Site Meter

Nu är den förbannade sommaren här



Jag blir nog tvungen att flytta ut till rummet i slottsparken för att bo där hela sommaren. Nu när nätterna är varma har skrålande människor flyttat ut på sina balkonger där de sitter hela nätterna och där ljudnivån ökar i takt med tiden och spriten. Just nu har de decibeltävling med koltrastens sång som ekar mellan husen och för ett tag sedan avfyrades ett fyrverkeri just här utanför. De här människorna känner inte till orden hänsyn och skulle man ´´roa´´ sig med att lyssna på deras samtal i natten så är det inte ´´Snillen spekulerar´´ kan jag säga. Sånt här folk skulle inte ens ha rösträtt! Snart börjar väl björktrastens ungar vakna också....
Hur fan ska man kunna sova??  Nej jag längtar till vintern så att packet flyttar in igen, då fåglarna flytt och man får sova åtminståne några timmar om natten. Måste nog om igen börja tänka mig ett annat boende.

Jag får väl sätt mig och fortsätta läsa ´´Mig äger ingen´´.

Uppdaterat 7.15
Ännu en natt utan sammanhängande sömn. Nu är det helt tyst i kvarteret. Koltrasten och bruset från stan hörs på håll, ingen människoröst. Balkongmänniskorna sover. De bor i huset bedvid och det är frestande att gå in i deras port med trimmer, lövblås och motorsåg på högsta varv.
Det är en helt fantastisk morgon med klarblå himmel och vattnet som ligger helt stilla här nere.
I tidningen läser jag att det brunnit i en villa i Bromma. En 17-åring vars föräldrar var på semester bjöd in massor av folk och det blev stor fest. Jag hörde när ambulanshelikoptern flög över mitt hus i natt.
Nu åker jag till Djurgården.

Dagens låt
Sömnen med Kent

Kommentarer
Postat av: Ramona K

Usch! Vad jag blir arg över sådana människor som tar över ett område och förstör andras sinnesfrid. Min reaktion är som din - slå tillbaka på något sätt tidigt på morgonen. Med Frälsningsarméns musik på högsta volym kanske? Läst för länge sedan om några grannar i Australien som tröttnade på det högljuda ungdomsgänget som samlades vid hörnet varje kväll. Då kom de på en lysande idé. De ordnade högtalare i träden och spelade Barry Manilov musik på högsta volymen. Ungdomarna stack. Något för din balkong???

Ramona K

2008-06-29 @ 09:17:13
Postat av: Londongirl

Trist med såna typer som inte kan ta hänsyn!! Jag förstår din ilska och skulle känna likadant. När vi sitter ute på vår takterrass så vet jag att det skulle höras till grannar om vi talade högt. Alltså har man en lägre samtalston. Som väl är så tar våra grannar som har en balkong snett nedanför oss samma hänsyn.



Ha en skän dag på Djurgården!

2008-06-29 @ 09:47:10
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Kersti

Stackare att ha sånna grannar. Här är oftast väldigt tyst både kvällar och nätter. Men å andra sidan sover jag som en stock nästan hur livat det än är.

2008-07-01 @ 00:01:37
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Ung tant.

Om det är så att de skrålar på en balkong så här på sommaren när man vet att folk har fönster öppna (men även när man inte har) så tycker jag absolut du ska ringa störningsjouren. Det är effektivt.



Gud vad jag är glad att nätterna är tysta här. Lite skillnad jämfört med Hornsgatan!

2008-07-02 @ 09:36:10
URL: http://ungtant.blogspot.com
Postat av: Lars

Visst är det så att många inte känner till begreppet hänsyn. Speciellt när folk blir lite påverkade så försvinner den eventuella hänsynen kvickt. Jag känner igen det du beskriver. Bor i lägenhet Bromma och här har vi inflygningen till Bromma, diverse fritidsbåtar och nyttotrafik i Bällstaviken och på solnasidan skrålar ungdomar halva nätterna (men det har varit bättre i år, kanske inte tillräckligt varma nätter). Men till detta kommer hantverkare som ska börja extra tidigt, de drar igång kvart över sex ibland för att sedan ta rast efter en kvart då de har väckt hela gatan, tidningsbud som gör rivstarter samt inte minst krogbesöäkare som släntrar hem och sätter sig att röka och skratta på trappan.

Och visst, koltrastarna kan också bli irriterande när de sätter igång så fort det börjar ljusna det minsta, men de kan ju inget annat, och så sjunger de ju vackert...

2008-07-16 @ 09:42:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0