Site Meter

Före och efter midsommar



Trädgårdsintresset ökar för varje år och svenska befolkningen odlar som aldrig förr. För 15-20 år sedan sträckte sig det starka trädgårdsintresset fram till midsommar, sedan lessnade folk och lämnade sina planteringar och odlingar för att åka på semester.
Vårt familjeföretag som då var i drift fick ständiga uppdrag att transportera växter och jord till hyresgästerna på Mariaberget, runt Katarina och Sofia på Söder här i Stockholm. Många var oerhört intresserade av trädgård och anledningen var väl ala frökataloger, TV-program och vackra trädgårdsmagasin.

De stora trädgårdsbutikerna är som stora godisbutiker på vår och försommar och lockar med växter, tusentals olika  typer av jordsäckar, gödsel och bekämpningsmedel som man bara måste ha för att trädgårdarna ska bli lika vackra som i trädgårdsmagasinen.
Med tiden lärde vi oss att detta intresse alltid svalnade efter midsommar då växterna dog eller levde ett besvärligt liv i planteringar och urnor. När människorna på Söder kom tillbaka från semestrar så väcktes aldrig trädgårdsintresset igen.

Idag verkar det som om det har skett en klar förändring. De som idag är intresserade av trädgård tar sitt intresse på mycket större allvar och samlar kunskap i böcker eller på internet. Om man studerar trädgårdsbloggar på nätet ser man hur stor kunskap det finns bland trädgårdsfolket. Nu odlar man hela säsongen och bloggar om trädgård året runt. Internet och bloggandet har nog stor del i det stora intresset idag.

En annan anledning till större kunskap bland trädgårdsfolket kan vara att det finns flera trädgårdsforum på internet där man kan ställa frågor och så gott som alltid få svar av någon kunnig person. Allt om Trädgård har ett forum, Odla.nu och Odlingstips är andra platser där man kan ställa trädgårdsfrågor och på Svensk Trädgård hittar man många experter att fråga.


Rosen heter ´Mary Queen´

De som idag vill ha en vacker trädgård men saknar kunskap är ofta unga par med bra ekonomi som just köpt hus  i dyra områden och vill ha det extra fint runt huset. Här kan trädgårdsdesigner och andra trädgårdsföretag hitta uppdrag och rita förslag till trädgårdar som sticker ut och som skiljer sig från traditionella trädgårdar.


Kommentarer
Postat av: Inkan

Godmorgon mästaren med gröna fingrar...

Tänk så vackra de är dessa 'midsommarblomster'- som jag plockar in och skräpar ned med. De är ju vackrast där de växer - efter bara någon timma inomhus börjar ju blombladen att ramla av.

Min grannes dotter som tog studenten på Södra Latin nu, ska satsa på att bli trädgårdsdesigner... men egentligen borde hon satsa på konst (tycker jag) Hon är som en syster till Frida Kahlo, färgstark och fantasifull. Men det kanske är bra om manb vill ha en designad trädgård. Vilket jag inte vill ha om jag kunde välja.

Önskar dig en bra måndag!

2008-06-16 @ 05:52:56
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Lilla B

Så många olika sorters odlare det finns. De som odlar blott och bart för nyttans skull, skönhetsodlarna och så blandade varianter, som jag, t ex. Det har alltid varit roligt att hålla på med växter, gillar att försöka göra odlingar på nytt sätt, lite experimentlusta över det. Allt som står i böckerna stämmer inte och det är spännande att prova själv.



Odla med P1 vill jag komplettera med, det är ett förträffligt program!

2008-06-16 @ 07:58:11
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Karin A

Ja det stämmer nog det du skriver...numera vill man att trädgården ska tillföra något året runt. Det finns lika många trädgårdstyper som trädgårdar men personligen intresserar jag mig för odlandet och växterna. Det är lite tråkigt när det blir för stort fokus på design och växterna hamnar i skymundan...



Mary Queen är verkligen vacker!

2008-06-16 @ 08:15:35
URL: http://uteochinne.blogspot.com/
Postat av: Anonyma Anna

Slottis, nu drar jag till stugan och jag hoppas hinna checka in grevinnans trädgård under tiden där... ha en trevlig midsommar! ;)

2008-06-16 @ 11:26:08
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Trädgårdsintresset är en trend, den kommer att falna om en fem-tio år. Det kan tyckas tråkigt, men det finns många fördelar med en trend; kunskapspoolen fylls på intensivt, och vissa odlare kommer att fortsätta livet ut. Förhoppningsvis blir de sistnämnda "fröer" som för kunskapen vidare när nästa trädgårdstrend poppar upp om 20-30 år.

2008-06-16 @ 13:16:59
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inkan: Önskar dig också en fortsatt bra måndag.



Lilla B: Skönhetsodlare...det ordet tyckte jag om. Det ska min blogg heta i mitt nästa liv.



Karin A: Det är svårt det där med design i trädgårdar. Det är ju trots allt viktigt med en bra anläggning innan man börjar plantera.



Anonyma Anna: Det ska bli spännande att höra hur det var hos grevinnan Anna. Trevlig midsommar!



Parkettodlaren: Jag håller med dig!

2008-06-16 @ 18:49:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0