Site Meter

Komma-hem känsla

Efter ett antal felkörningar på alla dessa skånska vägar som verkar ligga utslängda lite på måfå helt utan tanke så hittade jag Tirups örtagård. Platsen var verkligen så bra som det sagts och jag vandrade runt och fotade lite, valde ut en plats i den vackra lilla uteserveringen för att sedan gå in och beställa kaffe och en jättemuffins. När jag stod där och sneglade ut för att se om min plats fortfarande var ledig så hände något som ibland händer men som förstörde den här dagen något.


Tirups örtagård bilden tagen före ´´olyckan´´

Ibland när man har mycket i tankarna och mycket att ta in av allt man ser så stämmer inte alltid beräkningarna hur man belastar en kaffebricka, speciellt inte då avlastningsbordet är väl litet då man häller upp ett glas citronvatten. Det som händer är att jag helt plötsligt står med skjorta och byxor dränkta med hett kaffe och en bricka, muffins och en massa kaffe på golvet. Det tog några sekunder innan jag beslutat mig vad jag skulle göra. I stället för att sitta och njuta av den vackra trädgården med en stor kopp kaffe så sköt jag allt åt sidan i ilska och gick ut därifrån. Med blöta byxor såg ut som om jag inte hunnit till toaletten, men jag gick utan att se mig om till bilen, bytte om och tog mig snabbt från denna plats.

Jag åkte till Ystad. Åt på Bäckahästen där jag alltid äter då jag är i Ystad. Stället har kvar lite 50-tal över trädgårdsserveringen och det är en lugn och trivsam plats. Det var där jag upptäckte att min kamera helt lagt av. Den befann sig på brickan när kaffet hälldes över mig och hade fått i sig en del av kaffet. Den fungerade men displayen var svart.

Åkte vidare till Simrishamn och på tröskeln till Expertbutiken så började diplayen visa något och kanske att den skulle återgår till att bli normal om bara elektroniken fick lite tid på sig. Väl inne i butiken blev jag halvt förälskad i en kompaktkamera med 10x zoom och 9 megapixlar och vaknar inte min kamera tills i morgon så blir det nog ett inköp där på Expert i Simrishamn.

Jag loggade in på vandrarhemmet Råkulle där jag bott flera gånger tidigare och när jag gick ner till havet med brasse och bok kändes det som om jag kommit hem på något sätt. Liknande känsla kom i Simrishamn där jag tittade in i Apotekarens trädgård och pratade med en trädgårdsarbetare i Bergengrenska trädgården som sa att sommarblommorna kanske skulle planteras ut i morgon.

Fikade på Pederséns konditori på Storgatan och njöt av lugnet här på Österlen. Jag vet inte vad det är med det här landskapet och med de här människorna, allt är så stilla och behagligt. Luften var lättare att andas här också än på vår västra kust där hettan nästan var för mycket. Här svalkade vindarna skönt från havet.



Vid havet fanns inte en människa, turisterna har inte anlänt till den här vackra platsen ännu och ortsborna sitter inte vid havet och läser böcker. När jag vandrade upp mot rummet tänkte jag att det här skulle vara en perfekt plats att bli gammal på. Lugnet, den mycket vackra miljön, närheten till havet och jag kanske skulle kunna få vara med i pensionärsgänget som spelar boule nere vid havet.
Jag skulle alltså läsa här vid havet någon timma men när jag satt där och hörde vågorna från havet rulla in mot stranden somande jag.

Bilder från Brantevik kommer när min kamera vaknat eller när jag har en ny kamera. Bilden ovan är tagen med mobilkameran.

I morgon blir det vila på Haväng och kanske ett besök hos Mandelmans.

Kommentarer
Postat av: Åsa!

Det är ju inte alltid det blir som man tänkt sig... Men avslutningen på din dag verkade ju helt underbar! Ensam vid havet, med tystnaden och lugnet, ja det är... Det bästa jag vet tror jag...

2008-06-02 @ 19:14:46
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Trolda

Ser onekligen ut som du njuter i fulla drag av din lilla semestertripp! Och en ny kamera är ju aldrig fel...;-) (men kanske av fel orsak...)



Trolda - önskar fortsatt trevlig tur!

2008-06-02 @ 19:44:14
URL: http://trolda.blogg.se/
Postat av: Londongirl

Vilka helt underbara bilder! Är du ute på en lång semstertripp???

Tack för att du delar med dig av allt det vackra! :-)

2008-06-02 @ 20:56:42
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Åsa: Ja havet är lugnande.



Trolda: Tack Trolda! Det är rätt att jag trivs och det lutar åt ett kameraköp i morgon trots att min kamera bara är drygt ett år gammal. Men jag behöver faktiskt två kameror.



Londongirl: Nä jag åker hemåt på torsdag igen. Kul att du är med på road-bloggen!

2008-06-02 @ 21:05:15
Postat av: Elisabet

Efter ett helt liv i Lappland, med undantag för några år i Sthlm, flyttade jag till Skåne.

Ystad.



Det var från sekund ett som att Komma Hem, det också.



Jag ä l s k a r den här biten av vårt land.

2008-06-02 @ 21:15:19
URL: http://www.cikoria.blogpspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Elisabet: Jag förstår dig. Jag älskar Stockholm, Roslagen, Gotland och Österlen.

2008-06-02 @ 21:20:47
Postat av: Karin A

Oj så mkt du har hunnit med! Hinner inte alls med i ditt tempo. Låter mindre kul med kaffet och kameran. Härliga bilder! Vill gärna besöka Apotekarens trädgård...

2008-06-02 @ 22:03:16
URL: http://uteochinne.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Det blev i alla fall en bra avslutning på dagen. Trots malören med kaffet.

2008-06-02 @ 22:10:52
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Katarina

Håller tummarna för att du hinner med Mandelmannen i morgon! Vore så kul att se hur köksträdgården ser ut i år (om du tar nån bild av den förstås, men det gör du nog)!

2008-06-02 @ 22:28:56
URL: http://kollitott.blogg.se/
Postat av: Ramona K

Bilderna är sååå vackra. Den sista med mobilkameran är väldigt bra. Stolen verkar nästan 3-diminsionell. Otroligt. Vilken otur med brickan men avslutning på dagen kunde knappast vara bättre. Oh, vad jag saknar havet...Om jag får välja fritt, gärna med saltstänk och tångdoft. Fortsatt trevlig resa.

Ramona K

2008-06-02 @ 22:36:03
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Apotekarens trädgård är en fantastisk plats där man kan fika och köpa växter.



Kersti: Absolut...några missar kryddar bara tillvaron under resan.



Katarina: Jag lovar att försöka göra ett besök hos Mandelmannen.



Ramona K: Tack snälla! Att bo vid havet är en dröm.

2008-06-02 @ 23:00:19
Postat av: GJ

Tur att du hann fota före olyckan i Tiarp.

Om kameror kan få solsting, så är det nog vad som drabbat din kamera. Kan väl aldrig vara fel med en reserv. Åtminstone inte om man är så flitig och duktig fotograf som du.

Tack för alla fina semesterbilder.

2008-06-03 @ 11:42:04
Postat av: matte

Vad det jävlas för dig!.. nu kan det väl bara bli bättre, hoppas det!

Vilken helt underbar plats för en stol, boken hade jag nog struntat i helt..

2008-06-03 @ 13:01:45
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Aicha

Vilken härlig resa du är ute på! Tack för att du delar med dig. Beklagar olyckshändelsen i Tirup. Tråkigt med kameran och synd att du missade din fikastund där (de har ju så väldigt goda kakor ...)

2008-06-03 @ 13:05:14
URL: http://bokaicha.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

GJ: Jo det är nödvändigt med två kameror eftersom jag alltid kameran i en jordig ficka på jobbet.



matte: Har man inte större problem än spillt kaffe och en trasig kamera då är det ingen fara.



Aicha: Jag hann se att det var en vacker plats även kaffet hamnade på golvet och min muffins slängdes iväg ut på en åker. Jag kansek gör ett nytt försök nästa gång jag är här nere.

2008-06-03 @ 18:37:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0