Site Meter

Salix fragilis ´Bullata´ vid Stockholmsmässan



De här vackra salixträden står på parkeringen vid Stockholmsmässan i Älvsjö. Vet inte riktigt vilken salixart det är...
Ni som pluggar trädgård...Ronja, Funder grönt eller Anna....har ni någon aning? Eller kan ni fråga någon lärare? Skulle bli glad om problemet löstes...

Hittade bilden till vänster när jag Googlade på Salix fragilis ´Bullata´ och visst är det likadana träd som vid mässans parkering. Bollpil är det svenska namnet. Problemet ser ut att vara löst!




Kommentarer
Postat av: Anna

De där har jag själv beundrat och undrat över på vägen till tåget om morgnarna så jag tar gärna den frågan med mig... :)

2008-05-03 @ 22:34:49
Postat av: Anna

Och om du inte ännu sett mitt mail så tippar jag på att det är Salix fragilis 'Bullata'.

2008-05-03 @ 23:00:47
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anna: Visst tänkte jag att det kunde vara bollpil men vid jämförelser med olika bilder så stämmer det inte. Nu hittade jag däremot en bild på google som ser exakt ut som de vid mässan så vi kan nog fastslå att det är Salix fragilis ´Bullata´. Jag snor bilden från google och lägger in i inlägget. Tack för hjälpen Anna. Det finns många luckor att fylla i en trädgårdsmästarens växtkännedom.

2008-05-03 @ 23:26:03
Postat av: Marie

TACK för namnet! Har sett dessa fantastiska former på vägen mellan Valbo och Gävle när vi far & hälsar på Bror min, och mor&far vill gärna ha detta träd i trädgården...

Mycket vacker!



Sist vi såg denna så stannade jag bilen vid en rudiment-tomt och moderskapet gick ut och knipsade några kvistar som hon planterade. (tack Västerås)

Vi får se hur det går, de verkar ha frusit en aning.



Balsampoppel har vi däremot gott om. Fantastisk doft!

2008-05-05 @ 08:03:11
URL: http://kaffekopp.blogspot.com/
Postat av: danira

gud vilka vackra träd!! har aldrig sett salix-träd förr...

Mvh //Danni<3

2009-03-11 @ 13:08:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0