Site Meter

Hundkäx - Anthriscus sylvestris





Nu blommar en stor favorit bland de vilda växterna. Tänk bilden utan hundkäx, det skulle fattas något eller hur?
Jag tycker att hundkäx är en fantastisk blomma som passar ihop med vilka blommor som helst. Tillsammans med midsommarblomster blir det ren magi. Hundkäx är ju inte blomma som skriker ut sin ankomst utan helt plötsligt så finns den bara överallt och väver samman med den övriga försommarblomningen
Skulle det här vara en exklusiv växt skulle jag odla den i massor men nu får vi den gratis överallt. Den kommer med sommaren och enligt löpsedlarna så ska vi få Medelhavstemperaturer nu.
I Ulf Lundells bok ´´Vädermannen´´  som jag nu läser, kan man läsa:  Överallt denna formfulländade blomma nu...




´´Den hägnar mödans marker. Den ger fest åt fält som annars kanske skulle synas oss fantasilösa´´  skriver Ragnar Jändel om hundkäx i Blommor (1937).
´´Den öser sitt skira vita flor över maj och juni, vit även i skymning och natt. Bakgrund till allt annat växande, framtoning och horisont till alla de andra örterna´´  skirver Harriet Hjort i sina Blomstervandringar.

Hudkäxet har på senare tid ökat kraftigt på grund av övergödsling av kväve.



Kommentarer
Postat av: Nina

Ja, de är fina, som mormors spetsar. Fast jag är van att dessa blommor heter hundloka.

2008-05-26 @ 23:08:31
URL: http://ninajohangarden.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nina: Det är vanligt att kalla den hunloka också. Tur att växterna har sina latinska namn.

2008-05-27 @ 01:23:20
Postat av: Inkan

S O M M A R.......det är ju sommaren du fångat med kamerans öga. Underbart.

2008-05-27 @ 10:15:39
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: malill

jag delar din glädje för hundkäx, i år finns har de slagit rot i utkanterna av vår österlenska trädgård.

....och så tycker jag att du ska besöka Mandelmanns´oas och njuta av den fantastiska topografin

2008-05-27 @ 14:43:13
Postat av: Marie

En utmärkt "frökenblomma"

När allt annat är överblommat till skolavslutning och examen så finns det alltid ett hundkäx !

2008-05-27 @ 19:11:09
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inkan: Sommar sommar sommar...har det avslöjats vilka som ska sommarprata i år? Jag har inte sett det.



malill: Gustav är en gammal kurskompis från 1990 och jag har planerat att hälsa på hos Mandelmanns. Men tack för tipset ändå.



Marie: Fröknarna blir nog glada!

2008-05-27 @ 19:46:39
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Hundkäx är så mycket min barndoms sommrar att jag blir alldeles nostalgisk. Lustigt egentligen, för då tyckte jag att den var tråkig och önskade mig stora fält av illröd vallmo. Tänk vad litet tid kan göra!



(Men fick jag välja skulle jag nog fortfarande ta vallmon.)

2008-05-27 @ 20:58:29
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0