Site Meter

Hemlighet för allmänhet



Statens fastighetsverk öppnar hemliga rum
Mitt planerade besök i det hemliga rummet idag hade jag sett fram mot eftersom jag alltid velat se den trädgården. Jag tog tunnelbanan till Gamla Stan och gick bort mot Slottsbacken där Tessinska palatset ligger. Där inne finns en fantastisk liten trädgård som idag skulle visas för allmänheten och jag tyckte att jag var ute i god tid. Det visade sig att kön började nere vid Skeppsbron och hundratals människor hade samma plan som jag den här lördagsförmiddagen. Detta hemliga rum är inte särskilt hemligt längre. Funderar om jag ska göra mig bekant med Per Unckel så att man kanske blir hembjuden till vår landshövding som har sin bostad här. Det fanns inte en chans i världen att jag skulle ställa mig i den kön utan jag gav upp och gick in mot Kungsträdgården istället där jag hittade polkagristulpanerna nedan, ska ta reda på namnet...någon som vet?  Bilden ovan är från Norrmalmstorg där en vanlig hästkastanj Aesculus hippocastanum har sin röda familjemedlem Aesculus x carnea invid sig



Tulpanen heter troligen Carneval de nice




Utanför NK och Gallerian på Hamngatan i Stockholm står Carpinus betulus ´Frans Fontaine´ i rad.


Vid Regeringsgatan 30 har man valt manna-ask som gatuträd och de är planterade i stora upphöjda planteringslådor av betong. Nu har de börjat blomma. Ska försöka ta bättre bilder senare.

Kommentarer
Postat av: Claus

Trots att jag förstår dig blir man ju lite nyfiken. Hur blir man polare med Per?

2008-05-24 @ 22:06:04
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Vad tråkigt att du fick ge upp! Såg i morse att det var öppet så jag gissade att det var dit du skulle gå. Och hoppades få se bilder nu.

Men jag förstår dig - man får liksom trampa fram i kö, det blir inte någon upplevelse av trädgården direkt.

Om jag ska vara ärlig så har jag svårt att förstå hur du ska bli kompis med Unckel - eller?

2008-05-24 @ 23:02:36
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Ja du...det blir en svår uppgift men vad gör man inte för att få se den där trädgården.



Katarina: Jag har en plan för att bli kompis med Unckel.

2008-05-24 @ 23:11:51
Postat av: Marie

Mitt hemliga rum-besök hade jag lite bättre tur med, dock en sorglig syn i trädgården. Några stackars äppelträn och kortklippt kirskål. Vind, tåg och dåligt ljud gjorde att jag inte orkade höra på vad Frk. Cox från SFV hade att säga om den.

Bättre tur på mötessidan, dock. Fina kor och stallar, tjusiga traktorer och så höll jag på att krocka med kungen som kom med en glasspinne i handen när jag vek runt ett hörn. Han och drottningen var på utflykt till Stenhammar.

(se vidare länk ovan)

En fin dag och trevligt folk.

2008-05-25 @ 01:41:14
URL: http://www.blipfoto.com/troca
Postat av: Karin A

När jag kom var kön något kortare...visst var det vackert men i ärlighetens namn förstördes intrycket av alla människor (bilder kommer).



Carneval de nice gissar jag att tulpanen heter...

2008-05-25 @ 20:05:56
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Marie: En frontalkrock med kungen hade väl varit intressant?



Karin A: Just så tänkte jag...ska jag stå i den här långa kön för att se trädgården packad med folk? Nej tack! Ska blir intressant att se dina bilder i alla fall. Jag har jämfört bilderna från google med mina tulpaner och det ser väl ut att vara den sorten...tack för det Karin!

2008-05-25 @ 20:16:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0