Site Meter

Längtar ut

De mesta av min sommarblomssådd har nu nått sista anhalten innan de ska placeras ut så fort värmen återkommer. Här inne är det svalt och de får både sol och lite blåst när fönstren är öppna. Men nu längtar alla utplanteringsväxter ut.

Den här sorten heter Purissima och är ganska fin i det här stadiet men när de viker ut kronbladen ännu mer ser de nästan groteska ut. Det är en kejsartulpan som blir 35 cm hög. Det blev ju lite stressigt med tulpanplanteringen i höstas och det här är egentligen en test om tulpanerna skulle få vara ifred för råddjuren....och så har det blivit, inte en enda tulpan har blivit uppäten så här kan man göra något riktigt fint till nästa år. Dessa tulpaner är alltså inte några favoriter direkt utan jag har i stort sett slitit åt mig det som fanns kvar på Plantagen. I höst blir det bättre planering. Jag vet att jag borde visa alla tillsammans men jag fick ingen bra bild.


Purple Prince tyckte jag var ganska ok tillsammans med den ljusgula. Den är tydligen en vanlig snitt-tulpan i butikerna. Jag hade tänkt färgskalan i ljusgult, lila och rosa.



Nu blev ju inte den här som heter Atlantis rosa direkt men jag får fylla på till hösten, vill ha liljetulpaner också. Atlantis är ganska senblommande och blir 40 cm hög.


Det här är från en annan plats i parken och den gula franstulpanen heter Maja.

För ett år sedan
För två år sedan

Kommentarer
Postat av: Anonyma Anna

Den sista blomsterbilden gillade jag (även om Sverige förlorade matchen inatt). :) Hur höga är de där gula franstulpanerna egentligen?

2008-05-17 @ 12:08:47
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anonyma Anna: Hittar inte data om Maja just nu men jag ska kolla på måndag hur höga de är. Hälsningar anonyma slottsträdgårdsmästaren!

2008-05-17 @ 12:15:57
Postat av: Lilla B

Bilden överst med fönstrena var den vackraste jag sett, tror jag.

Ville bara säga det.

2008-05-17 @ 18:30:36
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Oj...tack, det var roligt att du tycker det.

2008-05-17 @ 18:49:56
Postat av: GJ

Ja, utplanteringsväxterna längtar verkligen ut. Det var för ruggigt väder för att hjälpa ut dem i helgen. Det var tur, för imorse var det fyra minus här. De hade nog längtat in igen. All växtlighet hukade och det vara is på vattentunnan.

Så praktiskt ordnat, att bara öppna fönstren för avhärdning!

2008-05-19 @ 09:30:24
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

GJ: Ja nu måste värmen återvända snart!

2008-05-19 @ 16:09:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0