Site Meter

Hybridsniglarna anfaller

Läser denna oroande artikel i DN vid morgonkaffet.

Den spanska skogssnigeln, vanligt kallad mördarsnigeln, har parat sig med den svenska skogssnigeln. Misstankarna har funnits länge bland forskarna men DNA-prover har nu bekräftat farhågorna.

Hybridsniglarna besitter samma enorma aptit och förmåga till massförökning som de spanska sniglarna. Att de dessutom har gener från de svenska sniglarna kan göra att hybridsniglarna får det lättare att anpassa sig till förhållandena här. Vad den nya snigeln kan komma att innebära för de svenska trädgårdarna återstår att se.

Läs mer här.
Lånade sniglarna här ovan från denna plats....hoppas att der är ok...

Någon föreslog att Sverigedemokraterna skulle kontaktas för att avvisa alla invandrade djur i Sverige. Läs här.

Se även min andra blogg Trädgårdsspanaren

Kommentarer
Postat av: matte

Kan inte någon fiffig genetiker tillverka en mördarsnigel som bara äter maskrosor och kirskål (och hybridsniglar) Då vore problemet löst!

2008-07-28 @ 10:12:54
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Karin A

Usch så gräsligt! De spanska har hitills varit min största fiende i trädgården. Jag kan bli riktigt fanatisk när jag går runt med saxen...

2008-07-28 @ 10:33:45
URL: http://uteochinne.blogspot.com/
Postat av: Eivor

Detta har jag hört från trädgårdsfolk redan förra året.

Här verkar inte sniglarna trivas, men när jag öppnade en jordsäck så låg där stora präktiga mördarsniglar överst.

De kommer ofta med från köpt jord och plantskolor, tyvärr.

Jag kan inte döda sniglar och baggar, så dom åker in i skogen..

Hälsn. Eivor

2008-07-28 @ 11:50:02
Postat av: Den moderna munken

Detta gillas inte.

2008-07-28 @ 15:04:31
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

matte: Det vore fantastiskt. Jag har aldrig sett en enda mördarsnigel i parken som tur är. Däremot har vi massor av Vinbergssnäckor som bara gör nytta då de äter vissnade växtdelar, de är duktiga städare.



Karin A: Som sagt...inte en mördare så långt ögat npr i parken...så jag har aldrig tagit livet av någon skogssnigel från Spanien....ännu!



Eivor: Torkan just nu gör att de gömmer sig och det är nog många glada åt.



Den moderna munken: Tänk att vi levande varelser inte kan samarbeta i stället!

2008-07-28 @ 16:32:56
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lisbet Sjöberg

Där vi bor utanför Eskilstuna byggs det nya hus så det bara ryker. Vi har ortoliga mängder med mördarsnigel. Har nog följt med i jorden till de nya tomterna verkar det som.

Imorgon tar jag med saxen på långpromenaden här i området och klipper dom mitt itu.

2010-08-08 @ 20:15:24
URL: http://www.123minsida.se/retrosommerskan

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0