Site Meter

Intellekt, fräschör, och glädje.

Vägen till jobbet


Storblommigt nattljus - Oenothera missouriensis och rosen Per Gynt


Daglilja - Hemerocallis ´Prarie Moonlight´


I blomsterspråket betyder gult - du är solen i mitt liv. Läs mer om blomsterspråket här. Midsommarblomster är min favoritblomma...kanske dags att byta!

 

Guldgula nyanser bär löftet om en positiv framtid. Matt (smutsig) gul representerar uppmärksamhet, men också förfall, sjukdom, och avundsjuka, medan ljusgult associeras med intellekt, fräschör, och glädje.

Gult betraktas som kommunikationsfärg inom psykologin. Den varma gula färgen är intellektets bästa sporre. Den gynnar snabba tankar och klar analys. Gult är en färg som stimulerar nerverna, samt skärper minnet. Gult borde vara en självklar färg i t.ex sammanträdesrum och skolsalar. Dessutom ger ett rum i gult en känsla av värme, även under de kalla vintermånaderna.

(Jag tror att jag ska måla hela mitt hem i ljusgult och endast plantera ljust gula blommor i parken från och med nu)

 

Mer om gula färgen här.

 


Kommentarer
Postat av: Eivor

Vilken tur att jag har ljusgula väggar köket :)

Där trivs jag bäst också.

Förr sa man att gula rosor betydde falskhet och gröna väggar gav lugn.

Rapsfälten är fina nu - gulare kan det inte bli.

Hälsn. Eivor (i

2008-07-14 @ 18:29:36
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Jag har aldrig trivts i kök...tror inte att spelar någon roll vilken färg det är på väggarna. Men jag kanske skulle byta ut min cappucinofärg i köket mot ljusgult och vem vet...jag kanske skulle sätta igång med bakning och fixa med långkok.

2008-07-14 @ 19:04:01
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Varför inte? :)

Du kanske har oanade talanger i köket.

Jag tycker att det är vansinnigt tråkigt med matlagning för att det har jag gjort tillräckligt.

Jag har laptopen i köket, det är roligare. :)

Cappucino är gott.

Hälsn. Eivor

2008-07-14 @ 19:52:47
Postat av: Kersti

För länge sedan när jag gick på högstadiet målade vi elever och lärare om i skolan. Jag minns att min franska lärarinna hade hört att man tänker bättre i gula rum. Jag kan ännu se henne framför mig där hon viftar in oss i sitt klassrum med gula färgpytsar hojtande : Måla gult gult! Sedan den dagen förknippar jag den gula färgen med franska (som jag inte kan) och min fantastiskt trevliga lärare.

2008-07-14 @ 19:55:36
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Anonym

Utan att ha läst något om färgens betydelse kan jag konstatera att jag alltid i olika länder har haft gult i köket. Det piggar upp mig i alla fall. Men sedan ett år tillbaka har jag bytt till ljusgrått. Ska få in litet gult någonstans......Djärvaste var att måla hela vårt arbetsrum gult. Det är ett rum i norrläge med ett ganska trist utsikt vintertid då trädet utanför står utan löv. Men när solen skiner får man en energikick som heter duga. Solens återkomst.

Konstigt nog är jag inte så förtjust i gula blommor i trädgården.

Saknar min favorit blomma, lavendel, på blomsterspråkslistan. Det en nog tur att man inte kände till blomsterspråket när man har plockat ihop en blombukett för en vän.

Ramona K

2008-07-14 @ 21:07:11
Postat av: Ronja

Mm. Gult ska vara en bra färg för inhämtande av kunskap, dvs i klassrum och jag har faktiskt både erfarenheter från min egen och sonens skoltid med gula klassrum. Desto sämre är färgen för ett rum där man ska sova, men det är väl inte så konstigt, för i klassrum ska man ju definitivt inte sova... :)

Gula blommor... ja det är ju ett sätt att måla trädgården, så varför inte?

2008-07-14 @ 23:43:14
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Lokesson

Du har så fantastiska bilder!

Får man använda sig av bilderna i sin egen blogg om man berättar varifrån de kommer, eller får de bara visas här i din blogg?

2008-07-15 @ 22:36:41
URL: http://lokesson.se/blogg/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Fint minne!



Ramona K: Ja just det....lavendeln var inte med. Vi får hitta på en egen betydelse.



Ronja: Har ofta svårt för gult i planteringar utom på hösten då gult lyser upp höstens mörker. Ljusgult är dock ofta vackert vilken tid på året som helst.



Lokesson: Om du anger varifrån bilden kommer och länkar hit så är det helt OK.

2008-07-16 @ 06:01:10
Postat av: matte

Vad fint det var med gult!

En gång målade vi ett rum gult och himmel vad gult det blev! det gick inte att vara där inne - som om solen lyste!

2008-07-16 @ 09:50:15
URL: http://femtinio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0