Site Meter

På Poppes marker


Therese Bugnet

Fredriksdal förknippar man ju med Nils Poppe och en staty av honom stod i en avenbokhäck. Det var bara någon timma innan stängningsdags som jag besökte Fredriksdal och jag var nästan ensam inne i den stora parken. Det är en fin park med en mycket vacker rosengård där vissa pimpinellrosor börjat gå i blom. Köksträdgården var också riktigt fin men den bör man se lite senare på året.

Jag tror att jag gillar Helsingborg, en lång strand finns bort mot Sofiero och den var idag fylld av solande och badande människor. Vädret fortsätter att vara soligt och hett och jag har bestämt mig för att göra om min resplan och låta bli Malmös parker den här gången. Jag har ingen lust och ork att besöka en stor stad nu i värmen utan jag nöjer mig med Lunds botaniska där jag ska morgonfika med bloggaren Lotten5 om allt stämmer med tiden. I morgon går färden senare mot Österlen. Det var någon örtagård som jag skulle besöka i Lundområdet men jag har glömt vem som tipsade den och vad den heter??


Finlands vita ros - Rosa pimpinellifolia ´Plena´

Jag hoppas att rosorna kommit lite längre i blomning nere på Österlen.

Kommentarer
Postat av: Annika

Det var jag.. Och den heter Tirups Örtagård :-)

2008-06-01 @ 21:47:03
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annika: Just ja...så var det. Tack så mycket och jag ska absolut besöka den innan jag drar ner till Österlen.

2008-06-01 @ 22:07:42
Postat av: Anonyma Anna

Jag tycker mig under hundpromenaderna ha sett den där sortens ros på flera ställen, i full blom... är det möjligt? :)

2008-06-02 @ 09:00:11
Postat av: GJ

Oh, så vacker Therese är!

Det är nog minst två veckor kvar tills hon går i blom hos oss i Bergslagen.

2008-06-03 @ 11:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0