Site Meter

Vädermannen i brassestolen



Ett härligt dygn i Göteborg avslutades med ett besök i botaniska trädgården. Solen och hettan fortsatte idag och det var egentligen inte idealiskt väder för fotografering men det är ju svårt att klaga när vi äntligen fått värme i landet. Den här trädgården är något utöver det vanliga vad gäller botaniska trädgårdar, det är så in i detalj fint anlagt och en botanisk trädgård är ju egentligen en plats att visa växter och olika typer av natur och trädgård men här har man även lyckats göra trädgårdsmiljöerna så oerhört vackra.



När jag vandrade in i Japandalen så kände jag direkt det där lugnet som jag tidigare skrev om och här var det så påtagligt att tiden tycktes stanna. En lunch i trädgården fick avsluta det här Göteborgsbesöket. Mer om trädgården senare i trädgårdsspaningarna och tack för guidningen K.
Igår kväll bjöd Göteborg på en fantastisk kväll och att sitta vid ett stilla hav när solen börjar gå ner det var stort och lugnande.

Just nu har jag landat på Torekov hotell och resan hit var varm men det gick ändå relativt bra. Jag stannade på vägen för att se Tjolöholms slottspark som har ett läge som slår det mesta och en välskött och spännande trädgård.
Ska försöka lägga in lite bilder ikväll. Nu ska jag ta brassestolen och sätta mig vid havet och läsa Uffes Vädermannen
.


Tjolöholms slott

I morgon bitti ska jag besöka Norrvikens trädgårdar innan jag drar längre söderut.

Kommentarer
Postat av: sericea

Ja jösses vilket väder det har varit i Göteborg. Varmt som sjutton, jag har fått vattna som en galning hela veckan.

Japandalen är något utöver det vanliga. Bengt på Botan som sköter den, skulle bli glad över dina ord.

Fortsatt trevlig resa!

2008-05-31 @ 16:53:18
Postat av: Inkan

Du valde visst rätt tid för västkusten.

Låter som du har det skönt och avkopplande.



Och Torekov- oj det väcker minnen hos mig; jag har varit där några gånger i min forntid.

Jag har fortfarande en "mjuk" sten som minne - en så'n man har i fickan och känner i handen.



Tar du en sväng förbi Lundells -så vinka:)

2008-05-31 @ 17:50:06
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

sericea: Synd att jag inte träffade Bengt på Botan då, men han kanske inte jobbar på lördagar.



Inkan: Torekov betyder en del för mig också om du ser inlägger över.

Nä jag kommer inte att stalka på Uffe...han vill vara ifred och det respekterar jag. Läser Vädermannen nu och blir stundtals ganska upprörd....får återkomma med en recension senare.

2008-05-31 @ 21:55:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0