Site Meter

Romantisk?



Jag vet inte vad det här inlägget har med trädgård att göra men.....
Två gånger på kort tid har jag blivit tillfrågad om jag är romantisk. Första gången svarade jag att jag nog är romantisk men det tyckte inte den som ställde frågan. Eftersom jag inte tror på äktenskap och har svårt med relationer så skulle jag inte vara romantisk. Naturromantisk då ? (någon kommenterade här på bloggen att jag hade en romantisk kamera i alla fall). Nästa gång frågan kom upp kunde jag inte svara.

I Bonniers svenska ordbok betyder romantisk:
Fylld av (skönhets) dröm och längtan, svärmisk, högspänt idialistisk (motsatser t.ex. nyktert saklig, prosaisk, jordnära)
Fylld av dröm och längtan.....jorå!  Men jag kanske är jordnära (enkel, handfast, nära naturen) också?  I dubbel bemärkelse!

Vad är romantik för er?

Sagt om romantik:
  • Romantisk kärlek är en illusion. De flesta av oss upptäcker denna sanning vid slutet av en kärleksaffär eller när de sköna känslorna av förälskelse leder till äktenskap och sedan slocknar flammorna.
  • Romantisk kärlek är en mentalsjukdom. Men det är en njutbar sådan. Den är en drog. Den förvränger verkligheten, vilket är dess mening. Det vore omöjligt att bli kär i någon som man verkligen såg.
Romantiska tips!

Dagens låt
The English Ladye and the Knight  med Loreena Mckennitt
.

Kommentarer
Postat av: Kersti

Romantik vad är det, ja ingen lätt fråga i alla fall. För mig är det stämning, lite längtan kanske och på något underligt vis sommar. Grönt hör ihop med romantik. Nej jag tror inte att jag är så romantisk, trots det (eller kan det vara på grund av det)gift sedan 22 år med samme man. Vi har hållt ihop i 32år. Så man får väl säga att jag tror på äktenskapet i alla fall vissa äktenskap. Men han är inte så romantisk han heller det är kanske det som är grejen.

Må så gott i denna fantastiska vår. Grillen är framme premiär och vår gemensamma trädgård är putsad och fin.

2008-05-10 @ 18:46:41
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Katarina

Vilken vacker beskrivning för att komma från en uppslagsbok! I alla fall om man stannar där vid dröm och längtan...

Precis det är romantik för mig - den där drömmen som verkar så svår att kombinera med verkligheten! Sen tycker jag att löjtnantshjärtan är väldans romantiska också - särskilt de vita ;o)

2008-05-10 @ 19:30:48
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Kanske det inte är så viktigt med romantik? Det kanske är överskattat? Må gott själv i din putsade trädgård.



Katarina: Vita löjtnantshjärtan är helt klart romantiska.

2008-05-10 @ 20:38:45
Postat av: Inkan

Romantik är ett tillstånd och en känsla för något/någon. Det handlar inte enbart om förälskelse i någon - DÅ kan det nog vara på gränsen till galenskap.



Men romantik kan även vara att man tilltalas av vissa saker som hör ihop med en tidsperiod, böcker, poesi, musik och konst. Och sättet man levde på då.



Själv kan jag vara enormt romantisk och bara njuta av känslorna jag har för något (och kanske någon)- men jag vågar även vara nyktert realistisk och se verkligheten i mitt liv precis som den är.

Jag står med fötterna i myllan.

Utan att skämmas.



Och du Slottsträdgårdsmästaren: ju längre man lever ensam - efter att ha levt ihop och testat detta med att leva med någon - Ju mer van blir man att få ha sina vanor och sitt eget liv i sitt hem.

Och det sociala livet väljer man kanske mera med omsorg. Om man inte bara knäar för någon, men då kanske man ska lyssna till varningssignalerna inombords..?)



Och jag tycker verkligen att du har en romantisk kamera. Och absolut inget fel i det.

Fotot härovan är enormt romantisk -utan att vara tillgjort.

2008-05-10 @ 21:54:29
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Karin A

Svårt att säga...men romantik för mig är inte speciellt förknippat med kärlek. Kärlek är något helt annat, men svårt att sätta ord på sådant.



Jag tror de flesta har en romantisk sida även om den hos vissa kommer mer till uttryck. Jag är ganska oromantisk som person men i trädgården (och delvis i hemmet) lever jag min romantiska ådra. Gillar rosor och annat romaniskt fluff-fluff...eller kanske inte det är romantik! :)



Trevlig söndag i solen!

2008-05-11 @ 10:59:19
URL: http://uteochinne.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0