Nordfjell
Fotograf: Denise Grünstein
Bokförlag: Prisma
240 sidor
Utgivningsår: 2001
Köp boken här

Att trädgårdsmöten kan ta sig många former kunde man se under sommaren 1998, då Stockholm var kulturhuvudstad och människor vallfärdade till Rosendal för att se det allra senaste inom trädgårdskonsten.

I den här boken delar Lars Krantz och hans medhjälpare i Rosendals Trädgård generöst med sig av sin kunskap: om kompost - naturligtvis - men också om häckar av ettåriga blommor, om pelargoner och om drömmen om en vingård i norr.

Mötet mellan naturen på Djurgården, trädgårdsformgivare och hantverkare skildras genom de elva idéträdgårdarna som skapades vid Rosendals Trädgård. Vem drömmer inte om en cityträdgård, en liten i Ulla Molins anda eller om att odla päron i flaska?

Den här boken handlar om hur trädgårdsdrömmar kan bli verklighet under en kort skandinavisk sommar. Varje vår ska spaden sättas i jorden och då ges här inspiration och mängder av goda råd för vår tid. (från bokens baksida)
_______________________________________________________________________________________

När Stockholm blev kulturhuvudstad 1998 var Rosendals trädgård den mest populära platsen och det blev ett lyft och en vändpunkt för hela den här trädgården. Visst hade Rosendal varit ett populärt utflyktsmål tidigare också men nu upptäckte alla kategorier av människor den här vackra trädgården. Sveriges ledande landskapsarkitekter och designer byggde upp de elva idéträdgårdarna runt om i trädgården.

Just det här året började jag jobba som trädgårdsmästare i vår slottspark och vår VD tog med alla anställda till utställningen här. Jag besökte utställningen många gånger det här året och den gav mig helt klart en skjuts i mitt trädgårdsintresse och jag blev mycket inspirerad av anläggningarna som gjorts till utställningen. Rabatten ´´Skymning´´  som jag tidigare nämnt här på bloggen var den bästa perennplantering jag sett där Ulf Nordfjell lyckats fullt ut. Idag har rabatten tappat sin glans men det finns fortfarande spår av mästerverket.

I den är fantastiska boken finns alla listor på alla växter i idéträdgårdarna vilket jag uppskattar mycket.

Ett kapitel som skrivits av Lars Krantz handlar om en av trädgårdarna heter En trädgårdstäppa
Här beskriver han en idé:
Livsrum, livets verkstad eller det förlängda vardagsrummet blev vårt gemensamma tema. Bilder av det verkligt vackra vardagslivet fick konturer redan i planeringen. Det var nära livet och dess rytmer som lockade.
Att kunna slå upp dörren mot trädgården och känna elementen svepa in som livsluft. Dofterna, det daggiga gräset, fågelsången och fjärilsfladdret blandas med längtan efter vattenstänk och mogna frukter.

Vem kan beskriva en känsla i en trädgård bättre än Lasse Krantz? 
Det här är en vacker bok som även har den där grova matta papperskvaliteten som jag gillar. Det pappret finns även i Lena Israelssons fina bok ´´Handbok för köksträdgården´´ (som jag tänkte skriva om senare).

Register till Dagens trädgårdsbok
.


Kommentarer
Postat av: ingela

Mina favoritträgårdsmänniskor är naturligtvis Lars och Ulf, älskar verkligen Wij trädgårdar och "A tribute to Linnaeus". Jag pluggade på Djurgården 94-96 och Rosendals trädgård var ett givet besöksmål när vädret var fint. Snacka om att dom har påverkat trädgårdssverige, puh vilka långa ord. Lena Israelssons bok "Handbok för köksträdgården" sitter jag och bläddrar i varje jul och nyår när det skall köas in fröer.



Fin blogg du har

Ingela

2008-11-09 @ 19:58:11
URL: http://gardenofingela.blogspot.com
Postat av: Kersti

Den boken ska jag ta och titta närmare på. Och handbok för köksträdgården låter riktigt spännande. Speciellt nu när jag tänkt anlägga en ny köksträdgård på torpet.

2008-11-09 @ 20:16:37
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Miranda

Kan vara obestruket MultiDesign i naturvitt eller svagt gultonat. Ibland står sånt i kolofonen!!!

2008-11-09 @ 21:09:07
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ingela: Jag gillar också Lars och Ulf...både Nordfjell och Lundell...se den här länken http://gardener.blogg.se/2008/august/varldsklass-ulf-nordfjell.html



Kersti: Den är riktigt bra.



Miranda: Precis vad jag trodde...!

2008-11-09 @ 22:56:39
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Miranda

Hm... Försökte bara ge dej en hint om papperskvalitén du gillade...

2008-11-10 @ 14:42:42
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Miranda: Det var inte meningen att skämta om dina kunskaper. Jag är uppriktigt tacksam för det jag nu lärt mig.

2008-11-10 @ 18:11:02
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Eisa

Du har tidigare skrivit om vävarväxter, men var? Jag håller på att översätta en text till finska som innehåller något om vävarväxter, men jag förstår inte riktigt vad "vävarväxt" betyder.

Förlåt för att jag inte kommenterar här ditt nyaste inlägg!

2008-11-11 @ 16:43:01
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eisa: Hej och välkommen hit. Du kan skriva in det du söker i ´´Sök i bloggen´´ så hittar du det vill ha.

2008-11-11 @ 17:13:25
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: ingela

Lundell har man minnen till...



Nordfjell har jag drömmar om (hans formgivning alltså)...



Ingela

2008-11-12 @ 19:09:11
URL: http://gardenofingela.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0