Site Meter

Vad får jag inte missa?

Sitter åter igen och försöker planera in vilka trädgårdar och parker jag ska besöka under min resa om två veckor.
Hittills är 13 ställen inbokade och jag vet inte hur mycket man hinner, jag ska försöka få tid att äta och titta på havet också.
Men det skulle vara tråkigt om jag missade något som man absolut ska se på vägen från Göteborg och ner till Österlen.
Skåne är ju fullt av gamla slottsparker, jag har sett några och har även några inplanerade men jag är tacksam om jag fick lite tips från er som bor där nere eller ni som sett någon spännande eller speciellt vacker trädgård. Jag fick just tips om Bosjökloster som ser mycket fint ut. Som jag tidigare sagt så skulle jag behöva en hel sommar för att se allt jag vill.



Nu ska länkarna till trädgårdsspaningarna funka igen

En ny gästspaning av dottern finns här.

Kommentarer
Postat av: Annika

God morgon!

Har du vägarna förbi så ska du iaf ta en fikapaus i Tirups Örtagård hos Eva m.fl.!

http://www.tirupsortagard.se/

2008-05-18 @ 08:34:46
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annika: Det är antecknat och om tiden räcker så tar jag gärna en fikapaus i örtagården. Tack för tipset!

2008-05-18 @ 08:52:40
Postat av: Carina

Citadellets koloniområde i Landskrona, ett av Sveriges äldsta, är värt ett litet besök.

Carina

2008-05-18 @ 08:55:48
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Carina: Det låter spännande, står på listan nu. Tack!

2008-05-18 @ 10:26:39
Postat av: Anna

Jag tänkte också föreslå Tirups örtagård men någon annan hann före. Det är väldigt väl värt ett besök.



Sofiero åker du ju förbi på vägen så där har du väl redan tänkt stanna?

2008-05-18 @ 10:47:11
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anna: Ja Sofiero är inplanerad, tack Anna...jag börjar förstå att jag nog bör besöka Tirups örtagård.

2008-05-18 @ 10:53:54
Postat av: sericea

jag vill tipsa om nåt nästan inte trädgårdsrelaterat. I höjd med Ängelholm finns Kullarbergs naturresarvat, men fantastiska bokskogar och Lars Vilks spektakulära skapelser Nimis och Arx på stranden. Får ej missas!

2008-05-18 @ 18:26:40
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Claus

Jo, det är inte lätt att tipsa. Har försökt komma ihåg lite speciella trädgårdar som visats men inte hittat årets lista. Alnarp är värt ett besök tycker jag, kanske även S.t Lars parken på ditvägen. Därifrån är det sedan inte långt till fikat på Tirups örtagård :-)

Jag fortsätter att grunna...

2008-05-18 @ 19:11:15
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

sericea> Där har jag varit en stormig dag 1996 och det var en vacker plats. Tack ändå.



Claus> Alnarp har jag tänkt besöka och visst lockar det att titta in i din hemmapark i Lund…vi får se vad jag hinner. Tack för tipsen.

2008-05-18 @ 19:50:26
Postat av: Ekelundskan

Kanske inte riktigt enligt din rutt, men Jagorstrands trädgård är tidigare utsedd till Sveriges vackraste. Inte någon stor slottsträdgård, men väl en liten villaträdgård i den lilla byn Vinslöv i norra Skåne.

www.jagorstrand.se

2008-05-18 @ 19:51:38
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ekelundskan: Det låter spännande och jag sätter den på listan och ser om tiden räcker till. Tack!

2008-05-18 @ 19:54:06
Postat av: Katarina

Borde du inte hälsa på din kamrat Mandelmans trädgård?

Jag var där för några år sen och tyckte det var fantastiskt! Särskilt Maries vackra "köksträdgård".

2008-05-18 @ 22:34:28
Postat av: systerdottern

ååh jag blir kalas glad av din blogg! Den gör mig sommrig i själen. Jag vet en liten trädgård som du borde besöka i sommar, kruthornsvägen - 5 trappor upp, hoppas att det blir en fin lite oas där om några veckor :)

2008-05-19 @ 15:10:25
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Mandelmannen är redan inplanerad...tack ändå.



systerdotter: Den lilla trädgården längtar jag till och självklart kommer jag. Ha det gott systerdottern!

2008-05-19 @ 15:54:12
Postat av: Ulrika

Finns det många kruthornsvägen? Har bott granne med den adressen...

2008-05-22 @ 21:32:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0