Site Meter

Tidsoptimisten

Först vill jag säga att blogg.se har problem med kommentarfunktionen och att de jobbar med problemet!

I vanliga fall brukar jag ha mycket stora tidsmarginaler när jag ska till möten och besök, se tidigare inlägg här. Nu har jag planerat min södra-Sverigeresa och har förstått att det blir en ganska stressig semestervecka. Det är så mycket man vill se efter vägen men har nu insett att jag nog måste åka förbi flera av de platser som jag tänkt stanna på.

Nu har jag i alla fall bestämt att det blir raka vägen till Göteborg första dagen och där ska jag försöka hinna med botaniska trädgården under första resdagen. Planen är nämnligen att jag under dag två ska ta mig till Norrvikens trädgårdar med övernattning i närheten.
På resan ner dit vill jag gärna stanna till och se Tjolöholms slott (nu med trädgårdsspanarögon) som jag besökte för många år sedan. Sofiero finns också inplanerat....
Dag tre blir jag i Malmö innan jag anländer till Österlen där jag ska försöka lugna ner mig lite, känna på Sandhammarens sand och på magin vid Haväng..



Här hemma i Stockholm skulle jag i vår ha följt boken Träd i Stockholm och fotograferat blommande träd efter gatorna och i parker,  jag skulle ha spanat i koloniområden och vårbesökt parker och trädgårdar där jag tidigare trädgårdsspanat. Problemet är att tiden inte räcker till och att våren så snabbt gick över i sommar.
Varför vann inte jag de 137 miljonerna så att jag kunde ägna all min tid åt att besöka trädgårdar runt om i världen? Jag kunde ha köpt en husbil och åkt runt hela sommaren i Sverige och när höstens kyla kom kunde jag begett mig söderut i Europa bl.a. till Toscana och Provance. Vinsten gick istället till Saltsjöbaden....av alla platser!

Kommentarer
Postat av: karin-odlar-sin-trädgård

Vilka ljuvliga tulpaner din dotter hade tagit med sig från Holland, och jag gillar den där idén att bila runt mellan en massa trädgårdar. Tror du skulle kunna plocka med dig fler trädgårdsbloggare på den resan.

2008-05-11 @ 19:57:31
URL: http://odlasintradgard.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin...: Kanske en ny reseidé...att rigga en stor buss för bloggare men kraftig internetuppkoppling och sedan ge sig ut på vägarna. Bussen full av vilt bloggande människor!

2008-05-11 @ 21:16:18
Postat av: Kersti

Det låter som en spännande idé. Men jag tror att jag avstår och lunkar runt i Stockholm med omnejd, sakta, sakta. Stannar vid en och annan parkbänk för att fundera en stund. Kanske jag tar och letar upp någon trevlig trädgård i det sörmländska landskapet. Men annars ska jag nog göra så lite som möjligt när jag blir ledig.

2008-05-11 @ 22:28:10
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Jo...men jag hoppas att du förstår att jag skämtade...jag reser helst ensam när jag ska vandra i trädgårdar.

2008-05-11 @ 22:44:46
Postat av: Kersti

Det var väl det jag anade.

2008-05-11 @ 23:11:45
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Trolda

Göteborg är fint om sommaren! Och Botaniska absolut värt ett besök =D Och husbilsidén är inte så dum...;-)



Trolda - kramar!

2008-05-12 @ 11:31:43
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Anonym

Göteborg är fint om sommaren! Och Botaniska absolut värt ett besök =D Och husbilsidén är inte så dum...;-)



Trolda - kramar!

2008-05-12 @ 11:32:16
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Ung tant

Hoppas den gick till Fisksätra eller nåt. Saltsjöbaden är inte bara rikt.

2008-05-13 @ 08:02:17
URL: http://ungtant.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0